Mitsubishi Galant 1800 cc: Galant met startprobleem

Bouwjaar: 1994

Mitsubishi Galant met 1800cc 4G93 motor van 1994 komt gewoon rijdend thuis en 's morgens kan hij wel gestart worden, maar wil niet aanslaan.Bougies vonken niet en benzinepomp en injectoren werken wel.Na enkele metingen komen wij tot de slotsom dat de ontsteking  niet funktioneert door een defekte ontstekingsversterker.

Wie weet een methode om 100% te weten te komen of de computer defekt is, of dat het ontstekingsmodule defekt is.
De schema's die wij tot onze beschikking hebben geven nl. geen eensluidend antwoord. Wel is bekend dat zowel computers als ontstekingen veelvuldig kapot gaan, maar ze zijn nogal prijzig.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

autobalk (0) PRO, 22 jaar geleden

Ik heb een keer zo'n ontsteking gehad,die vonkte ook niet of matig Het probleem was de bobine ,die zit tegen de bodem van de verdeler
Je moet dan een complete verdeler vernieuwen
Ik heb de oude bobine eruit gehaald en een gaatje onderin de verdeler geboord Daar kon dan een bougiekabel doorheen en
een losse bobine aangesloten en de space star deed het
weer uitstekend

Karel

harm4140 (0) PRO, 22 jaar geleden

Hallo,
Bij een galant met deze storing kun je er van uitgaan dat de ontsteking defect is, een nieuwe is verschrikkelijk duur, maar er is een alternatief, er zijn zowel ruil als vervangings delen tekoop bij KleineStaarman.

Siem Bijman (140) PRO, 22 jaar geleden

Bedankt voor de adviezen, inderdaad bij de Fa Staarman een reparatiesetje besteld en gemonteerd. Auto start weer en probleem dus opgelost. Bedankt voor de tips.

Blijft de vraag staan wie er ervaring heeft met onderzoek naar zo'n probleem, want het moet te meten zijn!

harm4140 (0) PRO, 22 jaar geleden

Hallo,nog even een reactie op je ontsteking probleem,in het werkplaats handboek van galant/colt/lancer/space wagon/enz.staat wel een schema hoe je de ontsteking kunt testen.Ik kan je daarvan wel een copietje van sturen, interresse? laat dan je adres even weten, kan op harmemmy@rendo.dekooi.nlof h.kleine@autodrome.nl

Siem Bijman (140) PRO, 22 jaar geleden

Bedankt voor je schema, inderdaad eenvoudig middels een 1,5v batterij te checken of de ontstekingsversterker goed is of niet.

daver (0), 21 jaar geleden



Glasz (0), 21 jaar geleden


Is jouw probleem nu opgelost?

Zelf heb ik recent problemen gehad: Zie probleem: afslaan motor lancer GLXi aut (4G15 motor). Ik heb ook de ontstekingsversterker en/of bobine verdacht, maar daar leek het niet aan te liggen.

daver (0), 21 jaar geleden





als het goed is zijn de problemen nu opgelost.

Morgen komt de computer terug van reparatie.

na alles gecontroleerd te hebben en zelfs de auto voor 400 euro te hebben laten checken door een garage (konden ook niks vinden) ben ik naar een dealer gegaan en die zei dat het wel eens aan de computer kon liggen (om dat m'n check engine lampje helemaal niet meer brande; ook niet bij starten) en dat in 1990 er super slechte computers waren in gezet. gaven adres van kleine staarman en deze checken en/of repareren deze dan voor een niet alte hoog bedrag. Heb de computer er uit gehaald en open gemaakt en inderdaad waren er wat weerstandjes verbrandt (waarschijnlijk dankzij de wegenwacht)dus op gestuurd en belde net dat de computer m'n injectoren en brandstofpomp niet meer aanstuurde. Dus als je nog steeds problemen hebt, stuur je computer effe naar ze op en voor een paar tientjes weet je het zeker.

Glasz (0), 21 jaar geleden



Bedankt voor de info. Ik heb de computer er ook uitgehaald, opengemaakt en bekeken; gelukkig was er niets bijzonders aan te zien. Na de inbouw (dus ook een reset!)heb ik geen uitval meer gehad. Enig verschijnsel is het soms onregelmatige gedrag van de gasklep-aansturing (zie boven)maar dat heeft nog niet tot afslaan geleid. Ook maak ik de verdelercontacten vaker schoon, want bij corrosie gaat de motor onregelmatiger lopen.


w.gierman (0), 20 jaar geleden

Hallo,
Ik heb ook zo'n dezelfde probleem en zou graag ook een copie ontvangen.
Bij voorbaat dank,
w.gierman@hccnet.nl

Basjuh966 (0), 19 jaar geleden

Zou ik ook een copie tje mogen??
Alvast bedankt,
bas_1975@hotmail.com

Morais (0), 19 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem (Galant 1993). Motor draait wel, maar wil niet aanslaan. Computer inmiddels eruitgehaald, maar kan niks bijzonders ontdekken. Wil nu gaan kijken of het aan de ontsteking ligt. Zou ik wellicht een kopietje mogen ontvangen van het schema om eea te testen???! Bij voorbaat dank! Morais@schaaprdam.nl

ChrisEngelman (0), 19 jaar geleden

Hallo. Over inspuit/ontstekingcomputers van mitsubishi:
De Colt van mijn moeder had er ook last van.
Check engine lampje bleef branden, motor viel uit etc
Ik als reparateur van KTV en videoapp. en autoliefhebber kwam gauw op het spoor van een onstabiele computer.
Wat ook in mijn vak vaak voorkomt: Lekke Elco's: Electrolytische condensatoren die hun electrolyt ( vloeistof) verliezen.
Remedie: Condensatoren verwijderen, print schoonmaken met alcohol en controleren op onderbrekingen in printsporen door weggelekt electrolyt.
Nieuwe Condensatoren plaatsen ( in ons geval 2 )en de computer werkt weer.
Een week later echter deed de auto niets meer. Gesprek gehad met technici van de dealer. Vaak raakt de verdelerunit op het motorblok ook defect.( gevolgschade ) Kleine Staarman leverde alleen complete ruilunit. Sindsdien rijdt de auto beter dan een nieuwe.
Oh ja. Lambda sonde was volgens dealer ook niet helemaal lekker.
Kostte bij hun 150 euro, losse unit, geloof ik. Bij de automaterialen groothandel 35 euro. Werkt perfect! Even rondbellen loont wel de moeite......

Jan Bos (0), 17 jaar geleden

Hoi Harm, ik heb hetzelfde probleem met mijn galant 2500 V6. (1993)

Ik weet niet of dat schema ook voor die auto geldt anders zou ik hem graag willen.

E-mail: janbos0@wanadoo.nl

Mulderij (0), 14 jaar geleden

Zelf heb ik een galant uit `91 1.8 Glsi kenteken ZK - 26 - SH

ooit probleem gehad met starten, dit was als volgt:

koude start ging niet tot slecht ongeacht warm of koud weer.
als hij eindelijk aansloeg liep ie erg beroerd (600 toeren) na 2 a 3 minuten stationair lopen (want gas geven sloeg hij af) begon hij 800 toeren te draaien.
vervolgens na een stuk gereden te hebben (ongeacht afstand) en hij was op temparatuur, stopte ik bijvoorbeeld bij de winkel.
vervolgens klaar met boodschappen doen en starten??? forget it (dat terwijl hij 5 minuten geleden nog warm was)
eenmaal na 8 keer starten sloeg hij eindelijk aan en opweg naar huis.
thuis komend auto uit gezet.
5 minuten later weer gestart en direct lopen :S

dit gebeurde dus sporadisch, wanneer het de auto uitkwam.

na veel geploeter gevloek en nog veel meer dan dat, bleek het de temparatuurzender te zijn.

artikel nummer (onderdeel van facet) 7.3228 (bij de brezan)

probleem was bij mij verholpen in een kwestie van 2 hele minuten !

hopend hier wat aan te hebben.
afz. Particulier Mulderij

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.