Opel Zafira: Motoren van zafira 1.6 en 1.8 16 v

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16 v Ecotec

Hebben mensen ervaring met deze zafira. Hoe is de motor. Loopt hij soepel, of is het een eindeloos lijden?
Nog iets: Mij wordt gezegd dat alle zafira`s 1.6 16 v en 1.8 16 v ecotec motoren hebben. Is dit zo?
Het woordje ecotec schrikt mij een beetje af.

Joop.

uiter051

Geplaatst door uiter051 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ecotec: is een mooie verwoording van een Multikleppen motor (4kleppen per cilinder in dit geval), en een voorzieningen aanwezig heeft om de uitstoot zo laag mogenlijk te houden (EGR - Geregelde katalysator - secundaire luchtpomp)

Alle zafira benzine motoren zijn Ecotec 16V motoren:

1.6 16V: 100pk: Z16XE
1.8 16V: 125pk: Z18XE
2.0 16V turbo: 192pk: Z20LET
2.2 16V: 147pk: Z22SE

De 2.2 16V is de enige benzine motor met onderhoudsvrije distributie ketting

Willem

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Ecotec = Ecopech

danny1937 (0), 15 jaar geleden

zijn inderdaad vrijwel allemaal ecotec motoren

ga vast langs een automaterialenzaak zaak voor een 5 ltr kan met olie,,want dat lusten deze motoren erg graag,
en de egr klep wil nog wel eens problemen geven.

volgens mij verder best betrouwbare auto ..

grtjs

GercoXXL (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Ik heb tot grote tevredenheid al 5 jaar een Zafira 1,8 X18XE1 uit '99, waar nog voor geen euro aan gerepareerd is. Buiten de gewone service beurten en onderhoud om. Deze voer ik zelf uit, en daar is ook nooit iets geks mee geweest. Ik vul op de 15000 km. op z,n hoogst zo'n 3/4 liter bij. Per jaar rijd ik er zo'n 18.000 km mee.

Voor mij is het een wereld auto. Natuurlijk zijn er vele gevallen die meer in de garage staan dan dat ze rijden. Maar dat zal bij elk merk en model wel zo zijn. Je moet gewoon geluk hebben, wat voor merk je ook rijdt.

Nog even over de 1,6 of 1,8: Ik zou kiezen voor een 1,8, gezien het gewicht van de auto heb je dat toch wel nodig. Zeker als er nog een keer een aanhanger of caravan achter moet.

mvg Gerco

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=danny1937]zijn inderdaad vrijwel allemaal ecotec motoren

ga vast langs een automaterialenzaak zaak voor een 5 ltr kan met olie,,want dat lusten deze motoren erg graag,
en de egr klep wil nog wel eens problemen geven.

volgens mij verder best betrouwbare auto ..

grtjs[/quote]
Tja wat moet ik zeggen:

Ik rijdt al 4jaar en 100.000km met een ECOTEC(Ecopech zoals ze dat noemen bij een bepaald soort wanhopig volk)
ik heb een gemiddeld olieverbruik van hooguit een 1/2 liter op 15.000km. (2.5 V6 '96 km.std. 183.000km)

Ik ken mensen met een de X18XE1 en Z18XE motoren die absoluut een nihil olieverbruik hebben, en dat zijn er VEEL meer als degene die wel olieverbruik hebben.

dat ligt overigens vaak aan de eigenaar zelf dat de motor olie is gaan verbruiken


De 1.6 is een beetje een ander verhaal:

er is een serie X16XEL 1.6 16V motoren geweest met een Constructie fout aan de cilinders.

De X16XEL heeft een een kwaal met de EGR klep.

deze slijten dan verkeerd af, wat een olieverbruik tot gevolg heeft.

Z16XE: Ken ik weinig problemen mee

Willem

martijn34 (0), 15 jaar geleden

Hoi uiter051,


Ik ben erg te spreken over mijn Vectra met Z1.8xe motor, minimaal olieverbruik en in twee jaar alleen een niet goed werkende temperatuursensor hoeven vervangen.


Mvg,
Martijn

tochmaaropel (0), 15 jaar geleden

[quote=Willem12089][quote=danny1937]zijn inderdaad vrijwel allemaal ecotec motoren

ga vast langs een automaterialenzaak zaak voor een 5 ltr kan met olie,,want dat lusten deze motoren erg graag,
en de egr klep wil nog wel eens problemen geven.

volgens mij verder best betrouwbare auto ..

grtjs[/quote]
Tja wat moet ik zeggen:
De 1.6 is een beetje een ander verhaal:

er is een serie X16XEL 1.6 16V motoren geweest met een Constructie fout aan de cilinders.

De X16XEL heeft een een kwaal met de EGR klep.



Willem[/quote]
Ik sta op het punt om een '95 astra sport station met een x16xel motor te kopen met een ton op de teller.
Hoe herken je de serie met constructiefout?

Gelukkig is de egrklep al vervangen :)

gr.

Casper

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Die herken je niet aan de buitenkant van de motor.


>> Vaak kun je het wel zien aan de binnenzijde van de uitlaat pijp (achteraan)
> zit er een dikke roetlaag in, dan heeft ie vaak olieverbruik.


maar olieverbruik kan je vaak wel ontdekken:

1: Carterdruk (versleten zuigerveren / slechte cilinderwand)

- Met warme draaiende motor de olie dop eraf draaien (pas op kunnen hete oliespettertjes uit de motor komen)

> geeft de motor veel damp, heb je 100% verhoogd olieverbruik

* korte uitleg:

- karterdruk ontstaat door lekken van compressie uit de verbrandingsruimten van de motor.

- de zuiger maak ook een zuigende slag, hierbij ontstaat een onderdruk in het carter.

- Door het lekken van de cilinderwand en zuigerveren, kan er nu olie meegezogen worden de verbrandings ruimte in.


2: blauwe rook: (versleten zuigerveren / slechte cilinderwand / lekkende kleprubbertjes)

- laat een warme motor een minuut of 10 stationair draaien

- Geef een Flinke dot gas

> is er nu een licht blauwe rookwolk te zien heb je olie verbruik


3: warme start: (lekkende kleprubbers)

- Zet de warme motor uit

- start m na een minuut of 5 a 10 weer

> komt er een blauwe rookwalm uit, kleprubbers lek (versleten of los)


Willem

tochmaaropel (0), 15 jaar geleden

Ik ga hem maandag of dinsdag ophalen maar ik kan er nog onderuit. Ik zal die tests nog even doen. Bedankt zover.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik zou er vanaf zien.
Want buiten gedoe met de EGR klep en abnormaal olie gebruik willen ze ook flink roesten bij de achterste wielkasten.
Dat komt zeker bij die astra van 95 nog wel voor.
En nogmaals: de recaties van sommige op de vraag of het een goede keus is betekent geen antwoorden in de trant van: er is met elke auto wel wat.
Of deze: je moet er een beetje geluk mee hebben.
Met dit soort antwoorden kun je helemaal niks, gewoon de feiten vertellen en niet alleen je eigen ervaringen maar ook de zaken vertellen die bij dit model of type gewoon zwak zijn.
Als je met deze zwakheden kunt leven heb je er een prima auto aan, maar het kost wel wat.
Als je een auto zoekt in deze bouwjaren zou ik sowieso de europeanen laten staan.
De kans dat je er op leeg loopt is heel reeel.

tochmaaropel (0), 15 jaar geleden

Tja roest en opel vertel mij wat. Niet alleen bij de wielkasten roest het. Wat dacht je van dorpels, deuren wat niet eigenlijk. Maar deze opel lijkt wel nieuw... Er zit niet eens vliegroest op. en ja over 2 winters is hij misschien ook wel verrot.
Het hangt er gewoon vanaf hoe je met de auto omgaat. Die wielkasten moet je netjes schoon houden.
Verder kun je met tectyl e.d. het nog een beetje rekken.
astra g roest ook gewoon.

Leeglopen zal ik niet zo snel daar ik in een automaterialenzaak werk, en onderdelen tegen inkoopsprijs koop ;)

danny1937 (0), 15 jaar geleden

[quote=danny1937]hoi

dat een astra g ook gewoon roest ben ik niet eens met je "toch maar opel",,er heeft een aanzienlijke verbetering opgetreden voor wat betreft het roesten van opels sinds de "late" astra f modellen vanaf bwj 1995,,maar goed,,iedere zijn mening

grtjs danny[/quote]

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik zou er vanaf zien.
Want buiten gedoe met de EGR klep en abnormaal olie gebruik willen ze ook flink roesten bij de achterste wielkasten.
Dat komt zeker bij die astra van 95 nog wel voor.
En nogmaals: de recaties van sommige op de vraag of het een goede keus is betekent geen antwoorden in de trant van: er is met elke auto wel wat.
Of deze: je moet er een beetje geluk mee hebben.
Met dit soort antwoorden kun je helemaal niks, gewoon de feiten vertellen en niet alleen je eigen ervaringen maar ook de zaken vertellen die bij dit model of type gewoon zwak zijn.
Als je met deze zwakheden kunt leven heb je er een prima auto aan, maar het kost wel wat.
Als je een auto zoekt in deze bouwjaren zou ik sowieso de europeanen laten staan.
De kans dat je er op leeg loopt is heel reeel.[/quote]
>>

- EGR klep: Deze kan je bij de eerste typen X16XEL kun je deze gewoon afdoppen

- Roesten astra-F: vanaf BEGIN '94 tot eind '95 zijn de astra-F's het beste tegen roest behandeld
> De typen VOOR de '94ers roesten erg in de wielranden en aan de dorpels (apk afkeur)
> de types NA de '95er roesten op raamlijsten en randjes / bij de buitenspiegels (geen apk afkeur)
> Astra-G: Deze izjn wel beter behandeld, maar deze willen wel roesten in de wielkasten, even als de Vectra-B

- Olie verbruik: Dit komt veel voor bij de X16XEL motoren van de eerste lichting, maar lang niet bij alle!!

- Kosten aan de auto > Roest!

- zeker nog nooit aan een nissan micra / primera van 90 tot 98 gewerkt, hier heb ik al heel wat chassisjes van gelast hoor

- zo ook van de suzuki baleno en Swift, en ook nog eens die geinige Vitara, dat zijn auto's die echter HARDER roesten dan een gemiddeld opeltje van vanaf '95

- onderdeelprijzen: zeker als je nog effe goed rondkijkt kun je de onderdelen voor onze duitsertjes nog steeds Flink goedkoper krijgen als dat van onze japanse vrienden


> Ikzelf heb alleen maar opeltjes gereden, en ja zelfs die uit hun roestende periode, ik ben tot nu toe altijd nog met ZEER LAGE ONDERHOUDS en RUNNING kosts vanaf gekomen

en heb 1x langs de weg stil gestaan door eigen toedoen, kan ik niet zeggen van onze jappanners.

ik heb er al heel wat van de weg gesleept van eknnissen en vrienden en collega's

>> Lassen: ALs je het zelf kan kost het bijna niks!! We hebben nog een kadettje diesel met die ''slechte 1.7 diesel motor'' deze draait nog steeds prima met half miljoen kms op de teller en dat bij een gemiddeld verbruik van 1 op 19 en een olie verbruik van 1iter op 10.000km met lekkende vacuumpompkeerring.

en deze wordt niet LIEF behandeldbij onze ooterburen gaat het gas erop, en pas weer los op de bestemming of waar een lagere snelheid dient te worden bereden.

daar kon de nissan primera wagon 20D SLX niet tegen, deze had zijn cilinderwandjes opgegeten bij een km stand van 117.000km.



>>op de pechstrook (vluchtstrook)<<

wat ik veel ziet op het moment langs de weg is jappies vanaf '90 tot heden, en moderne mercedessen en audi's en de rest van de VAG groep auto's

De enige jappen die ik weinig ziet zijn de honda's en mazda's met pech, die zie je sporadisch

Zelfs een alfa staat minder vaak stil!!

ik zit dagelijks en ruim 100.000km per jaar op de weg, ik maak dit allemaal mee.




@ Primera p11: Waarom moet het altijd zo negatief over de europese auto??

- tis net of er nooit wat aan een jap zou mankeren zoals jij dat brengt, dat terwijl ik daar per slot van rekening vaker nood reparaties en sleepklussen aan doe aan jappanners als aan de gemiddelde en meest verkochte duitsers alhier.


Willem

tochmaaropel (0), 15 jaar geleden

Willem bedankt weer voor je reactie!
Vandaag nog even naar de bewuste astra f station 1995 gekeken.
Uitlaat was zo goed als roetvrij dus dat lijkt op een goed teken m.b.t. olie verbruik.
Indien de motor (nog) goed is zijn er manieren om verhoogd olieverbruik te voorkomen?
Bijv. een bepaalde verversingstermijn of bepaalde olie?
Ik rijd in mijn huidige opel astra c14se (140.000km) op shell 5w40. Verversen die ik zelf zo om de 10.000 km. waarbij ik tussendoor niet of nauwelijks hoef bij te vullen.

En de egr klep afstoppen hoe gaat dat in zijn werk?

Ik ga me verder niet bemoeien met de jap vs europeaan al stem ik op duitser.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Na 7 europese auto's van verschillende merken gereden te hebben en meer dan gemiddelde kosten ben ik gaan shoppen bij de jappen.
Ik heb ook goed vergelijkings materiaal in mijn omgeving, de ene helft rijd europees en de andere helft rijd een jap.
De helft die europees rijd brengen hun auto altijd netjes op tijd naar de dealer en betalen zich letterlijk blauw aan het onderhoud en wat er preventief vervangen word.
En nog moeten ze tussentijds naar de garage voor allerlei akkefietjes.
De andere helft vind gewoon dat de auto van A naar B moet en komen alleen in de garage als tie kapot is en voor de apk.
Dit zijn bijna allemaal toyota's en een mazda en een daihatsu.
Deze helft vind het volkomen normaal dat er voor de 2 ton niks stuk gaat en als het wel zo is zijn ze nog in staat om verhaal te gaan halen.
Dit zijn auto's waar het onderhoud op komt als poepen en anders gebeurt er gewoon niks aan.
Ik vind dit ook niet normaal, maar het gaat gewoon domweg niet stuk.
Bij mijn eigen nissan primera op lpg is buiten de draagarmen en een aandrijfas en uitlaat en accu en een waterpomp alles nog origineel.
Dus geen schokdempers,distributiriemen,EGR kleppen,wielremcilinders, kapotte airco's,remschijven,koppelingen en diverse lekkage's.
Allemaal zaken die ruim voor de 2 ton al vervangen waren bij mijn europese merken, waarvan de peugeot dan een positieve uitzondering was, maar die had weer andere kwaaltjes.
Het heeft niets met negativiteit te maken.
Willem, jij repareert je auto's zelf, dus heb je ook de kosten wat beter in de hand.
Maar als je naar een garage moet, tik je af hoor, en tegenwoordig is 1000 eurootjes niks hoor.
En als je dan al die akkefietjes bij elkaar optelt moet je eens kijken wat je kwijt bent.
Als je dan kijkt naar een opel astra van het bouwjaar 95 zijn er domweg gewoon betere auto's met minder kwaaltjes.
Een auto van 95 laat je ook niet meer voor duizenden euro's repareren, dan kun je toch beter iets zoeken wat gewoon minder akkefietjes heeft.
Ik ben ook niet merkentrouw, daardoor is het ook wat makkelijker beoordelen.
Als je een voorliefde hebt voor een merk wuif je ook wat makkelijker de akkefietjes weg.
Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven, dus liever in een auto met minder gezeur.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

hulde

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tochmaaropel]Willem bedankt weer voor je reactie!
Vandaag nog even naar de bewuste astra f station 1995 gekeken.
Uitlaat was zo goed als roetvrij dus dat lijkt op een goed teken m.b.t. olie verbruik.
Indien de motor (nog) goed is zijn er manieren om verhoogd olieverbruik te voorkomen?
Bijv. een bepaalde verversingstermijn of bepaalde olie?
Ik rijd in mijn huidige opel astra c14se (140.000km) op shell 5w40. Verversen die ik zelf zo om de 10.000 km. waarbij ik tussendoor niet of nauwelijks hoef bij te vullen.

En de egr klep afstoppen hoe gaat dat in zijn werk?

Ik ga me verder niet bemoeien met de jap vs europeaan al stem ik op duitser.[/quote]
hoe voorkom je hoog olieverbruik:

- netjes warmrijden
- laten afkoelen na een snelle rit

> Goed onderhoud.


Onderhoud:

olie verversen doe ik altijd om de 10.000km
> ik raad je aan gewoon 5w40 vol syntheet te gebruiken

> EGR afdoppen gebeurt doormiddel een gesloten pakking te plaatsen tussen EGR en zijn voet
>> kans dat deze motor storing geeft op afdoppen EGR

> Let wel op de distributie riem, deze op tijd vervangen incl rollen en waterpomp

Willem

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

De topic starter weet nu wel genoeg denk ik zijn vraag ging over Opel,maar nu gaat het over japanse auto's daar wilde hij niets over weten.
Topic gesloten.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.