Ford Mondeo: keyless start systeem

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Tdci

Probleem bij deze wagen is dat er in de display staat dat hij de sleutel niet herkend.
Ook staat het elektronisch stuurslot op !

Bij openen van de wagen deze week gingen de ruiten omlaag en het open dak ook open => wel niet meer dicht te krijgen alleen het open dak dat ging wel.

Grootste probleem is dus onmogelijkheid tot diagnose met IDS !

Contactslot gaat niet af en contact kan niet aan gezet worden.

IS een wagen zonder sleutelloze toegang maar wel met sleutelloos starten !

Foutcodes kan ik dus niet uilezen.

Ik heb al de problemen gevolgd die voorkwamen => bepaalde stekkers die slecht gemonteerd of los zaten + water of roest in de contactjes van de deur stekkers EN massa rechts achter.

De stekker aan het koppelingspedaal die zat daadwerkelijk los, het rode blokkeer lipje zat niet vast geklikt en de stekker zat los in mekaar. Op schema blijkt dat deze voor ACC en Pats diend !
Ik dacht dat het opgelost was MAAR neen, melding in display is nog steeds herkend de sleutel niet.
Ik kan dus ook het contact niet opzetten en het contact slot uit krijgen.

Bij afleggen + en - accu en die tegen mekaar leggen (helpt ook niet) krijg ik nadien die melding niet.
Tot ik dan op de rem duw en de melding weer verschijnt.

Iemand een idee of die dit probleem al gehad heeft ?
Oplossing om toch via ids diagnose te kunnen doen => contact op stand 2 krijgen ?

thanks

Danny78

Geplaatst door Danny78 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij cursus vermeld dat je het voedingsrelais (R7 in kast onder motorkap, kijk op E-tis voor locatie, komt niet 100% overeen met de deksel!) eruit moet halen en vervangen voor een vaste verbinding zodat je PCM voeding krijgt en je er met IDS mee kan communiceren, daarna fouten verhelpen.

Er zijn meerdere berichten en software updates voor het Key Free System (staat in verschillende bronnen met verschillende afkortingen benoemd: RFA, RKE, KVM)

Suc6

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Doktor, bij deze bedankt u weet ook wel dat het niet zo simpel meer is om alles te weten hé ;-) ik had al zo'n vermoeden maar kon er niet direkt iets over vinden !
Stond ook niet op e-tis aangegeven of zo.

Ik had al een tsb opgezocht ivm dit probleem, hier stond idd vermeld een software update uit te voeren voor het probleem => sleutel niet herkend en contactslot probleem !

Mijn probleem was contact niet op stand 2 kunne zetten om ids aan te loggen op de wagen !

Bij deze fel bedankt en dit ga ik nu direkt doormailen naar men baas moest hij tijd hebben, anders zal ik dat maandag direkt eens proberen.

Ik hou u nog op de hoogte.

j.de.vries73 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oplossing Accupool Los Maken En Weer Monteren Dan Moet Het Over Zijn Groetjes John

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=j.de.vries73]Oplossing Accupool Los Maken En Weer Monteren Dan Moet Het Over Zijn Groetjes John[/quote]
Zoals ik al in men uitleg heb gezet, heb ik dat al gedaan natuurlijk dit was het eerste wat ik gedaan heb trouwens !

In ieder geval, dankzij de tip hier en wat opzoek werk gaat het nu hopelijk om er al met ids op te geraken.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Alles weer ok, relais doorverbinden is de oplossing alleen kan je dat niet zien op de display ;-)

40 dtc's gewist en dan in datalogger signalen gecontroleerd ook koppelingspedaal en KLAK contact slot weer uit.

De stekker aan het koppelingspedaal was de dader, het rode lipjes was niet ingeklikt en door het pedaal in te drukken duw je steeds op de bekleding en op de stekker waardoor die dus los komt.

Die heb ik nu links boven weg vast gemaakt !

thanks

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

We zijn nu 17 dagen verder en 500 km verder de wagen wou vandaag weer niet op contact (stuurslot aan) en wou dus niet starten.
Ik ben bij de mensen thuis gaan kijken de relais R7 moeten overbruggen, dtc's uitgelezen => 2 ivm rem, pak fouten die niks te maken hebben met dit probleem => koplampen enz ... en de rest autorisatie contactslot, stuurslot enz ... veel autorisatie problemen.

Na wissen dtc's => koppeling in en klak stuurslot uit => contact ging weer aan en starten maar (met R7 weer op zijn plaats)

De bewuste stekker aan de voeten en het koppelingspedaal die niet inmekaar zat voordien die heb ik verhangen naar boven => die zit nog goed inmekaar => de melding sleutel niet herkend staat nu niet in de display.

Wat zou nu weer het probleem zijn.

Voordat de wagen bij ons kwam had die al een paar keer in een garage binnen geweest met andere problemen van niet starten.
Immobilisatie actief enz ...

Zou een software update oplossing bieden aangezien ik weet dat hier al melding van was maar alleen bij de eerste wagens en ik dacht alleen bij keyless entry en start !

Iemand suggesties of oplossingen ?

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het probleem iedere keer met dezelfde sleutel is zou natuurlijk een probleem van de sleutel zelf kunnen zijn............

Wellicht gewoon eerst eens 2 nieuwe sleutels inleren en die gebruiken om te achterhalen of het probleem weg blijft.

Suc6

tinuss (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je je ipc en je rfa al opnieuw geprogrammeerd ?

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

neen, nog niks geprogrameerd !

De wagen gaat een van deze dagen binnen komen voor een software update !

Gaat dit de oplossing worden ?

tinuss (0) PRO, 16 jaar geleden

Over die RFA programmeren is ook een tsb, maar dit is niet altijd mogelijk.
Meestal programmeer ik dan ook gelijk de IPC opnieuw, dit duurt wel ongeveer een half uurtje.
Ik heb er tot nu toe nog weinig terug gezien
Succes ermee

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tinuss]Over die RFA programmeren is ook een tsb, maar dit is niet altijd mogelijk.
Meestal programmeer ik dan ook gelijk de IPC opnieuw, dit duurt wel ongeveer een half uurtje.
Ik heb er tot nu toe nog weinig terug gezien
Succes ermee[/quote]
Is dat die tsb die gaat over wagens tot een bepaalde datum (ivm programmeren) ?

De wagens komt zowieso binnen nu om te herprogrammeren, ik heb het toen niet willen doen omdat hij weer normaal werkte en er voordien al genoeg problemen mee waren ( in een andere garage) en het probleem mij duidelijk leek meer bepaald de stekker aan koppelingspedaal die uiteen getrokken was.

Laat hier zeker weten hoe de zaak verder gaat.

thanks

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Gisteren controle gedaan PCM, RFA en IPC software zijn al uptodate !

Wagen werkt nu nog altijd perfect, waarschijnlijk weer voor rond de 500 km niet meer te starten.

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Danny78]Gisteren controle gedaan PCM, RFA en IPC software zijn al uptodate !

Wagen werkt nu nog altijd perfect, waarschijnlijk weer voor rond de 500 km niet meer te starten.[/quote]
Zitten er nadat de storing zich heeft voorgedaan ook foutcodes in?

Vorige week ook een mondeo met startknop gehad die problemen heeft gehad, enkele foutcodes mbt can-bus erin.
Na overleg met hotline melde zij dat ik de RFA module moest vervangen, de RFA modules zijn inmiddels gewijzigd daar er veel problemen mee zijn.

Ze staan nu echter in backorder dus nog ff wachten tot ze er zijn.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Doktor]Zitten er nadat de storing zich heeft voorgedaan ook foutcodes in?

Vorige week ook een mondeo met startknop gehad die problemen heeft gehad, enkele foutcodes mbt can-bus erin.
Na overleg met hotline melde zij dat ik de RFA module moest vervangen, de RFA modules zijn inmiddels gewijzigd daar er veel problemen mee zijn.

Ze staan nu echter in backorder dus nog ff wachten tot ze er zijn.[/quote]
Heb ze nu niet bij de hand, wat ik me heriner is dat de foutcodes vooral te maken hebben met sleutel / pats herkenning en contactslot waardoor er dus niets werkt of ontgrendeld geraakt.

En ja er zaten ook Can fouten in, ook koplampen toestanden die eigenlijk weinig te maken hebben met het probleem zelf.

Waarschijnlijk gaan we zowieso wel de hotline moeten raadplegen !

Maar het is goed om weten, zal waarschijnlijk ook wel een probleem met de RFA zelf zijn.
Welke bouw datum heeft uw mondeo ?

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Danny78][quote=Doktor]Zitten er nadat de storing zich heeft voorgedaan ook foutcodes in?

Vorige week ook een mondeo met startknop gehad die problemen heeft gehad, enkele foutcodes mbt can-bus erin.
Na overleg met hotline melde zij dat ik de RFA module moest vervangen, de RFA modules zijn inmiddels gewijzigd daar er veel problemen mee zijn.

Ze staan nu echter in backorder dus nog ff wachten tot ze er zijn.[/quote]
Heb ze nu niet bij de hand, wat ik me heriner is dat de foutcodes vooral te maken hebben met sleutel / pats herkenning en contactslot waardoor er dus niets werkt of ontgrendeld geraakt.

En ja er zaten ook Can fouten in, ook koplampen toestanden die eigenlijk weinig te maken hebben met het probleem zelf.

Waarschijnlijk gaan we zowieso wel de hotline moeten raadplegen !

Maar het is goed om weten, zal waarschijnlijk ook wel een probleem met de RFA zelf zijn.
Welke bouw datum heeft uw mondeo ?[/quote]
Zo uit mijn hoofd was dat een van de eerste die wij binnen kregen, dat ging ook al niet goed omdat we hem van de trailer af moesten laten rollen, bleek dat de koppelingsschakelaar niet in de steun zat!

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Probleem bij deze wagen is, heeft weinig km's en is al veel binnen geweest met hetzelfde probleem bij een andere dealer.

Ik had direkt een probleem gevonden, de bewuste stekker naast het koppelingspedaal die niet vast geklikt zat en dus los in mekaar zat => was dan effe zoeken om met ids de dtc's te wissen maar door de tip hier ivm relais overbruggen viel mijn euro ook ;-)

Nu heeft deze wagen het probleem van niets starten geen contact aan, stuurslot blijft vast nog steeds na +- 500 km rijden.

Autorisatie contact, stuurslot enz ... zijn de fout codes die terug komen en zijn altijd RFA codes.

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Danny78]Probleem bij deze wagen is, heeft weinig km's en is al veel binnen geweest met hetzelfde probleem bij een andere dealer.

Ik had direkt een probleem gevonden, de bewuste stekker naast het koppelingspedaal die niet vast geklikt zat en dus los in mekaar zat => was dan effe zoeken om met ids de dtc's te wissen maar door de tip hier ivm relais overbruggen viel mijn euro ook ;-)

Nu heeft deze wagen het probleem van niets starten geen contact aan, stuurslot blijft vast nog steeds na +- 500 km rijden.

Autorisatie contact, stuurslot enz ... zijn de fout codes die terug komen en zijn altijd RFA codes.[/quote]
Als de afstandsbediening niet goed functioneerd dan heb je bij een auto met RFA ook een PATS probleem!
Omdat de PATS autorisatie niet via de ontvanger om het contactslot werkt (sleutel zit daar immers niet bij in de buurt, meestal in zak van broek of jas!).

Wat nog te proberen is: als de auto niet wil starten, plaats dan de sleutel in het gat bij het contactslot zodat de PATS autorisatie op dat moment wel via de ontvanger van contacslot gaat. (want die zit daar wel, voor nood)

Suc6

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Doktor]Als de afstandsbediening niet goed functioneerd dan heb je bij een auto met RFA ook een PATS probleem!
Omdat de PATS autorisatie niet via de ontvanger om het contactslot werkt (sleutel zit daar immers niet bij in de buurt, meestal in zak van broek of jas!).

Wat nog te proberen is: als de auto niet wil starten, plaats dan de sleutel in het gat bij het contactslot zodat de PATS autorisatie op dat moment wel via de ontvanger van contacslot gaat. (want die zit daar wel, voor nood)

Suc6[/quote]
Wagen heeft alleen keyless start geen keyless entry, afstandsbediening geen problemen mee => deuren gaan altijd open !

Het probleem van niet werken (contact aan enz ...) kon de klant verhelpen (voor hij bij ons kwam) door inderdaad de nood bediening te gebruiken => plaatje weg en sleutel tussen normale PATS transponder.

Dit ging toen goed, toen hij bij ons binnen werd getakeld hielp dit niet meer => stekker lag immers zo goed als uit mekaar (aan koppelingspedaal)

Ik ging er toen vanuit met 200 % zekerheid dat alles tip top was, klant wou zekerheid natuurlijk => heeft al veel problemen gehad bij deze wagen en altijd dit probleem => 3000 km bijna nu.

Vorige week ging ik een update doen maar alle modules waren al uptodate.

Enige waar ik aan kan denken momenteel is => RFA module zelf of anders 2 nieuwe sleutels aanleren en de oude wissen !!??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.