Volkswagen GOLF: co te hoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AHW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Tijdens de APK meting kwam naar voren dat de co2 meting (lambda waarde te hoog) niet goed was.
Nu weet ik dat de thermostaat stuk is, daardoor komt de motor niet/heel moeilijk op temperatuur.
Heeft dit invloed op de meting/uitslag co2.

Tevens ben ik van plan om mijn motorolie te mengen met 0.5 liter ATF, omdat deze motor veel olie verbruikt.
Ik ben van mening dat de olieschraapveren vastzitten/plakken.
Hij rookt als een olieboot en stinkt naar verbrande olie.
Op deze wijze hoop ik dat ze weer loskomen.
Is dit een wijs besluit.
Een ruilmotor is vanwege de dagwaarde geen optie meer.
Graag Uw mening in deze.
m.vr.gr

j.baars

Geplaatst door j.baars (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

voyager (0), 7 jaar geleden

Een kapotte thermostaat is van groot belang voor CO/2 waardes.Dat betekend vervangen die.Kost een paar tientjes. Hoe dan ook maak een langere rit alvorens een apk keuring.Welk km stand heeft deze Golf bereikt?Het zal een combi zijn van versleten klepsteelrubbers en zuigerveren.

j.baars (0), 7 jaar geleden

Hartelijk dank voor uw reactie.
De km stand is 291574.
Dit is nog de originele motor met GEEN kantelende zuigers.
Geluid is heel gezond, geen getik of geklepper.
Alleen vermoedelijk vastzittende olieschraapveren.
Vandaar ook de ATF vraag.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Met die motorleeftijd zou ik eerder denken aan de klepsteelafdichtingen.

Dit is te doen zonder veel te sleutelen. Die hoedjes zitten vaak zo los dat ze de olie mee helpen om in de inlaat te komen.

De binnenkomende olie is vaak al in de inlaat bij de kleppen te zien als kool en vettige aanslag!!

Succes.

j.baars (0), 7 jaar geleden

Nu ik de carterontluchting schoon gemaakt heb (zie foto,s) .ben ik achter gekomen dat er nog steeds veel blauwe rook uit de uitlaat komt. Zelfs als ik de carterslang die aan het luchtfilterhuis zit heb losgenomen.
Wanneer ik dan flink gas geef komt er blauwe rook uit en stinkt het naar verbrande olie.
CO2 meting geeft 1.09 voor lambda waarde en voor co2 0.52. Dit is beide afkeur, kan dit door de mee verbrandende olie kunnen komen? Het lijkt inderdaad dat deze olie dus door de klepseals in de cilinders komt.
Carterdruk kan het dan toch niet meer zijn door de los genomen carterslang

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Je bedoelt vast CO waarde van 0.52 % Waarde CO2, een ongevaarlijk gas, haalt een max. van 16 % .

De lambdawaarde van 1.09 is aan de zuinige kant 1.03 is in jouw geval de max. waarde.

Met deze waardes had de katalysator moeten werken , maar is niet heet genoeg geweest of door roetvorming dood.

Misschien is er nog redding.( zonder hoge kosten) .

Succes.

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Trap de auto eens goed heet , in zijn 3 , 4000 toeren op de snelweg flink laten werken , misschien brand hij zover schoon dat hij het haalt.
Thermostaat zou ik zeker eerst vervangen , scheelt zeker.
0.5 liter atf kan geen kwaad.

j.baars (0), 7 jaar geleden

Geachte reageerders, Ik heb vorige week de katalysator vernieuwd en alle lekjes gedicht, hij heeft een nieuwe thermostaat en is met de hakken over de sloot goedgekeurd. Meteen na de keuring heb ik de oude kat er weer onder gezet. De nieuwe ga ik volgend jaar vlak voor de keuring weer monteren. Na de keuring kwam ik erachter dat het olie verbruik veel minder was dan eerst, denk door de ATF in de olie. Het is teruggelopen tot een verbruik van 1 liter per 985 km. Nu moet ik binnenkort toch de hele distributie en waterpomp vervangen waarmee ik gelijk in de gelegenheid ben om de klepseals te vervangen. Dit zal het olie verbruik en de uitlaatgas meetwaardes positief beinvloeden. (hoop ik stiekem).
Dank U allen voor de reacties.

j.baars (0), 7 jaar geleden

j

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.