Citroën Xm: stilvallen en niet meer te starten

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Vandaag van de buren de vraag gekregen of ik eens naar hun auto kon kijken.

Deze was stilgevallen tijdens het rijden.

Na kort onderzoek kwam ik erachter dat het voorverwarmingselement van de brandstof lekte.

Dit ertussenuit gehaald en doorverbonden met een buisje.
Manueel even terug diesel opgepompt

200 m rijden en terug stilvallen.

Ik kan geen lekken vinden van brandstof.

Wat zou dit kunnen zijn??

Tot paar dagen geleden reed de auto gewoon lekker zonder problemen.

Auto heeft nu op de moment net geen 90.000 km
Deze mensen zijn ook al beetje op leeftijd aan het komen en willen geen andere auto of benzine rijden dus...

wie kan mij even helpen

Den John

Geplaatst door Den John (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Die voorverwarming loopt door de cilinderkop ?

Maak er iets tussen om toch de brandstof te verwarmen .

Gezien de leeftijd van de auto zou ik de brandstofaanvoer slangen vervangen.

Filterhuis gecontroleerd op goede afdichting??

Dat bovendeel van dat systeem staat onder een licht vacuum , vaak wordt daarin lucht gezogen en doet de motor stoppen.

Ook het membraam aan het filter kan lekken met stoppen als gevolg.

De oorzaak kan je ook opzoeken door het systeem onder druk te zetten of de motor laten draaien met een aparte tank met aan-en afvoer..

Verzin een list .

Succes.

Den John (0) PRO, 8 jaar geleden

Die voorverwarming is een blokje die tegen de cilinderkop zit geschroefd.
slangen van de brandstoftoevoer zijn vorig jaar preventief vervangen dus dat zit nog goed.
Filterhuis is gecontroleerd.

wat ik idd aan het overwegen was is om aan het buisje wat ik nu ertussen heb gezet daar iets aan te lassen solderen of weet ik wat om dat tegen de cilinderkop te kunnen zetten.

In de hoop van dat dat het probleem was.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Monteer een stuk koper leiding tegen de kop met de brandstofleidingen er aan of monteer een filterhuis met voorverwarming .

Ook neem je aan dat alles goed luchtdicht zit maar zet alles onder druk en er is vaak toch lekkage .

Of als de auto lang heeft stil gestaan dat er bacteriegroei is ontstaan met een verstopt filter als gevolg .

Blaas bij twijfel de leiding tegen de stroom in eerst door.

Afslag- ventiel en aansluiting aan de pomp is deze niet verdacht ???

Groet.

Den John (0) PRO, 8 jaar geleden

Afgelopen dagen nog flink aan het zoeken geweest.

Uiteindelijk bleek het contactslot het begeven te hebben.

dus waarschijnlijk een samenloop geweest en zo 2 dingen opgelost in een keer.

Den John (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=Den John]Afgelopen dagen nog flink aan het zoeken geweest.

Uiteindelijk bleek het contactslot het begeven te hebben.

dus waarschijnlijk een samenloop geweest en zo 2 dingen opgelost in een keer.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.