Ford Escort: Kachel wordt niet echt goed warm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

De kachel wordt niet echt goed warm. We hebben 2 weken terug geconstateerd dat de ingaande slang naar de kachelradiateur wel goed heet werd, maar de uitgaande niet.

Thermostaat lijkt verdachte in zo'n geval. maar dan zou hij bij stationair draaien toch wel op temperatuur moeten komen lijkt me. We hebben toen de kachelslang losgehaald en de kachelradiateur daardoor gevuld, want we dachten aan een verstopping of misschien lucht.

Toen werd de kachel goed warm en ook beide slangen van de kachelradiateur.

Maar vorige week kwam de klant terug met eigenlijk dezelfde klacht. We gaan eerst toch de thermostaat maar eens vervangen, maar heeft iemand nog een andere suggestie?

Siem

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Edje Raketje (0), 16 jaar geleden

Hoe staat de temperatuurmeter ?
Als die goed aangeeft is de thermostaat goed.
Dan zal de kachelradiateur toch zo goed als verstopt zitten.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Temp. staat niet echt heel warm, maar dat zijn we van Ford temperatuurzenders wel gewent. Als de thermostaat kapot is, zou hij stationair naar mijn idee wel warm moeten worden en tijdens rijden weer afzakken. Kachelradiateur is met doorspoelen zo te zien absoluut niet verstopt.

Gerard van Ingen (0) PRO, 16 jaar geleden

Siem,

Eenzelfde geval ook gehad met een Escort Diesel, is alweer een poos geleden.
Toen zat er een verstopping op de cilinderkop bij de aansluiting van een 8 mm waterslang.

Gerard.

Nog even een aanvulling. Bij de Escort kwam een luchtbel in de cilinderkop waardoor de koelvloeistof niet goed door de kachel stroomde.
Loshalen van de kachelslang gaf ook bij mij een tijdelijke verbetering.

Gerard.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Dat zou heel goed de reden kunnen zijn Gerard. Ga ik morgen eens checken.

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

heb een keer gehad dat krukas sensor defect was waardoor hij niet warm werd en motor bleef gewoon lopen zonder krukassignaal diesel

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

[quote=john05]heb een keer gehad dat krukas sensor defect was waardoor hij niet warm werd en motor bleef gewoon lopen zonder krukassignaal diesel[/quote]
Dat hij zonder krukassignaal wil blijven lopen weet ik john, maar hoe verklaar je dan dat hij niet warm wordt?

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Zit er een regelklep op de invoer en retour van de kachelslangen? Zo ja, dan zal die misschien defect zijn.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

De kachel wordt weer warm. Maar niet echt een verstopping gevonden , ook niet bij de kleine aansluitingen. We hebben alles weer los gehad en doorgespoeld. Ook thermostaat gechecked en die werkt prima. We hebben de aan-en afvoerslang gewisseld en plotseling werd de kachel weer war???

Wat we wel zien is dat in de kachelslang die de hoogste aansluiting heeft (op de kop) een pijp verbinding tussen zit. Heeft daar misschien een soort elektrisch pompje tussen gezeten zoals bij Audi vroeger om voor wat meer power te zorgen?

Klant laat wel weer van zich horen of het nu goed blijft. Dan heeft het dus in de verkeerde aansluiting gezeten, al wil dat er bij mij nog niet helemaal in.

Harrynak (0), 16 jaar geleden

Hoi Siem,

Aanvoer van de kachel gaat via oliekoeler. Deze wil nog wel eens verstop zitten. Dat zou kunnen verklaren dat als je de slangen omdraait de kachel wel warm wordt.
Doorspoelen zou de oplossing moeten zijn al dan niet in combinatie met een reinigingsmiddel. Eerst een aantal bedrijfsuren draaien als reinigingsmiddel is toegevoegd.
Hopelijk is het inmiddels opgelost en hoeft klant hier niet meer voor terug te komen.

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=john05]heb een keer gehad dat krukas sensor defect was waardoor hij niet warm werd en motor bleef gewoon lopen zonder krukassignaal diesel[/quote]
dat geldt voor de fiesta diesel, die heeft namelijk een electrisch bediende kacheklep, de escort heeft dit niet.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Net vanmiddag meldde de klant dat het goed was opgelost en de kachel warm bleef. Dus toch heeft dit blijkbaar geholpen. Uit de opening van de oliekoeler kwam vorige week wel gewoon een goede waterstroom, maar of deze is verstopt geweest en toevallig hebben we dat niet goed gezien en is hij nu weer open, of de slangen zaten verkeerd aangesloten.

Harrynak (0), 16 jaar geleden

Waar heb je nu de slang vanaf de oliekoeler aangesloten? Op de onderste of op de bovenste aansluiting van de kachel?
Bij mij zit ie namelijk op de onderste aansluiting van de kachel. De bovenste aansluiting van de kachel gaat het blok weer in.
Heb namelijk ook een verwarmingsprobleem waarbij ik de oliekoeler verdenk maar het kan dus ook best zijn dat er al ooit aan gesleuteld is en de slangen verkeerd zijn aangesloten.
Wil de oliekoeler even by-passen door de slangen aan elkaar te koppelen. Als de kachel dan nog niet warm wordt verdenk ik sterk de waterpomp, deze schijnen verrot te willen raken (schoepjes afbreken) waardoor er geen goede doorstroming meer is. Tot slot kan het de kachel zelf nog zijn maar daar geloof ik niet zo in. Denk dat als de slangen eenmaal warm worden de kachel ook wel weer warmte af wil geven.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Weet ik niet Harry. maar ze komt nog voor een antivries controle en dan zal ik voor je kijken. Maar begin toch erst maar met doorspoelen en dan checken of er een verstopping zit. Zoalsc gemeld kwam bij ons uit de oliekoeler wel een goede stroom water.

fordis (0) PRO, 16 jaar geleden

sorry voor et laat reageren,maar wij hebben dit al vele keren voorgehad,vroeger ook alles doorgespoeld,en altijd maar problemen met geen warmte.Sinsdien monteren wij elke keer andere kachelradiator,en dit werkt altijd! Pas op,dit is wel een zeer raar werkje,je kunt er niet makkelijk aan!

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Harrynak]Waar heb je nu de slang vanaf de oliekoeler aangesloten? Op de onderste of op de bovenste aansluiting van de kachel?
Bij mij zit ie namelijk op de onderste aansluiting van de kachel. De bovenste aansluiting van de kachel gaat het blok weer in.
Heb namelijk ook een verwarmingsprobleem waarbij ik de oliekoeler verdenk maar het kan dus ook best zijn dat er al ooit aan gesleuteld is en de slangen verkeerd zijn aangesloten.
Wil de oliekoeler even by-passen door de slangen aan elkaar te koppelen. Als de kachel dan nog niet warm wordt verdenk ik sterk de waterpomp, deze schijnen verrot te willen raken (schoepjes afbreken) waardoor er geen goede doorstroming meer is. Tot slot kan het de kachel zelf nog zijn maar daar geloof ik niet zo in. Denk dat als de slangen eenmaal warm worden de kachel ook wel weer warmte af wil geven.[/quote]
Gisteren even antivries op peil gebracht bij deze auto en gekeken naar de aansluiting. De ondertse kachelaansluiting ging naar de oliekoeler. De bovenste dus naar de kop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.