Volkswagen POLO: Pook gaat niet terug in midden stand.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZQ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 47

Pook komt niet meer terug naar het midden als de bak in zijn vrij staan. De bak schakelt verder prima. De auto heeft een jaar stil gestaan. Onbekend of hij een jaar in de versnelling heett gestaan en knbekend of het probleem daarvoor ook speelde.

Onder de pookhoes zit een veer op een asje waarvan ik vermoed dat deze er normaliter voor moet zorgen dat de pook altijd naar het midden terug schiet. De veer en het asje lijken in orde. Kan ik de veer en het asje probleemloos verwijderen, vervangen en terugplaatsen?
Heefg het wisselen van de versnellingsbak olie hier enig invloed op?

9npolo

Geplaatst door 9npolo (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Wat bedoel je met , komt niet meer terug in het midden , de pookt veert niet meer terug naar rechts als je hem in de links positie los laat als hij in zijn vrij staat ?

9npolo (0), 7 jaar geleden

Correct. De pook staat normaliter vrij tussen de 3e en 4e versnelling. Als je deze dan naar links, tussen de 1e en 2e positioneert, of rechts voor de 5e positioneert en je laat de pook los, schiet deze terug naar de middelste positie. Dus tussen de 3e en 4e versnelling.

Mijn pook doet dit niet. Die blijft staan waar je hem positioneert. Dus of tussen 1 en 2, of tussen 3 en 4, of voor de 5.

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Dan gaat hij of te zwaar , rust-roest , of de veer die er voor zorgt dat hij terug veert is defect.
Scharnierpunten stangen kabels controleren op gangbaarheid enz.

9npolo (0), 7 jaar geleden

@kaleido1, bedankt voor je reactie, maar het geeft op geen van mijn vragen een antwoord. Kan ik de veer vervangen zonder dat ik de afstelling verander? En heefthet wisselen van de versnellingsbak olie invloed op mijn probleem?

Hans4040 (190) PRO, 7 jaar geleden

ik dacht dat het wel duidelijk was...

voyager (0), 7 jaar geleden

Olie zal daar niet veel aan veranderen.Wel zal verse olie het beter zijn voor de lagers en de tandwielen van de bak.Voordat je iets verwijdert, probeer om te beginnen wat wd40 te spuiten in scharnier punten op de bak als ook onder de hoes bij de pook. Als de veer niet is gebroken hoeft die niet vervangen te worden.Maar de mechanisme kan zwaar lopen door roest/vastgekoekte vet door lang stilstaan.

9npolo (0), 7 jaar geleden

Dankjewel! Dat ga ik proberen. De bak olie vervang ik dan sowieso maar even. Dat zijn de kosten niet. De veer is niet gebroken. Veel kracht zit er echter niet achter. Als de pook in de stand tussen 1 en 2, of voor 5, staat kan ik de veer moeiteloos verder aantrekken.

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Is de veer in de pook niet voor de veerkracht van de achteruit vergrendeling ?

9npolo (0), 7 jaar geleden

Hier fotos van de situatie. De veer die voor de pook zit (aangegeven met de rode pijl), drukt de pook naar het midden. Althans, dat zou hij moeten doen. Het asje waar de veer omheen zit (groene pijl) moet dan mee bewegen. Ik wil dit geheel smeren maar wil wel zeker weten dat als ik het asje verwijder en terug plaats, mn auto nog schakelt en niet afgesteld hoeft te worden. Ik betwijfel of de veer nu krachtig genoeg is maar het probleem lijkt me inderdaad niet de veer zelf.[url=https://s24.postimg.org/j9pn8hvs5/IMG_20...][img]https://s24.postimg.org/g2v3ovbc1/IMG_20...[/img][/url]

ricky (0) PRO, 7 jaar geleden

Mogelijk probleem met inwendig probleem op de schakeltoren op de versnellingsbak (daar waar de 2 kabels naartoe gaan) of de kabel die de op/neer beweging maakt op de schakeltoren gaat stroef (is links/rechts pook).
Op de bak zie je een soort aluminium gewicht waar de kabels aan gemonteerd zitten, beide kabels kan je loshalen van dit gewicht en als je ze los hebt dan kan je zelf die schakeltoren indrukken of omhoog trekken, deze hoort zonder aangesloten kabels gewoon weer naar zijn middenstand te gaan.
Tip, kijk eerst naar die schakeltoren terwijl iemand anders de pook bediend, dan zie je hoe het werkt en beweegt e.d. maar haal alleen de kabels los van dat aluminium gewicht want anders moet je wel opnieuw afstellen.

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Dit maakt het een stuk duidelijker , de veer die met zijn 2 benen onder en boven het horizontale asje zit zorgt er voor dat de pook terug veert.
Zit er veel spanning op deze veer ?
Als je de veer wilt vervangen , kan dat zonder problemen qua afstelling.
Hoe voelt de pook aan als je hem met de hand beweegt van links naar rechts , blijft hij waarschijnlijk in elke willekeurige stand staan , zo ja , het mechanisme bij de bak en onder de auto smeren , als het schakelkabels zijn , zijn deze waarschijnlijk aan het vast roesten , vervangen is dan de enige optie.

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Je was me net voor ha ha , hij heeft zo wel een compleet verhaal.

9npolo (0), 7 jaar geleden

@Ricky, Ik zie zo geen 2 kabels. Als ik je dus goed begrijp kan ik de twee kabels van de pook tot de schakeltoren probleemloos vervangen of smeren, zonder opnieuw afstellen. Ik heb er nu nog geen beeld bij maar ga morgen direct kijken of ik hem door heb.

@Kaleido 1, Er zit weinig spanning op die veer. Althans, dat vind ik. Ik denk dat als de boel echt soepel loopt dat het net afdoende zal zijn. Als ik de pook van links naar rechts beweeg blijft hij inderdaad in elke willekeurige stand staan.

Hoe benader ik het beste dat mechanisme en die kabels? (Ik beschik over alle gemakken, gereedschappen, brug enzovoort.)
Waarmee raden jullie aan de boel te smeren?

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Als je een brug hebt is het ideaal , onder de auto wijst het zich van zelf , de kabels lopen achter een aluminium hitteschild , en komen er bij de bak achter weg.
Eerst kruipolie , liefst geen wd40 , om de boel gangbaar te krijgen en daarna iets van teflonspray of white greas bv. om te smeren.

9npolo (0), 7 jaar geleden

duidelijk. Ik ga morgenochtend kijken en dan laat ik het weten.

ricky (0) PRO, 7 jaar geleden

Nou de kabels hebben op de bakzijde een veer en daarin stel je ze af kwa lengte dus als je die niet versteld dan kan je ze idd loshalen en weer monteren, daarom moet je ze alleen op het punt van dat gewicht loshalen (zit meestal met een borgclip vast) zodat je zeg maar de kabels los hebt gekoppeld van de bak, dan kan je met de hand de bak zelf bedienen en dan die schakeltoren indrukken en omhoog trekken. Wel moet de bak op dat moment in zijn neutraal staan dus daarom zei ik, laat iemand de schakelpook bedienen dan zie je wat er precies gebeurd bij de bak, die toren beweegt net als de bewegingen van de pook maar dan zeg maar 90 graden verdraaid door de kabeloverbrengingen.

9npolo (0), 7 jaar geleden

Vandaag aan de gang geweest en met dankzij bovenstaande antwoorde mn het probleem verholpen. Kabels waren gangbaar. De hevels op de bak waren vies en roestig. Alles aan de bakzijde gedemonteerd en ontvet / geborsteld. Daarna de bewegende delen voorzien van wat vet en weer gemonteerd. De pook komt nu weer terug in de midden stand. Probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.