Volkswagen POLO: Motor Management Knippert

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AUA, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Goedendag,

Bij mij ging onlangs het motormanagement lampje knipperen. Auto uitgelezen: Overslag in cilinder 4 geregistreerd en een injector storing op cilinder 4. Hierna de bobine, bougies en bekabeling vervangen. Het lampje knipperde hierna helaas nog steeds. Een injector vervangen voor cilinder 4 maar nog steeds helaas knippert of brand het lampje. Heeft iemand een idee waar het probleem nu van afkomstig is. Was het vervangen van de bobine, kabels, bougies en injector niet nodig?

groet Guido

Guido Noteboom

Geplaatst door Guido Noteboom (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Met een foutcode voor een injector en misfires in diezelfde cylinder zou ik zeker niet beginnen met bougies en bobine te vernieuwen.
Ik was begonnen met meten aan de betreffende injector en bedrading.

Als na het vernieuwen van de injector de foutcode nog steeds terug komt is er iets mis met de bedrading of de motor-computer zelf.
N.B. De injector is die nieuw of gebruikt?

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Bobine, bougies en bekabeling nieuw, de injector is gebruikt, deze gehaald bij de sloop

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Tja, hoe weet je dat die injector van de sloop goed is?

Ik zou gewoon 2 injectors van plaats wisselen en kijken of de foutcode mee verhuist.
Zo ja, dan is het de injector. Zo nee, dan is het de bekabeling of de motor-computer.

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Opgelost! Bedankt voor je reacties. Het bleek een kabelbreuk te zijn van de ecu naar de betreffende injector deze gaf een heel zwak signaal door,te kort om de injector aan te sturen. Heel blij dat het verholpen is.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.
Wordt er aan de kosten kant nog wat gedaan, gezien het onnodig vervangen van bobine, injector, enz.

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Ik vind het wel prettig dat er een nieuwe bobine (bosch) en bougies inzitten (auto dik over de ton gelopen) , de bekabeling hiertussen was ook niet al te best meer. Maar het was inderdaad niet de hoofd oorzaak. Mn stationair liep ook altijd te schommelen en nu de kabelbreuk is gevonden loopt die ook strak dus super blij. Injector van de sloop was helaas gesneuveld tijdens de operatie.

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Wat nu wel erg vreemd is is dat ik gisteravond uit mn werk voor het eerst na de reparatie op de snelweg het gaspedaal even ingetrapt had maar de topsnelheid niet hoger dan 150 kwam. Wat zou hiervan nu weer de oorzaak kunnen zijn? Wellicht de katalysator vervuild door de opkomende kabelbreuk naar de injector?
Voor mijn gevoel is hij alleen in zn vijf wat sloom de andere versnellingen zijn prima

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

Opgelost..?

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Nog niet helemaal blijkbaar morgen even een brandstof reiniger proberen

bert klein (45) PRO, 7 jaar geleden

Benzine filter al eens vervangen, zit onder de auto bij de tank, als deze vervuild of dicht zit bereik je het maximale toerental en trekkracht
in de hoogste versnelling niet .
Vr gr Bert

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Dank je Bert zal er eens naar kijken, trekkracht en toerental in zn 5 is precies het probleem

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

De auto vertoont nog steeds weinig trekkracht/topsnelheid in de hoogste versnelling na de bg benzine reiniger en erna het vernieuwen van het benzinefilter. Het oude filter was wel erg smerig dus het kon weer geen kwaad ;-)

Erg vreemd vind ik het, de andere versnellingen zijn naar mijn idee prima. Wat is het verschil tussen de eerste 4 versnellingen en de vijfde? Wat heeft een vervuild benzinefilter hiermee eigenlijk van doen?

Ten tijde van het vernieuwen van de bobine/kabels/bougies is ook de compressie gemeten van de 4 cilinders, deze waren allen rond de 12bar. Dus ok denk ik. Het klinkt wel alsof de zuigers wat kantelen met draaiende motor maar dit schijnt vaker voor te komen.

Voordat ik het motormanagement knipperalarm kreeg was de vijfde versnelling een stuk beter. Wat zou er gebeurt kunnen zijn? Vervuilde kat?

Het motorcarter zweet wel wat olie maar dat doet ie al sinds de aanschaf. Hopelijk kunnen jullie wat met deze informatie.

Krijg je trouwens alleen foutmeldingen bij het uitlezen van een auto als je motormanagement lampje gaat branden/knipperen of kunnen er foutmeldingen worden uitgelezen zonder dat het lampje heeft gebrand/geknipperd? Hoe ver gaat zo'n uitlezingsregistratie in de tijd eigenlijk? Misschien moet ik hem weer even laten uitlezen (ook voor de kat)?

voyager (0), 7 jaar geleden

Laten uitlezen rijdend! (vooral 5 versn.)Dan de live data posten.Zal veel meer info verschaffen.

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Ga ik doen, bedankt voor de tip!

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Je kan dus ook zelf je auto uitlezen met een dongle en een app. Iemand ervaringen hiermee? Any recommendations? [yt]https://www.youtube.com/watch?v=vJcUoX3C...[/yt]

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Bij VW zou ik VCDS gebruiken. In dit geval is VCDS-Lite genoeg en die versie is zelfs gratis.
Met EOBD/OBD2 kun je alleen de motor (en een eventuele automatische bak) uitlezen.
Met VCDS kun je alles uitlezen, net zoals de dealer dat doet.

Met EOBD/OBD2 zie je alleen fouten die betrekking hebben op de uitstoot van gassen en dan moet de motormanagement lamp gebrand hebben. Met VCDS kun je meer fouten uitlezen ook zonder dat de motormanagement lamp gebrand heeft.

Voor beide geldt dat het interpreteren van live data wel een flinke dosis kennis vereist.

Guido Noteboom (0), 7 jaar geleden

Cool bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.