Volkswagen Golf V: vermogen valt weg

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: Bls

Hallo beste mensen,

Ben nieuw hier op het forum, maar heb al regelmatig in deze site zitten zoeken naar allerhande storingen en hun oplossingen.
Zodoende doe ik nu zelf ook een poging om mijn probleem opgelost te krijgen.
heb ondertussen wel in de gaten dat hier een enorme hoeveelheid kennis aanwezig is.

Bezit nu meer dan een half jaar een golf 5 tdi 1.9 van bouwjaar 2008 met ongeveer 145.000 km op de teller.
heb er zelf ongeveer 20.000 km mee gereden.
het probleem: sinds 3 weken valt onverwacht het motor vermogen compleet weg, maar hij blijft wel stationair lopen,
na ongeveer 5 a 10 seconden is het probleem weer over, en rijdt hij weer normaal.
Rijd ongeveer 86 km per dag naar m'n werk op en neer en dan gebeurt het 1 a 2 keer maar soms ook niet.
Zowel op de snelweg als in de stad komt het voor.
Er gaat geen motorstoringslampje op het display branden.
Heb zelf een soort vw diagnose apparaat nl: autodia S101 ( verkrijgbaar bij conrad) welke ik gebruikt heb om tijdens het rijden bepaalde metingen te doen.
zo zag ik dat tijdens de storing de volgende sensors goed werkten: gaspedaal , LMM , nokkenassensor.

Hoop dat iemand een goede tip kan geven waar naar te zoeken.

hontel53

Geplaatst door hontel53 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jos_br (0) PRO, 10 jaar geleden

Is er het e.e.a. bekent voor wat betreft de onderhoudsinterval, ofwel, is in ieder geval het brandstoffilter al eens vervangen?

Jos.

hontel53 (0), 10 jaar geleden

snel even in het serviceplan boekje gekeken.
bij 89.000 km voor het laatst vervangen.

Reginald.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Maar staat er ook een storing in het geheugen?

Wat je zegt kan van alles zijn, van geen diesel tot een verstuiver die kort uitvalt.
Hoe bedoel je motorvermogen compleet weg? Dus ook echt helemaal weg (alsof je contact uitzet) maar hij geeft geen gas of nog wel wat vermogen maar minimaal?

hontel53 (0), 10 jaar geleden

Hallo Ricky , het motorvermogen valt compleet weg, ik houd het gaspedaal flink ingetrapt ( rijd 130) en de wagen begint enorm te vertragen, alsof je het gaspedaal loslaat. eenmaal op de vluchtstrook blijft hij stationair lopen. geef een paar keer gas, soms reageert de motor gelijk soms ook niet. trap de koppeling in, schakel terug en hij rijdt weer normaal.

Vandaag ging opeens het motorstoringslampje branden, gelijk met de eigen tester uitgelezen, maar deze gaf geen fouten.
Ga morgen naar de garage om daar uit te laten lezen, hoop dat ik iets wijzer word.
Laat wat weten zodra ik iets meer weet.

Reginald.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Oke. Zou heel goed kunnen dat ze daar ook geen foutmelding uitlezen maar hoeft niet, kan ook aan jouw uitlees tester liggen.
Maar wat je sowieso wel moet controleren is de kabelboom van de motor. Je haalt luchtfilterhuis weg (1 imbus bout los en slangen los en stekker lmm en dan uit z'n rubbers omhoog trekken) en dan zie je de kabelboom voor de startmotor lopen in een zwarte geribbelde hoes. Deze moet je uit zijn houders verwijderen en openvouwen en de kabelboom eruit trekken. De draden zitten hierin getwist en wat vaak gebeurd is dat de isolatie open gesleten is en dat er diverse draden tegen elkaar aan liggen (heel goed kijken draad voor draad). Heb vaker ook vage klachten gehad en geen storingen en toch lag het daar aan. Oplossing is dan de betreffende draden herstellen door nieuwe stukken ertussen te solderen of tape erom doen per draad (ligt aan hoe erg het is) of de gehele kabelboom vervangen. Zeker als je geen storingen uitleest dan zeker controleren!

hontel53 (0), 10 jaar geleden

Afgelopen maandag de motor uit laten lezen bij de vw garage, hier bleek dat de fout bij de -verschildruksensor - van het roetfilter zat. Er zat dus wel degelijk een foutmelding in het geheugen!.
Deze gelijk laten vervangen. nog even 2 dagen rond gereden alvorens een conclusie te trekken maar het probleem is er echt uit.
Geen bijna stilvallende auto meer op de snelweg, levensgevaarlijk.
Ook nog even naar de bedrading in de ribbelbuis gekeken , hier zat inderdaad een stuk kale draad, gelijk afgeplakt.

Mensen bedankt voor het mee denken en de tips, en hoop niet tot spoedig.

Reginald

Florisz (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de postings en de reacties. Wij hadden gelijke symptomen met onze Golf V variant uit 2009 tijdens vakantie in Oostenrijk. Het wegvallen duurde echter nooit meer dan een paar seconden, Soms wel meerdere keren achter elkaar.(in een tunnel of bergpas best vervelend...)
Op de terugweg naar huis ging vlak na de 3de benenstrek pause het gele motorblokje lampje in de toerental meter continue branden(storing in uitlaatsysteem). Geen motor storing lampje dus(Dit is het EPC lampje).
Na telefoontje met de ANWB zijn we gewoon naar huis gereden. Tijdens het rijden in cruise control viel die geen enkele keer weg. Alleen wel steeds na een benenstrek stop en optrekken om weer de snelweg op te gaan. Eenmaal op snelheid ging accelereren zonder problemen.
Thuisgekomen uitgelezen en zoals verwacht uit bovenstaande berichten de 'druksensor voor het roetfilter'(ik dacht 540 in VAS). Het gaat om de sensor die op de hoogste plek zit in de motorruimte(net onder de motorkap) in het midden van het motorblok tegen de achterkant(voorraam kant). Er zit als het goed is ook een silver isolatie bescherm hoesje omheen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.