BMW 525iA E34: Extreem hoog verbruik

Bouwjaar: 1995

Dit probleem betreft een 525iA Touring van 1995. Het benzineverbruik is véél te hoog. In de stad met moeite 1 op 4, op de snelweg zo'n 1 op 8. De motor lijkt mooi rond te lopen, alleen als je erin rijdt, is ie niet supersnel. Er is reeds veel gechecked. Er loopt niets aan, er lekt absoluut niets. Het storingsgeheugen van de Digitale Motorelektronica is uiteraard uitgelezen maar geeft geen storingen aan. De lambdasonde lijkt OK, geen tegendruk van de katalysator of uitlaat, nieuw luchtfilter, benzinefilter en verse bougies. Ook de viergastest is OK. De automaat lijkt OK te schakelen, alleen als het koud is, dan schakelt ie wat laat over. Dit laatste schijnt echter normaal te zijn ? Wat ook typisch is, is dat meteen na de start de benzineverbruiksmeter uit het meetgebied schiet, en dan pas vrij laat na het wegrijden weer binnen meetbereik komt. Hij blijft vervolgens ontzettend lang een hoog verbruik aangeven. Zeker hoger dan bij andere BMW's. Suggesties zijn nu toch de lambdasonde of de temperatuursensor op het blok omdat die Motronic veel kan verbloemen en toch de viergastest kan neppen ? Of is het heeeel wat anders ?

Hanneman3934

Geplaatst door Hanneman3934 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 21 jaar geleden

Meet de lambda sensor en de temperatuursensor eens met een scope, dan weet je zeker of deze goed zijn.

Hanneman3934 (0), 21 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Over je suggestie van de scope: wat voor testresultaat moet ik verkrijgen in het geval van de lambdasonde ? Ik heb nu heel simpelweg een analoge voltmeter erop aangesloten en gekeken of er een uitslag was: wel dus. De temp. Sensor heb ik nog niets mee gedaan. Trouwens, het is erg moeilijk om ter plekke de zaak te meten, de lambdasonde is vrij moeilijk bereikbaar; de temp. sensor eveneens.

arjankempeneers (0) PRO, 21 jaar geleden

Met een scope meet je een wisselend signaal van ca. 0.1 - 0.8 volt bij 2000 toeren, afhankelijk van uitvoering! Het wisselen van het signaal mag ook niet te lang duren, want dan werkt de sensor te traag, dit komt wel eens voor als de verbinding met de buitenlucht verstopt zit. De temperatuursensor is op een scope ook mooi te zien, Bij een sensor die slecht is ziet men heel goed spanningsverschillen (kan natuurlijk ook met de max/min op een voltmeter).

Hanneman3934 (0), 21 jaar geleden

Nog een ander ideetje. Kan het eventueel ook aan de klopsensor liggen ? Als dat ding stuk is, dan zal de motronic automatisch de ontsteking en inspuiting aanpassen, en dat kan op een hele akelige manier zijn......

ferdiv3018 (0), 21 jaar geleden

Dit probleem hebben meer 525i's maar zit de
motor niet gewoon dicht zo'n korte afstands auto
wat doet die op een rit van 4a500 km want ik heb
zelf een 325i van 87 en die loopt ook een op een
emmer maar ik rij ook maar van die rondjes om
de kerk .
en na een flinke rit zie ik het verbruik terug lopen .
rond de kerk haal ik 1op 4 maar als ik op en neer
naar frankfurt ben geweest loopt die 1 op 11
en naarmate ik weer rond de kerk rij stijgt het
verbruik weer.

v8idiot (0) PRO, 21 jaar geleden

Weet je zeker dat de automaat goed schakelt?
Schakelt hij ook goed terug (snel) op kick-down?
Deze GM bak die BMW gebruikt is gevoelig voor verouderde/vervuilde ATF. (miniscule delen in het kleppenbrein) Het kan namelijk zijn dat je zo te veel
in een verkeerd geselecteerde versnelling wegrijdt.

Hanneman3934 (0), 21 jaar geleden

Goed idee ! Mij viel al langer op dat de auto niet echt snel overkomt. Traag opschakelen en inderdaad bij plotseling gas geven vrij laat terugschakelen. Je moet echt volgas geven om kickdown te gaan. Bij koude motor blijft de lage versnelling vaak lang aan.....

Alex218 (0) PRO, 19 jaar geleden

wordt de auto wel goed warm in de opwarmfase?? Denk ook eens even aan je thermostaat! Als de mmotor niet warm genoeg wordt blijft de verrijking veeel en veel langer werken dan normaal. Volgens mij kan dat ook invloed hebben op het schakelgedrag....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.