Volkswagen Passat 2000: Dynamo vervangen passat (1900TDI)



  • suzuki93 @ 14/02/2008, 22:16

    Volkswagen Passat
    bouwjaar: 2000
    brandstof: diesel
    motorcode: 1900 TDI

    Geachte

    Ik wil mijn dynamo vervangen ,en een andere terugplaatsen nu wil de onderste bout (zijn er 2 totaal) er uit halen maar dat gaat niet de bout komt tegen de aluminimum van de koelvinnen aan nu heb ik het hele voorterrein losgemaakt en naar voren gekanteld nog kan ik het koelwiel er niet af krijgen ner zit een bladveer voor die heb ik er af en er zit een pinnetje los in en kan ingedrukt worden ik zie geen mogelijkheid in eerste instansie om dat wiel er af te krijgen
    Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik dit moet doen ??? en/of hoe jullie normaal dit oplossen?
    Alvast enorm bedankt
    J.Booi,Leeuwarden


  • P. Kelder @ 14/02/2008, 22:34

    suzuki93 :

    Geachte

    Ik wil mijn dynamo vervangen ,en een andere terugplaatsen nu wil de onderste bout (zijn er 2 totaal) er uit halen maar dat gaat niet de bout komt tegen de aluminimum van de koelvinnen aan nu heb ik het hele voorterrein losgemaakt en naar voren gekanteld nog kan ik het koelwiel er niet af krijgen ner zit een bladveer voor die heb ik er af en er zit een pinnetje los in en kan ingedrukt worden ik zie geen mogelijkheid in eerste instansie om dat wiel er af te krijgen




    Achterop (in de steun) bevind zich een inbusbout, deze losdraaien en de koelvin kan compleet van het lager worden genomen.

    Gr. paul

  • suzuki93 @ 15/02/2008, 16:45

    Spoedje!!!!! Heb inmiddels de inbusbout gevonden om de koelvin te demonteren , alleen het wiel waar de snaar over loopt draait mee en zie geen optie om die tegen te houden wie heeft even tijd om een tip te plaatsen

    vr gr j.booi

  • Hans4040 @ 15/02/2008, 16:51

    Bel even met Paul Kelder.........klik op website bij zijn naam

  • ricky @ 15/02/2008, 17:40

    suzuki93 :

    Spoedje!!!!! Heb inmiddels de inbusbout gevonden om de koelvin te demonteren , alleen het wiel waar de snaar over loopt draait mee en zie geen optie om die tegen te houden wie heeft even tijd om een tip te plaatsen

    vr gr j.booi


    Dan heb je ook speciaal gereedschap 3212 nodig,zie plaatje.
    Beun manier is een hele grote waterpomptang gebruiken.

  • ERwin_jah @ 15/02/2008, 18:04

    of een dunne gewone waterpomp tang dikke kom je erniet tussen

  • gerrit1981 @ 15/02/2008, 18:10

    de bout met een bandenlepel omhoog buigen niet te lomp dan krijg je hem eruit en voor het monteren een stukje eraf slijpen en er weer in zetten

  • suzuki93 @ 15/02/2008, 19:39

    Allemaal bedankt voor de reacties ,Maar ook de waterpomptang werkt niet alles onderspanning(riemen spanner) werkt ook niet heb dus echt de speciale tang er voor nodig die de garage ook gebruikt Iemand omg Leeuwarden?
    vr gr j.booi

  • gpekaar @ 15/02/2008, 20:05

    Zat net te denken, heb dit een paar jaar geleden ook eens gedaan en ineens zag ik het nl de tip van Gerrit1981 dit is simpel en makkelijk, iets buigen om hem er uit te halen, later voor montage rechtzetten stukje inkorten en walla.

  • ERwin_jah @ 15/02/2008, 20:40

    met een waterpomp gaat dit zeker wel maar je moet de dunne hebben en de waterpomp zo houden dat je hem niet opentrekt met de imbus maar dicht dit gaat zeer zeker ik heb het vorige week zaterdag nog gedaan ermee perfect geloof me maar ga naar een materialen winkel en koop je daar eentje een DUNNE werkt ok

  • CARS&MOTORS @ 15/02/2008, 20:45

    oude riem er om en met een tang vast houden
    dan vast laten lopen en door draaien

  • suzuki93 @ 15/02/2008, 21:38

    Ga morgen nog wat tips van jullie proberen ,ik ben inmiddels het klem metaaltje kwijt (moet nog ergens liggen) wat op het ronde koelingswiel zit (voor het pennetje en rubbertje) kan dit kwaad als ik het niet meer terug vind?

    vr gr j.booi

  • CARS&MOTORS @ 15/02/2008, 21:40

    ry anders eens lang cars & creations

  • Audifreak763 @ 17/02/2008, 00:47

    Bovendien: een bijtel is wel iets dat met een auto te maken heeft: het is een een afkorting van bijtelling. Dat heb je wanneer je een auto van de baas rijdt. In dit geval is het gebruik van een beitel echter meer voor de hand liggend. :) Overigens ben ik met Jerry van mening dat dit knoeiwerk wordt.

  • Santa @ 17/02/2008, 00:50

    CARS&MOTORS :

    ry anders eens lang cars & creations


    Kort en simpel en waarschijnlijk ook nog zeer doeltreffend.........

  • suzuki93 @ 21/02/2008, 00:01

    Inmiddels met succes de dynamo vervangen (bedankt voor de reacties) MAAR inmiddels heb ik het volgende probleem het lampje is weer gaan branden van de accu en heb van 2 dynamo`s 1 gemaakt met goede koolborstels erin ik vraag mij af of er ergens een zekering moet zitten of dat er iets met de spanningsgeval aan de hand is de dynamo heeft eerst wel weer goed gewerkt wie heeft tips of een manier om hier achter te komen zal morgen een spanningstester meenemen en kijken wat die zegt (heeft een accu er ook iets mee te maken??(die is nog vrij goed) groeten johan booi

  • P. Kelder @ 21/02/2008, 00:11

    suzuki93 :

    Inmiddels met succes de dynamo vervangen (bedankt voor de reacties) MAAR inmiddels heb ik het volgende probleem het lampje is weer gaan branden van de accu en heb van 2 dynamo`s 1 gemaakt met goede koolborstels erin ik vraag mij af of er ergens een zekering moet zitten of dat er iets met de spanningsgeval aan de hand is de dynamo heeft eerst wel weer goed gewerkt wie heeft tips of een manier om hier achter te komen zal morgen een spanningstester meenemen en kijken wat die zegt (heeft een accu er ook iets mee te maken??(die is nog vrij goed) groeten johan booi


    Monteer een ruildynamo je blijft op deze manier aan het sukkelen.

    Gr. paul

  • Guest @ 21/02/2008, 08:40

    en hoe heb je hem nu los gekregen dan,het is je nu gelukt maar voor een ieder ander die dit gaat doen zorg er wel voor dat je een frisse inbus sleutel hebt want als de bout er een keertje overheen slipt heb je veel extra werk want je kunt er echt niet bij.

  • suzuki93 @ 21/02/2008, 21:45

    Robby10030 en anderen
    IK heb de bout die je er niet uit kan krijgen van de dynamo,doorgezaagd en vervangen door een bout M8x80 (let op deze lengte en niet langer) hier kwam ik dus later pas achter (de originele is een halve cm langer) door het op deze manier te doen hoeft de hele voorkant er niet af dus ook niet de aircovin dit alles is dus in een half uurtje gepiept oude eruit nieuwe erin even de aircoriem via de spanrol eraf en zo er ook weer op
    NB als je goed kijkt dan zie je waar de moeilijke bout in moet een sleuf zitten zodoende kan je een M8x80 er gemakkelijk inleggen en inschuiven gr j.booi

  • ashoes
  • OBDpartners
  • smeets solutions
  • Overwg Olie
  • Hippored
  • obdpartners
  • jobmotive2