Volvo V50: geen vermogen na 3000 toeren.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

Net een nieuwe turbo geplaatst (v50) en nieuwe leidingen die naar de turbo gaat. auto opgehaald rijdt super en nu na 700 km geen vermogen meer boven de 3000 toeren auto komt langzaam op gang.lampje van roet filter gaat aan terwijl v50 van 2005 helemaal geen roetfilter hebben en anti-skid service. wat is het probleem ik weet het ook niet meer. auto geeft ook code 013 aan. Wie weet wat te doen.

Richard hardin

Geplaatst door Richard hardin (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Auto gaat in noodloop , laat hem eerst eens goed uitlezen , bij bv. de dealer

harry4203 (315) PRO, 7 jaar geleden

volgens mij kunnen deze autos van dat bouwjaar wel degelijk een roetfilter hebben hoor. plaats anders t kenteken eens

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Beetje afhankelijk van het type kunnen er zeker vanaf 2004 roetfilters onder zitten.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Ik had precies hetzelfde probleem. De garage heeft een regeneratie geforceerd uitgevoerd. Kan eerst ook niet boven de 3000 toeren komen nu wel en foutmelding ook verdwenen. Een geforceerde regeneratie wordt uitgevoerd door spul in te spuiten aan de voorkant van de uitlaat. Succes.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Drukverschil sensor van de roetfilter nameten, slangetjes van de sensor naar de roetfilter komen vaak vol te zitten.
Een geforceerde regeneratie wordt niet zo uitgevoerd, dat doet de computer helemaal zelf. Dat zal hij trouwens niet doen als hij in noodloop zit.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Richard hardin (0), 7 jaar geleden

Volgens de autokeuring station heeft het type volvo die ik bezit geen roetfilter vandaar dat zij ook geen roetfilter test hebben gedaan.Na navraag gedaan te hebben bij de dealer is dit correct dat er geen roetfilter aanwezig is. fout melding is 220 en 013 maar dit zou in orde moeten zijn volgens dealer.Afgelopen zomer is ook nog mijn katalysator schoon geblazen. Na veel zitten zoeken op internet hebben zij de hele tijd over een egr-klep?????? . Een regeneratie kan dat bij elke auto garage gedaan worden of alleen bij de dealer??.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Als je geen roetfilter hebt hoeft deze ook niet geregenereerd te worden. De EGR klep kan wel problemen geven. Deze kan dicht zitten met roet. Deze moet je dan ook of vervangen of schoon (laten) maken. Google maar even op "EGR klep" en dan afbeeldingen. Dan kan je zien hoe een EGR klep er na verloop van tijd uit komt te zien.

Richard hardin (0), 7 jaar geleden

Beste Harry, voor de zekerheid alsnog mijn kenteken 96-RG-TR. Het gaat hier om een volvo V50 1.6 diesel en 110 pk.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Code 013 staat voor: remdruk sensor; geen signaal. Daar komt de anti-skid (abs) waarschuwing vandaan. Deze zit in de abspomp geloof ik. Die andere code kan ik in Vida niet vinden. Heb je toevallig de volledige codes?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Richard hardin (0), 7 jaar geleden

Beste diagnoseploc.nl Vandaag vol moeten remmen en tot mijn verbazing anti-skid service lampje uit en na enige tientalen km verder te rijden lampje weer aan. Anwb gebeld deze deed de abs- test met remmen (stukje rijden dan vol remmen auto moet dan schokken tijdens het remmen) en hij zei dat er niks mis mee is met de abs. Ongeveer 2000 km geleden nieuwe remblokken laten vervangen. Nu weet ik niet of je dan moet laten reseten. Schijnbaar niet gedaan.Turbo slangen en leidingen alles nagekeken alles werkt zoals het moet en toch nog steeds geen druk als ik vol gas moet geven in de 3-4-5de versnelling, tevens EGR schoon gemaakt. Ik wordt er gek van. de andere code is 022.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Beste Richard,

Ik heb de volledige code van volvo zelf nodig om in Vida (uitlees en software van Volvo zelf) te kunnen kijken wat het inhoudt en wat de criteria zijn voor de ecu om de code te zetten. Of ik moet hem uitlezen voor je met Vida.

Als je geen turbodruk hebt, kan dat een aantal dingen betekenen. Of hij regelt hem verkeerd af (verkeerde waarden sensoren) of hij kan z'n druk niet halen door verstopping/restrictie/lekkage.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

harry4203 (315) PRO, 7 jaar geleden

wel vreemd, volgens de onderdelendocumentatie heeft ie wel een roetfilter, en volgens de rdw-site zou er een zgn retro-roetfilter onder zitten. anders een een foto proberen te plaatsen van het uitlaatsysteem?

rensk001 (0) PRO, 7 jaar geleden

Deze auto heeft af fabriek geen roetfilter. Idd volgens rdw zit er een aftermarket filter onder.Deze kun je niet regeneren. Wat betreft je remstoring, Het wil nog wel eens gebeuren dat een voorwiellager iets uit het fuseelichaam loopt. Deze zijn nl niet geborgd. Terugpersen is de oplossing.Ik denk rv.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Ik zou beginnen met dat aftermarket filter er tussen uit te halen.
Als die helemaal dicht zit kun je van allerlei problemen krijgen die niet goed of op een verkeerde manier gedetecteerd worden.
Daarna zou ik eens met een datalogger gaan rijden om de live data eens te bekijken.

Richard hardin (0), 7 jaar geleden

Na weer laten uitlezen volgende foutmelding code (DTC) 4420 - 6630 en 136F. garage heeft EGR- klep schoongemaakt.

Richard hardin (0), 6 jaar geleden

auto rijdt al 2 maanden zonder problemen. Oorzaak van problemen na 2 turbo's, egr klep,brandstofpomp,drukventiel, roetfilter en katalysator gereinigd en alles resetten nog steeds geen druk. Na goed zoeken dankzij autodianogstic Erik in Heerlen zijn er 2 injectoren kapot gegaan door de turbo en of egr-klep. Injectoren vernieuwd en laten reinigen hierdoor wordt de sproei goed en gelijkmatig verdeeld. het anti-skid service lampje die toen aanging had hier al wat mee te maken. na grote kosten gemaakt rijdt onze volvo weer soepel.wel goed onderhouden met om de 10.000km olie verversen en nieuwe oliefilter.
mijn dank aan iedereen die mee heeft zitten denken wat het probleem was.Maar toch geen andere v50 1.6 diesel meer wel de 2.0d (betrouwbaarder motor) en sterker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.