Volkswagen Polo 1996: Thermostaat kapot?



  • JohanDerks @ 09/05/2011, 14:49

    Volkswagen Polo
    bouwjaar: 1996
    brandstof: Benzine
    motorcode: 1.4

    Vanochtend kwam er witte rook onder de motorkap vandaan. Auto aan de kant gezet en het bleek dat de dop van het expansievat het begeven had. Hierop heb ik een nieuwe dop bij de VW dealer gehaald, dop vervangen, koelvloeistof bijgevuld en alsnog naar mijn werk gegaan. De eerste 5 minuten ging het prima en was de temp 90 graden. Hierna liep hij snel op naar de 110 graden (in enkele minuten) tot bij m'n werk.

    Nu heb ik het volgende gecontroleerd:
    - Radiator --> die was koel.
    - Ventilator -->draaide niet.
    - Dop van expensievat: nog steeds als nieuw.
    - Koelvloeistof peil: tussen de min en max (gelijk aan niveau toen ik hem bijvulde).
    - Verwarming --> werkt, er komt warme lucht uit de roosters.

    Nu vermoedt ik dat de thermostaat het begeven heeft. Ik heb op de volgende site al wat instructies gevonden:
    http://www.vwforum.nl/volkswagen-problemen-f8/vervangen-van-de-thermostaat-vw-polo-6n-t82904.html

    De vraag nu is, kan ik hiermee 10 minuten rijden terwijl de verwarming vol aanstaat? Zodat op deze manier de warmte weg kan. Dan kan ik er thuis mee verder klussen.


  • Henkk @ 09/05/2011, 15:04

    ik zeg niet dat het verstandig is of dat het kan, maar als je de temp goed in de gaten houd.....

  • C.Jonker @ 09/05/2011, 20:34

    De eerste keer begaf je dop van het expansievat het, dat betekend dat er in ieder geval circulatie is geweest en thermostaat open was.
    De tweede keer zeg je dat radiateur koel bleef terwijl je kachel wel warm werd en je temp hoog opliep.
    Beetje vreemd, maar vervang in ieder geval als eerste de thermostaat en tweede verdachte is de waterpomp.

  • JohanDerks @ 10/05/2011, 09:41

    C.Jonker :

    De eerste keer begaf je dop van het expansievat het, dat betekend dat er in ieder geval circulatie is geweest en thermostaat open was.
    De tweede keer zeg je dat radiateur koel bleef terwijl je kachel wel warm werd en je temp hoog opliep.
    Beetje vreemd, maar vervang in ieder geval als eerste de thermostaat en tweede verdachte is de waterpomp.


    De dop was al niet helemaal 100 % meer en die wilde ik deze week gaan vervangen.

    Ik heb gisteren de thermostaat vervangen en de plastic dop die de thermostaat op zijn plaats houdt. Hierna koelvloeistof bijgevuld en motor rustig 10 min stationair draaien. Motor kwam mooi op temperatuur en radiator werd weer warm. Ventilator sloeg op een gegeven moment ook aan. Hierna 20 km gereden en temp bleef strak op 90 graden, ook op de autobaan. Hiervoor zakte de temperatuur met dit weer tot de 70 graden en was het in stadsverkeer wel 90 graden. De thermostaat was dus al langer slecht. Motor lijkt wat soepeler te lopen nu hij goed warm blijft. Eenmaal weer thuis was het vloeistof niveau niet gezakt.

  • C.Jonker @ 10/05/2011, 20:14

    dus opgelost ? :D

  • JohanDerks @ 11/05/2011, 16:14

    C.Jonker :

    dus opgelost ? :D


    Daar lijkt het wel op, want het gaat nog steeds prima :) Nu weer verder met het startprobleem dat ik met deze auto heb.

  • Ikwilvanmijnautoaf
  • ashoes
  • Overwg Olie
  • Hippored
  • smeets solutions
  • obdpartners
  • jobmotive2