Volkswagen Caddy 1997: VW Caddy TDI slaat af tijdens rijden en slaat niet aan (soms)



  • bjbd @ 13/09/2007, 20:11

    Volkswagen Caddy
    bouwjaar: 1997
    brandstof: Diesel
    motorcode: TDI

    Mijn Caddy uit 1997 is sinds een aantal maanden vreemd aan het doen. Op een gegeven moment ontdekte ik dat er wat olie onder de auto lag, het bleek dat het oliefilter wat los zat. Deze is weer vastgezet. Enkele dagen later kreeg ik voor het eerst het echte probleem. Ik reed op een 80 km weg toen plotseling de motor inhielt en vrij snel daarna helemaal afsloeg. En met geen mogelijkheid was deze ook weer in beweging te krijgen. Ik ben toen door de garage afgesleept. De volgende dag echter melde de garage dat de motor direct was aangeslagen. Vermoedelijke oorzaak was relais 109, die dus ook vervangen is.
    Het ging een tijdje goed, maar toen weer sloeg de motor af tijdens het rijden. Nu echter direct te herstarten. De garage heeft uiteraard de computer toen uitgelezen maar er waren geen duidelijke fouten. Wel iets met vacuum. Dus de slangetjes bekeken en twijfelgevallen vervangen. Echter de volgende weken bleef het probleem zo af en toe zich voor doen. Op een gegeven moment wilde de auto niet meer aanslaan de eerste keer starten. Als ik dan direct weer opnieuw probeerde draaide de motor als een zonnetje.

    De computer is diverse keren uitgelezen (ook door de VW dealer). Maar er is niets gevonden. Toch blijft de motor zo af en toe uitvallen. Het is net alsof de motor dan even geen brandstof krijgt.

    Heeft iemand nog een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?


  • P. Kelder @ 13/09/2007, 21:18

    vreemd dat de dealer dit niet weet, toch een hele bekende storing (regelschuif) een gevolg van een kortstondige inductie in de kabelboom. deze storing komt/kwam het meest voor bij oa caddy in de bouwjaren 97 / 98. de oplossing is eigelijk kabelboom (700,-) vervangen, maar het kan veel simpeler en goedkoper het gaat slecht maar om 5 draden die vervangen moeten worden. deze 5 nieuwe draden kunnen buiten de al bestaande kabelboom worden omgelegt. dat er geen storing uit komt is vreemd maar ik heb meer vertrouwen in een scoop....

    Gr. paul

  • bjbd @ 13/09/2007, 23:04

    Ah, bedankt voor de snelle reactie. Ik ga dit zo snel mogelijk met de garage bespreken en die kan dan ongetwijfeld wel via de VW dealer achterhalen om welke draden het precies gaat.

  • P. Kelder @ 13/09/2007, 23:08

    bjbd :

    Ah, bedankt voor de snelle reactie. Ik ga dit zo snel mogelijk met de garage bespreken en die kan dan ongetwijfeld wel via de VW dealer achterhalen om welke draden het precies gaat.


    een dealer begint hier niet aan, helaas daar zit voor hun geen brood aan.

    Gr. paul

  • bjbd @ 13/09/2007, 23:17

    Hmm, ok. Ik zal het in ieder geval wel met de garage overleggen en dan zie ik dan even verder :)

  • P. Kelder @ 13/09/2007, 23:18

    bjbd :

    Hmm, ok. Ik zal het in ieder geval wel met de garage overleggen en dan zie ik dan even verder :)


    mocht het niet lukken voorzie ik jou wel van info.

    Gr. paul

  • bjbd @ 17/09/2007, 22:22

    Bedankt voor je aanbod, de garage zou er mee bezig. Ik heb nog niets gehoort weer overigens.
    Vanavond was het overigens weer raak. Een keer afslaan op 80 km weg, direct herstarten. En later bij het wegrijden van een parkeerplaats, direct weer afgeslagen, herstart direct en zonder problemen verder gereden.
    Is dit probleem ook nog weersafhankelijk? Vanavond was het noodweer, regen en dus vocht. Of kan het te maken hebben met harder rijden en sterker afremmen?

  • klapband @ 18/09/2007, 13:14

    Nou ik doe dit als dealer zijnde dus wel die kabels uit de kabel boom trekken omleggen en aftapen. Er bestaat ook nog zoiets als met je klanten meedenken toch.. maarre dan moet ie toch ook storing in de regelschuif aangeven lijkt me zo. zeker als het zo vaak voorkomt. maar je kan het zeker proberen. Het is inderdaad een veel voorkomend euvel geweest bij die bouwjaren caddy's

    mvg patrick

  • bjbd @ 25/09/2007, 10:38

    De garage heeft contact gehad over deze oplossing met een aantal VW garages. Men kende inderdaad de oplossing van de draden omleggen echter, mijn auto is een Diesel en daarbij was dit nog nooit voorgekomen. Wel bij bezine auto's met bombines. Hebben jullie hierover andere ervaringen?

    Men heeft nu als mogelijke verklaring dat het zou kunnen liggen aan de mechanise afsluiter van de brandstof. Deze is maar voor een klein deel elektronisch voorzover ik begreep. Dat zou ook verklaren dat het willekeurig gebeurt misschien.

  • P. Kelder @ 25/09/2007, 10:55

    bjbd :

    De garage heeft contact gehad over deze oplossing met een aantal VW garages. Men kende inderdaad de oplossing van de draden omleggen echter, mijn auto is een Diesel en daarbij was dit nog nooit voorgekomen


    denk dat net andersom het geval is... maargoed! ik laat je nog een poosje zoeken, terwijl het had al opgelost had kunnen zijn.

    suc6

    Gr. paul

  • bjbd @ 03/11/2007, 12:32

    Het probleem lijkt nu opgelost. Dat wilde ik even laten weten. De oplossing is uiteindelijk de computer vervangen geworden, door een 2e handse. Met de nieuwe computer nog helemaal geen problemen gehad.

  • yaho @ 07/04/2008, 22:05

    Er zit een stekkerverbinding rond aan het motorblok, deze raakt defect waardoor de contacten van sensoren fouttieve info naar computersturen, oplossing of steker wegknippen en doorverbinden met kabelmof, of als het probleem zich voordoet steker losmaken en contactspray, werk voor langere tijd ook.

    Sorry voor de late reactie, dealers leven van omzet , het is niet anders maar het kan wel anders.

  • P. Kelder @ 07/04/2008, 22:18

    yaho :

    dealers leven van omzet , het is niet anders maar het kan wel anders.


    Niet alleen een dealer, alle bedrijven maken omzet.... Ook uit dat potje wordt JOU salaris betaald!

    Gr. paul

  • BEASTY @ 04/01/2009, 11:23

    Hallo.
    Ik heb zo`n zelfde storing.
    De motor wou niet meer aanslaan geen spanning op brandstofpomp afsluiter.
    relais 109 vervangen motor liep weer maar storing bleef.(puur toeval) op het moment dat ik wil gaan meten voor de grote ronde stekker
    loopt de auto weer.(nog niet aan de stekker gezeten) Klopt het dat je niets kunt zien aan deze stekker. deze ziet er van binnen als nieuw uit.
    Dan moet ik uit voorzorg deze kabels van brandstofpomp maar om de stekker leggen.
    MVG Beasty

  • diagnoseapparatuur.nl
  • Smeets