Volkswagen Polo 1994: VW Polo houdt in / stottert



  • lenny29 @ 24/01/2011, 16:10

    Volkswagen Polo
    bouwjaar: 1994
    brandstof: Benzine
    motorcode: 1.6

    Ik heb VW Polo uit 1994, 1.6 - 6N. Tijdens het optrekken houdt deze lichtelijk in, en stottert af en toe. Dit gebeurd als ik bij lagere toeren optrek.
    (tussen 1500-4000 toeren) Als ik op een constante snelheid rijdt, is er niks aan te merken. Bij een warme motor loopt de auto ook slecht stationair. Brandstofverbruik is ook gestegen (1 op 7.5, voorheen 1 op 11), wel rekening houdend met verschil zomer/winter.
    Auto start verder perfect, warm of koud!

    - Gasklephuis is gereinigd en opnieuw ingeleerd.
    - Ontsteking vervangen (incl. hallgever).
    - Auto is uitgelezen, geen storingen/defecten te vinden.

    Iemand enig idee??


  • Punt @ 24/01/2011, 16:54

    Len als ik het goed heb laat deze wagen niet op het dashboard zien dat er een fout is . Ik verdenk de lambda-sonde . Laat de wagen uitlezen. Bij dat defect gaat het gebruik duidelijk omhoog. (noodloop) ., Succes.

  • lenny29 @ 24/01/2011, 17:57

    Hoi,

    De auto is (zoals ik al schreef) uitgelezen, en gaf geen storing of iets dergelijks aan. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.

    Ik weet overigens niet of de auto een storing aangeeft op het dashboard... Ik neem aan dat je dat "motorblokje" bedoelt wat dan gaat branden?!

  • golfprobleem @ 24/01/2011, 19:38

    Bobine, bougiekabels, al een ander setje geprobeerd?

  • Punt @ 24/01/2011, 23:13

    Die bedoelde ik !! Nooit onder her rijden gebrand?

  • lenny29 @ 25/01/2011, 12:16

    Nee, die is nog nooit aangeweest en het lampje is ook niet kapot.

    Bobine en bougiekabels zijn in orde. Zo ver was ik zelf ook al.

  • Punt @ 25/01/2011, 12:39

    Toch eerstmaar uit laten lezen en controleren op werking van de div sondes. Het wordt nu zoeken naar die speld. Succes.

  • stefan84 @ 25/01/2011, 13:05

    Heb je de bobine als een nat gespoten als de motor loopt ? Net zoals de rest van de ontstekings delen ?

    Het stotteren en slacht stationair lopen kunnen ook 2 verschillende oorzaken hebben, dat is vanaf hier niet te zien.

  • Mercury @ 25/01/2011, 14:20

    heeft deze ontsteking nog zo'n metalen kap er om zitten? Haal die er eens af, soms lopen ze dan ineens stukken beter.

    Gr

    peco power

  • lenny29 @ 25/01/2011, 16:25

    Punt :

    Toch eerstmaar uit laten lezen en controleren op werking van de div sondes. Het wordt nu zoeken naar die speld. Succes.


    De auto is compleet uitgelezen en gaf geen storing of kon ook geen rare dingen ontdekken van een andere waarde.

  • Mercury @ 25/01/2011, 16:30

    je kunt de auto ook uitlezen onder het rijden, met livedata, dan kun je ook temperaturen, mapsensoren etc uitlezen misschien wordt je daar wat wijzer van

    gr
    peco power

  • lenny29 @ 25/01/2011, 16:31

    stefan84 :

    Heb je de bobine als een nat gespoten als de motor loopt ? Net zoals de rest van de ontstekings delen ?

    Het stotteren en slacht stationair lopen kunnen ook 2 verschillende oorzaken hebben, dat is vanaf hier niet te zien.


    Ik heb net alles goed nat gespoten en kan weinig oftewel geen verschil ontdekken qua lopen van de auto.

    Heb het metalen kapje er ook af gehaald en dat maakt ook geen verschil.

    Ik heb zojuist het gasklephuis nog maar eens goed gereinigd en zag dat er een pakking niet goed zat tussen het huis en de inspuiting, deze heb vervangen en het leek nu wat beter te zijn maar nog niet alles.
    Zou het kunnen zijn dat er iets met het gasklephuis aan de hand is dan??

  • lenny29 @ 25/01/2011, 16:34

    Mercury :

    je kunt de auto ook uitlezen onder het rijden, met livedata, dan kun je ook temperaturen, mapsensoren etc uitlezen misschien wordt je daar wat wijzer van

    gr
    peco power


    Met alle respect en bedankt voor je reactie, maar ik schreef dus dat dat al is gebeurt en dat alles in orde was.

  • lenny29 @ 26/01/2011, 15:34

    Nu heb ik alles gecontroleerd en wil dus weer het gasklephuis inleren, nu wil dat niet meer lukken omdat hij nu weer storing geeft in de hall-gever (G40) en storing in het stationair regelunit (V60) (geeft aan dat er iets met de stroomtoevoer aan de hand is), maar kan wel zien dat ie werkt want hij gaat op en neer met gas geven?!

    Qua lopen is het nu ook in 1 x andersom:
    De auto trekt zonder stotteren of inhouden door maar stottert nu bij een constante snelheid, klinkt een beetje plofferig en dit heeft hij nu ook met stationair lopen. (loopt nu ongeveer 1400 toeren stationair, maar dat kan ook zijn omdat ik niet heb kunnen inleren)

    Ik weet ook dat er niet veel met de hall-gever kan zijn, want deze heb ik al vervangen.

    Zou het niet aan de computer van de auto zelf kunnen liggen??

  • stefan84 @ 26/01/2011, 16:23

    Welke fouten staan er precies in ? En wat staat achter de code ?

    Dat hoge lopen kan komen door de V60 storing die erin staat en dus niet of niet goed werkt.

    De hall-gever staat er vaak in als je hem uitleest zonder dat de motor loopt..

    Staat die er ook in met draaiende motor, en je weet zeker dat deze goed is, controleer dan eerst de bedrading tot aan de ECU om iets uit te sluiten.

  • avandalen @ 27/01/2011, 15:11

    Beste Lenny
    Dit is typisch ook weer een geval waarvan de oorzaak een gammel brandstof relais kan zijn. Je kunt dit relais tijdelijk repareren door de contacten eens even met de hand op en neer te schuiven. Ik heb dit euvel ook gehad. Kijk hier eens:
    http://www.avdweb.nl/tech-tips/misleading-relays-failure-symptoms.html
    Voordat je de hele auto uit elkaar haalt, kijk dus eerst even naar dit relais. Er komt jammer genoeg geen foutmelding bij een slecht brandstof relais.

  • lenny29 @ 27/01/2011, 15:27

    stefan84 :

    Welke fouten staan er precies in ? En wat staat achter de code ?

    Dat hoge lopen kan komen door de V60 storing die erin staat en dus niet of niet goed werkt.

    De hall-gever staat er vaak in als je hem uitleest zonder dat de motor loopt..

    Staat die er ook in met draaiende motor, en je weet zeker dat deze goed is, controleer dan eerst de bedrading tot aan de ECU om iets uit te sluiten.


    Nou, vandaag bij de dealer geweest, daar nog eens alles uitgelezen.
    Foutcodes konden gereset worden zodra auto loopt, bij afslaan/uitzetten staan de fouten er weer in.
    CO2 gemeten, was perfect! Geen lekkages e.d. Alles verder nagelopen, niks kunnen vinden.

    Thuis de stationair-regelaar eraf gehaald en schoon gemaakt + goed gesmeerd, hierna zag ik ook dat deze weer prima werkt. En liep de auto weer een stuk beter.
    Nu is het volgende probleem bij stationair lopen stottert hij af en toe nog wat, loopt dan wat ook ploffend (veel minder als dat het was), en slaat soms af (bij warme motor).
    De auto rijdt echter verder weer prima, bij constante snelheid en trekt verder goed op.
    Stotterend geluid krijg ik weg zodra ik de ontsteking terugdraai, maar dan houdt de auto weer in met optrekken.
    Bougiekabels allemaal in orde. Hallgever is ook in orde. ECU is hoogstwaarschijnlijk ook in orde, geeft alle waardes e.d. goed door volgens de testkar.
    Motorcode is AEA. Rechts langs het gasklephuis zit de dubbele gaskleppotentiometer, weet jij (of iemand anders) waar die voor dient toevallig?
    Ik kijk het zo voorlopig maar eens even aan, aangezien het nu een stuk beter geworden is. Mocht er nog iemand tips hebben, hoor ik het graag. Bedankt!

  • lenny29 @ 27/01/2011, 15:54

    avandalen :

    Beste Lenny
    Dit is typisch ook weer een geval waarvan de oorzaak een gammel brandstof relais kan zijn. Je kunt dit relais tijdelijk repareren door de contacten eens even met de hand op en neer te schuiven. Ik heb dit euvel ook gehad. Kijk hier eens:
    http://www.avdweb.nl/tech-tips/misleading-relays-failure-symptoms.html
    Voordat je de hele auto uit elkaar haalt, kijk dus eerst even naar dit relais. Er komt jammer genoeg geen foutmelding bij een slecht brandstof relais.


    Ik heb het even gecontroleerd, en gedaan wat er stond op de site die je gaf.
    En het lijkt weer ietsje beter te gaan, maar helemaal weg is het probleem niet...
    Bedankt!

  • Punt @ 27/01/2011, 16:04

    Dat is volgens mij de gasklep-potentiometer.bij mono-injectie.! De ECU pakt wat belangrijke sensoren en meet daarmee af de hoveelheid benzine. Je kunt dat openmaken en zien of de 4 tastpuntjes goed over de koolbaan lopen. Iets verbuigen kan helpen ,als het niet wil is een sloper een optie . Groeten.

  • lenny29 @ 27/01/2011, 16:10

    Ja, dat klopt, die heb ik ook gezien. En die raken de koolbaan goed. Maar dat klepje wat ik open kan maken, kan ik ook verstellen.
    En ik vraag me af waar dat voor is?

  • Punt @ 27/01/2011, 17:06

    Stellen beinvloed de hoeveelheid .Gewoon zetten zoals het stond . Probeer anders hem zo te stellen dat hij wat minder krijgt Aan de getallen te zien is MEER niet nodig. Groeten.

  • Polovw @ 27/01/2011, 18:22

    ik had het zelfde probleem doordat hij slecht liep en stotterde gebruikte hij ook meer benzine ook geen foutcode's bij controle. Achteraf bleek het de verdeelkap tezijn en de rotor zou er even naar kijken. Gr Ellen

  • lenny29 @ 27/01/2011, 19:07

    Polovw :

    ik had het zelfde probleem doordat hij slecht liep en stotterde gebruikte hij ook meer benzine ook geen foutcode's bij controle. Achteraf bleek het de verdeelkap tezijn en de rotor zou er even naar kijken. Gr Ellen


    Die heb ik er nieuwe op gezet, dus dat lijkt me niet dat het dat nog kan zijn.

  • OBDpartners
  • ashoes
  • Overwg Olie
  • Hippored
  • smeets solutions
  • jobmotive2
  • obdpartners