Renault Megane 1997: motormangment lamp gaat branden, geen vermogen



  • wilber @ 28/12/2005, 22:31

    Renault Megane
    bouwjaar: 1997

    Er staat bij ons een magane 1.6 met motortype K7M binnen. Vorige week hebben we voor de klant het smoorklephuis vervangen zodat hij weer normaal stationaire loopt. Nu komt hij weer terug stationaire loopt hij nog steeds perfect maar als je gaat rijden en de motor moet vermogen leveren gaat de diagnose lamp aan en het lijkt dat de auto op 2 cilinders loopt, Hou je het gaspedaal in deze stand en je rijd door is er geen verbetering. Echter als je dan stopt is de katalysator rood. Dit verschijnsel komt voor zowel op gas LPi van vialle en ook maar dan in mindermate op benzine. Als je hierna met het gas speelt loopt hij ineens weer goed totdat hij weer vermogen moet leveren. Wat er al gebeurt is:
    nieuwe bougie's(met de goede warmte graad
    kleppen gesteld
    diverse slangen vernieuwd oa map sensor
    zowel de gas als benzinepomp uit geschakeld(om te voorkomen dat hij op 2 brandstoffen te gelijk draait
    bobine's gewisseld( 2 stuks: 1/4 en 2/3dis ontsteking)
    bdp sensoren
    massa contacten op de motor vernieuw/ hersteld
    valse lucht lijkt mij sterk daar hij stationaire max. onderdruk heeft en hij loopt perfect stationaire

    als de storing zich heeft voorgedaan geeft hij de volgende foutmelding; onderbroken signaal injector cilinder 3 en 2

    wie denkt er mee

    bvd wilber


  • hofman @ 29/12/2005, 08:38

    Ik mis de bougiekabels nog in je rijtje,normaal zou je zeggen bobine maar die heb je al gewisseld,de foutcode kan komen omdat de auto op lpg rijd en dan de injectors onderbroken worden(een simulator moet dit opheffen maar kan defect zijn.)

  • garageburgwal @ 29/12/2005, 23:09

    Kan de kat verstopt zitten???

  • pieterp9094 @ 30/12/2005, 08:01

    De foutmelding na de storing geeft toch stof tot nadenken. Ik zou eerst beginnen wat hofman zegt, injectoronderbreker controleren en injectiesimulatoren controleren. Bij Vialle installaties willen de relais die hiervoor zorgen wel eens stuk gaan.

  • wilber @ 02/01/2006, 21:36

    probleem opgelost zat inderdaad in de gasinstallatie
    bedankt allemaal

  • j.romijn @ 03/01/2006, 14:32

    Wilber de gasinstallatie is een wijds begrip maar wat was er nu stuk?

  • wilber @ 03/01/2006, 18:20

    De injectiesimulatoren waren beide stuk deze hebben we andere gemonteerd en toen was het goed. Echter voor de zekerheid hebben we de auto nog een dag extra hier gehouden en er de gehele dag meegereden om onderdelen te halen ed, nu na circa 35 km begint hij weer dezelfde kuren te vertonen in mindere mate maar het word weer steeds erger. Ik heb het vermoeden dat de simulatoren op de een of andere manier stuk gaan door een verkeerd signaal. Weet iemand waar dit signaal vandaan komt en of het zoals van vialle zeggen: het zal wel door de gaskomputer komen, is dit niet wat te kort door de bocht. De kabels die op de simulator aangesloten zitten gaan aan de enezijde rechtstreeks naar de kabels van de injectoren en de andere kabels gaan de kabelboom in die bestemt is voor de gasinstallatie.

  • j.romijn @ 03/01/2006, 19:59

    Bij mijn AG installatie was het gewoon een weerstand in een stukje krimpslang gepropt,als dat bij jou ook zo is misschien is hij dan wel te licht.

  • pieterp9094 @ 03/01/2006, 20:34

    Die simulator onderbreekt bij het rijden op gas de stroom naar de benzine injectoren. Om ervoor te zorgen dat het MM geen foutmeldingen geeft worden deze aansluitingen voor de benzine injectoren ook belast. Zijn de relais die voor het omschakelen moeten zorgen ook vervangen ? Meet eens wat er in de simulator defect is ? Zijn het de weerstanden ? Het kan ook zijn dat de weerstand die in de simulatoren zit te groot is waardoor de auto ECU toch een storing aangeeft.
    Hoe zit het verder met de elektrische installatie in die auto, zit er een goede voeding van de accu naar de gasinstallatie ? En zijn de andere aansluitingen ook goed ? Meten is weten, dus spanning op accu meten en ook even op de LPe de spanning meten moet nagenoeg hetzelfde zijn. Toch niet toevallig een veel te hoge spanning uit de dynamo vanwege een defecte diode of spanningsregelaar ? Injectoren zijn gevoelig voor schommelingen in de voedingsspanning daardoor zit er ook een extra plus, meestal direct op de accu. Connectoren enz. kunnen ook nog bron van probleem zijn.

  • wilber @ 04/01/2006, 20:27

    Als ik het goed heb zit de simulator in het gietblok waar de 2 relais naast elkaar zitten Je ziet de dekseltjes van de relais zitten maar deze zitten in het gietblokje gegoten. Ik kan deze dus niet open maken De afgifte spanning van de dynamo is gemeten zowel belast als onbelast hier zitten geen grote schommelingen in het de afgifte spanning is normaal circa 13.4 volt De gascomputer, relais van afsluiter vooronder de motorkap en de tankafsluiter en de relais die zorgen voor het omschakelen totaal 4 zekeringen krijgen alle een normale spanning gemeten op het onderdeel zelf. De voeding van de zekeringen komt rechtstreeks van de accu zelf. We hebben met de klant overleg gepleegd en als we het niet kunnen vinden of er zou een nieuwe gaskomputer in moeten dan gaan we over tot het demonteren van de gasinstallatie .

  • maas6811 @ 10/01/2006, 08:35

    Wilbert,
    je weet zeker dat de opvoerpomp in de LPG tank goed functioneert?
    Het klink vreemd maar ik heb eenmaal het probleem gehad dat een zekering "slecht" was waardoor er ook 2 injectoren soms uitvielen.
    Er zitten 2 zekeringen voor de aansturing van 2x2 injectoren.
    Die zekeringen zitten bij het 4-tal van de LPi installatie.

    Effe checken, je weet maar nooit.

    Groet,
    Thieu

  • Smeets
  • Hippored
  • smeets solutions
  • jobmotive2
  • Overwg Olie
  • obdpartners