Citroën C4: Noodloop en foutmedling, codes P301 P3011 en P2101

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Foutmelding 'motorstoring' en gaat in noodloop.

Hele reeks foutcodes m.b.t. gaskleppositie; Codes P3010, P3011 en P2101 kunnen niet gewist worden.

Bedrading tussen ECU en gasklephuis is OK.

Voeding (5 Volt) en massa op gasklepstekker zijn OK.

Gaskleppositie (via Bosch KTS) wordt correct aangegeven. Gasklep staat op 12 graden open, dit is de normale stand als ie niet aangestuurd wordt. Bij handmatig bewegen van de klep lopen de meetwaarden perfect mee. positiesensoren dus OK.

Klep reageert niet op de aansturing van de ECU (pulsbreedtemodulatie), Toch zijn de eindtrappen in de ECU en de gasklepmotor blijkbaar OK, want bij het inschakelen van het contact gaat de gasklep helemaal open, daarna helemaal dicht en eindigt dan weer in de 12 graden stand.

Pouwels

Geplaatst door Pouwels (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

Ook nog actuatortest gedaan, daar reageert de klep niet op.

De ECU reageert op foutcodes m.b.t. de gaskleppositie door de gasklep niet meer aan te sturen, deze hoort dan op 12 graden te gaan staan (ruststand / noodloop). Toch laat KTS een aanstuursignaal voor de klep zien, waarde 38,8%.

Foutcode m.b.t. gaskleppositie kan ik niet verklaren, via KTS zie je bij handmatig bewegen van de gasklep de juiste waardes.

Ik heb ook gedacht aan een motorbelasting die niet overeenkomt met de gasklepstand, maar dan zou hij de foutcodes pas kunnen genereren bij draaiende motor. Inlaatspruitstuk druk- en temperatuursensor gecontroleerd, lijkt OK.


P3010 Gasklep positie Buiten instelbereik

P3011 Gasklep positie Buiten instelbereik

P3014 Gasklep positie Buiten instelbereik

P2101 Gasklep stuureenheid Klepstand niet plausibel

P2102 Gasklep stuureenheid Klepstand niet plausibel

P061F Gasklep-stuureenheid Fout herkend

check

Beste antwoord, geplaatst door harry4203 (415) PRO, 7 jaar geleden

toch heb ik 1 keer voor zo'n geintje de gasklep vervangen.

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

In overleg met de klant gaat er een (bijna) nieuwe gasklep in, komt overmorgen binnen.

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

[quote=harry4203]toch heb ik 1 keer voor zo'n geintje de gasklep vervangen.[/quote]

Was dit ook bij een VTi motor met dezelfde verschijnselen, en was het over na vervanging van de gasklep?

harry4203 (415) PRO, 7 jaar geleden

ja

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

Gasklephuis vervangen, alles OK. Loopt 100%, geen foutcodes meer.

harry4203 (415) PRO, 7 jaar geleden

goed om te horen, weer een tevreden klant.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.