Volkswagen Polo 1996: stationair toerental schommelt



  • dennisclio @ 15/02/2008, 21:21

    Volkswagen Polo
    bouwjaar: 1996
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.4

    Ik heb een polo uit 96 met een 1.4 8 kleper motor. AEX.

    toerental schommelt tussen de 800 en 1300 toeren. Vooral als hij warm is.
    Gasklephuis is schoon en opnieuw ingeleerd.
    Dit is allemaal gelukt maar hij schommelt nog.

    Als hij netjes loopt en ik trap de rem in of doe de verlichting aan dan zakt hij en komt met een sprong weer terug.
    Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ????


  • marcel7031 @ 15/02/2008, 22:57

    Valse lucht? Deze heeft nog een gaskabel?

  • dennisclio @ 16/02/2008, 08:03

    @ marcel: ja hij heeft nog een gaskabel. heeft dat dan ook met stroom te maken? valse lucht hoor je toch?

  • hennep @ 16/02/2008, 12:37

    carterontluchting dicht ? in luchtfilterhuis , en dynamo laad goed bij ( 13/14V ) , stappenmotor defect ? moet bij gasklephuis zitten

  • dennisclio @ 16/02/2008, 12:48

    carterontluchting is goed en open. dat hou ik regelmatig bij.
    dynamo 14,4 volt. dus ik denk idd dat het gasklephuis stuk is.

    Ik hoop het eigenlijk niet, want die kost toch veel geld?

    Kan ik gewoon van een andere 1,4 de gasklephuis omruilen om te kijken of dat wel goed werkt?
    Want dan kan ik hem even bij een maat van mij eraf halen om te proberen en dan opnieuw terug zetten.

    ik hoor het graag.

  • hennep @ 16/02/2008, 13:56

    ja dat kan als het maar dezelfde is . maar de stappenmotor kan ook stuk zijn deze zit er tegenaan

  • dennisclio @ 16/02/2008, 17:41

    ja dat is toch dat elektronica wat er tegen aan zit? wat gelijk mee gaat als je die 4 inbussen los maakt?

  • roel10182 @ 17/02/2008, 19:36

    ik heb hetzelfde probleem met mijn Polo gehad en dit is opgelost door nieuwe bougies en bougiekabels.

    Eerst was het gasklephuis ook al gereinigd omdat de computer dit als storingsmelding gaf, de reiniging en terug zetten in de basis afstelling hielpen niet 100 procent. Toen bij een andere garage geweest en die hebben de bougies en kabels vervangen, hij rijd nu alweer een half jaar perfect!

  • vwhobbyist @ 18/02/2008, 13:39

    Ik heb hetzelfde gehad met de Golf. Deze heeft een electronisch geregelde carb. mijne had een lek slangetje waardoor hij vals lucht aanzoog, en de hele toerental regeling van slag was. Na vervanging van alle vacuumslangetjes reed hij weer als nieuw.

  • dennisclio @ 27/02/2008, 20:16

    inmiddels bougies en bougiekabels vervangen. niks helpt.
    Iemand nog ideeen?

  • koert_ahja @ 27/02/2008, 21:04

    iemand spreekt hier eerder over valse lucht.

    Inderdaad, vroeger was de klassieker dus de TTV (thermo-tijd-klep). De stekker op die klep was een zwak punt, draadje breekt af, en je auto blijft soms een half uur op 2000 toeren draaien in vrijloop, tot hij volledig warmgelopen is.
    Ga alle dunne luchtslangetjes eens af, en controleer ze op barsten (je moet ze dus een beetje plooien en bewegen, anders zie je de barstjes vaak niet). Die luchtslangetjes regelen namelijk 't gebeuren rond choke en carburator...

  • Denman @ 28/02/2008, 10:16

    @Koert: er zullen vast nog wel wat slangetjes bij een AEX motor te vinden zijn, maar zeker geen choke of carburateur....

    @Dennisclio: hoe loopt de motor direct na koude start?

  • dennisclio @ 28/02/2008, 17:59

    @ denman: bedankt voor je reactie. bij de koude start loopt hij goed. alleen als hij warm word en ik zet een verbruiker aan(achterruit verwarming of aanjager) dan zakt de toeren en komt hij met een sprong weeer omhoog. en heeft het nou wel nut om slangetjes te controleren. zo ja welke?

  • dennisclio @ 01/03/2008, 18:24

    niemand ? ik begin nu echt wanhopig te worden

  • johndoornbosch @ 01/03/2008, 19:13

    vacuumslang van de rembekrachtiger naar inlaat controleren als die goed is dan leerwaarde wissen en gasklep opnieuw in basisstand zetten

  • dennisclio @ 02/03/2008, 18:11

    @ john5686 :is dat afhankelijk van stroom dan? want het gebeurd alleen als ik een stroom verbruiker aan zet. zoals verlichting of achterruit verwarming.

    De gasklep is al div malen en basis stand gezet en oude waardes gewist

  • dennisclio @ 09/03/2008, 12:23

    vacuumslang is vernieuwd maar helpt niet !!
    Iemand nog een idee ?

    accu is het niet. ontsteking niet

    iemand??

  • Ary @ 09/03/2008, 13:53

    Terugkomend op je eerste omschrijving.Als je de rem intrapt gaat het mis zeg je . Is er dan geen lekke rembekrachtiger aanwezig ? Als de motor reageerd op het intrappen van het rempedaal dien je daar de storing te zoeken. zodra je licht aanzet ga je de motor belasten. Zodra je ergens een vacuum lek heb dan reageert de motor ook hier sterk op. is dit allemaal OK dan zal je gasklephuis defect zijn . ( gebeurd wel vaak ) Wissel deze eens uit met een andere auto. ( tevens gasklep aanpassen aan het motorregelapp. )
    Gr. Ary

  • dennisclio @ 12/04/2008, 17:30

    ik heb inmiddels ook een ander gasklephuis geprobeerd maar ook dat hielp niks.

    Iemand nog een idee?
    Ik word er inmiddels echt gek van

  • Ary @ 12/04/2008, 18:14

    Ik blijf toch terug komen op mijn laatste antwoordt. Eerst goed contr. dat er geen vacuumlekkage aanwezig is. Zodra dit het geval is helpt het niet om onderdelen te vervangen. Heb je al eens een 4 gasmeting uitgevoerd ? Daar haal je ook veel info vandaan.

    Gr. Ary

  • dennisclio @ 12/04/2008, 20:24

    Ary bedankt weer voor je reactie.
    Maar vacuumslang heb ik vervangen voor een compleet nieuwe.
    gastest? hoezo het is toch stroom afhankelijk. het maakt niet uit wat voor stroom verbruiker ik aan zet. Het toerental zakt dan en komt met een sprong omhoog en blijft dan mooi weer op toeren.

  • Ary @ 12/04/2008, 22:03

    Tijdens een 4 gastest kun je contr. of er een vacuumm lek aanwezig is. En de slang die je vervangen zal ongetwijfelt goed zijn maar er zijn meer vacuumslangen/ carterventilatie slangen aanwezig die kunnen lekken. Dez diene allemaal goed te zijn.

    Gr. Ary

  • johndoornbosch @ 13/04/2008, 20:56

    onderdrukslang van bekrachtiger losmaken en afsluiten kijken hoe hij dan loopt

  • dennisclio @ 12/05/2008, 22:00

    ben lang niet meer hier geweest. maar probleem is er nog steeds.
    onderdrukslang? welke is dat?

    o ja heeft het kantelen van een zuiger er misschien iets mee te maken?
    want ik hoor een tik in het blok.
    heb de komstoters net vervangen en is helemaal goed gegaan.
    deze tikk is anders. maar rijdt voor de rest super.

    groetjes

  • johndoornbosch @ 12/05/2008, 23:00

    slang van inlaat naar rembekrachtiger

  • ricky @ 13/05/2008, 18:25

    Precies,slang die naar rembekrachtiger gaat van de rembekrachtiger lostrekken en je vinger erop houden zodat je hem afsluit,kijken hoe hij dan loopt. (zoals al eerder gezegd)
    Controleer ook of er geen speling zit op het rotorasje van de ontsteking.

  • dennisclio @ 14/05/2008, 18:04

    heb slang losgehaald en dicht gehouden. maakt niks uit. rotorasje moet ik nog proberen

  • RemcoGT @ 21/05/2010, 20:55

    Inmiddels al een oplossing.. hier namelijk nog een Polo 1.4 zelfde probleem.. rem intrappen toerental zakt en gaat weer boven 1000 en dan weer onder 1000 en blijft dan wel mooi lopen.
    Heb al met remmen reiniger in het rondte gespoten bij de rembekrachtiger enzo maar gaat er niet anders van lopen.. ook de onderdrukslang lijkt optisch niet gescheurd te zijn.
    Morgen proberen die eens dicht te houden.
    Asje van ontsteking is ook goed geen speling
    Gasklephuis is vervangen leerwaardes gewist en opnieuw in basis afstelling gezet

  • dennisclio @ 22/05/2010, 08:11

    het is nog niet helemaal weg maar het is nu zo weinig dat er mee te leven is.
    als ik de rem intrap of voor een stoplicht sta zakt ie iets,
    hoe het minder is geworden.
    ik heb een nieuwe slang gekocht van de rembekrachtiger!

    hij leek goed maar met de nieuwe is het een stuk minder geworden.

  • vwhobbyist @ 25/11/2011, 07:49

    Beetje laat.
    Schommelend toerental werd veroorzaakt door defecte themostaat van het blok.
    Motor blijft dan te koud, en de stappenmotor blijft ook na lange snelweg ritten bijregelen.
    Tijdelijke oplossing was stappenmotor stekker eruit, wat bij koud weer slecht startenen te laag toerental oplevert.
    Plaatsing nieuwe thermostaat heeft probleem opgelost.

  • ruilinjector
  • Overwg Olie
  • Hippored
  • obdpartners
  • smeets solutions