Volvo V50: Trillingen/vibraties in stuur en stoel

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een V50 aangeschaft. Tijdens de proefrit reed de auto heerlijk, maar enkele weken na aankoop kreeg ik langzaam last van trillingen in het stuur en de stoelen + interieur.

Hierna heb ik de auto laten nakijken en inmiddels heb ik al best wat onderdelen vervangen (helaas geen garantie dus alles voor eigen rekening):
- Motorsteun distributiezijde en onderste motorsteun
- Schokbrekers achterzijde
- Remschijven en remblokken achterzijde
- Draagarmen voorzijde + uitlijnen
- Injector cleaner aan tank toegevoegd

Dit waren sowieso onderdelen die aan vervanging toe waren in verband met slijtage en de auto is er wel iets beter door gaan rijden, maar de irritante trilling is helaas nog steeds aanwezig.
Als ik de motor tijdens het rijden uitschakel blijf ik de trilling voelen. Dit is in principe bij alle snelheden. De trillingen lijken qua frequentie soms sneller te worden als ik in een bocht rijd.

Wat kan ik zelf nog proberen om bepaalde dingen uit te sluiten, zodat ik weet in welke hoek ik de oplossing kan vinden?

MarcN

Geplaatst door MarcN (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

MarcN (0), 8 jaar geleden

De banden zijn gebalanceerd maar ik kan eventueel nog de banden voor en achter wisselen. De remschijven aan de voorzijde zien er nog goed uit en ik heb vorige week alles voor de zekerheid nog even schoongemaakt en ingevet. Tijdens het remmen heb ik geen trillingen, of is dit geen garantie dat de schijven eventueel toch licht aanlopen? De velgen worden niet warm na rijden.

Hoe kan ik de aandrijfassen eventueel controleren? Auto op assteunen zetten en kijken of er dan onbalans in zit?

MarcN (0), 8 jaar geleden

Velgen van voor naar achter gewisseld en wielen laten balanceren, maakte weinig verschil.
Vandaag nieuwe velgen met Michelin banden gemonteerd. Nog steeds een trilling in het stuur.

kaleido 1 (965) PRO, 8 jaar geleden

Zou het onderstel toch nog eens goed op speling controleren.
Aandrijfassen is lastig gemonteerd te controleren , kijk eens of de originele klemmen en hoezen er nog op zitten , het zou maar zo kunnen dat er eens een hoes defect is geweest , alle vet uit de homokineet , alleen een nieuwe hoes gemonteerd maar dat er toch schade is ontstaan aan de homokineet.
Als er veel radiale speling of zware punten in zitten is dit niet goed.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Hoe en wanneer voel je de trilling?.
Bij constante snelheid of alleen bij optrekken of bij een bepaalde snelheid of in een bepaalde versnelling.
Is het echt trillen of is het schudden.
Schudden duid vaak op een defecte aandrijfas.

MarcN (0), 7 jaar geleden

Ruim een half jaar later is dit probleem nog niet opgelost. Ik ben in de tussentijd bij verschillende Volvo specialisten geweest maar helaas kan niemand een duidelijke oorzaak aanwijzen. Om deze reden heb ik ook even niets meer vervangen, maar het maakt het autorijden er niet leuker op.

De trilling is continue voelbaar bij elke snelheid, ook wanneer ik de koppeling intrap of de motor uitschakel. Ik kan het gevoel het beste omschrijven alsof je op een soort klinkerweg rijd, terwijl ik op dat moment gewoon op vlak asfalt rijd (lichte schokjes voelbaar). Wanneer ik sneller ga rijden wordt de frequentie van de trilling ook hoger. Ook scherpe bochten (afrit snelweg) lijken de trilling beter voelbaar te maken.

De auto heeft nu 361000 km gelopen dus dat er slijtage optreed is niet zo vreemd, maar in welke hoek moet ik het zoeken? Zelf heb ik het gevoel dat het ergens uit de voorkant komt. Dus aandrijfassen, wiellagers, schokbrekers, kromme remschrijven misschien?

case1545 (0), 7 jaar geleden

check of er een tussenlager zit aan de rechter aandrijfas. heb exact dezelfde vibraties gehad bij mn mondeo destijds, niet te vinden totdat iemand het tussenlager duidde en dat bleek de boosdoener. draait op dezelfde snelheid als je banden dus zelfde frequentie. ken de V50 niet zo goed maar dat zou mijn eerste check zijn. check verder of het bij remmen (uitlijning/schijven) of optrekken (draaimoment belast) erger is en of het bij motortal varieert (vliegwiel of koppelingsplaat-huis uit balans) en check op vocht in banden (vochtopeenhoping/water draait mee met centripentale kracht). hoogteslag in velg ook mogelijk (check op balanceerapparaat) zelfs massaverschil in bandenmateriaal (vlakgeremd op profiel of fabricagefout)

MarcN (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De V50 staat op het Ford C1-platform (dus hetzelfde als S40, C30, C70, Ford Focus, C-Max, Kuga en Mazda 3 + 5) en deze heeft inderdaad ook een tussenlager op de rechter aandrijfas. Mijn vermoeden gaat steeds meer richting (één van) de aandrijfassen of eventueel de wiellagers.

Om dingen uit te sluiten zal ik nu toch bepaalde onderdelen moeten gaan vervangen. Ik heb besloten om de onderdelen zelf te bestellen en te monteren, dan zijn de kosten nog enigszins te overzien. Zelfs al zou ik nu eventueel onnodig een onderdeel vervangen dan ben ik nog altijd goedkoper uit dan alle diagnoses zonder uitkomst die ik tot nu toe heb gehad.

Nu eerst even de juiste onderdelen opzoeken en daarna op een rustig moment alles monteren. Ik heb nog geen eerdere ervaring met aandrijfassen vervangen dus ik ga alles op mijn gemak uitvoeren. Wordt vervolgd!

MarcN (0), 7 jaar geleden

Helaas is dit probleem nooit opgelost. De auto is uiteindelijk ingeruild nadat zo'n beetje alles vervangen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.