Volkswagen 0: onbalans wielen crafter

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 136 pk

ik heb een crafter die al meerdere keren naar de dealer is geweest voor trillende wielen.
nu blijkt dat de velgen (staal) niet centreren op de as en als de velgen gemonteerd worden en met een voelermaat gecentreerd worden dan is het trillen (bij 120 km/uur) weg.

zijn er meer mensen die dit probleem kennen en is er ook een passende oplossing voorhanden?, als ik nu een lekke band krijg of men pakt mijn wielen er af voor onderhoud dan is het probleem weer terug.

bertusbonk

Geplaatst door bertusbonk (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dikke kans dat je dit aan de bandenboer te danken hebt.

Als je namelijk een wiel monteerd en je beukt bout voor bout met een luchtsleutel vast zonder dat alles eerst aanligt trek je of de velg of de achterliggende naaf simpel weg krom. Wielen behoor je geleidelijk aan te draaien. Ofwel, eerst alles "handvast", dan kruislinks op moment, eventueel in stappen.

Naaf is te controleren met een meetklok.
Zit het in de velg, helaas, nieuwe velgen halen.

bertusbonk (0), 15 jaar geleden

de velgen zijn alle keren op de juiste manier gemonteerd en eerst met de hand vast gezet en daarna met de momentsleutel kruislings nagetrokken en niet met de luchtsleutel (geen kwikfitacties aan mijn auto).
de montagenaven van de wielen zijn ook recht (geen slingeren op de meetklok), het zit hem echt in een diameterverschil in de naaf van de vooras en een gat in de velgen die een paar tiende milimeter groter is.

Ary (0) PRO, 15 jaar geleden

Er is maar 1 oplossing : allereerst dienen er geen kromme velgen/banden onder te zitten is dit niet het geval dan naar een VW bedrijfswagen dealer gaan die een balanceerapparaat heeft waarbij de wielen belast (600kg) gebalanceerd worden. Doordat de wielen steeds groter/breder worden zijn deze haast niet te balanceren. Alleen echt goed uitgeuste VW dealers en bandenbedrijven hebben zo`n balanceerapparaat.
p.s. de velgen van een crafter zijn geen van alle perfect rond en hebben allemaal een naafgat die iets groter zijn...... Ook als je nieuwe velgen bestel dan is dit niet over. Niet te veel aandacht aan schenken.
Op de juiste wijze balanceren lost jou probleem op. Let wel op het kruislinks aantrekken in onbelaste toestand van de wielbouten en dat deze later nog aangetrokken worden.

Gr. Ary

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Ary]Er is maar 1 oplossing : allereerst dienen er geen kromme velgen/banden onder te zitten is dit niet het geval dan naar een VW bedrijfswagen dealer gaan die een balanceerapparaat heeft waarbij de wielen belast (600kg) gebalanceerd worden. Doordat de wielen steeds groter/breder worden zijn deze haast niet te balanceren. Alleen echt goed uitgeuste VW dealers en bandenbedrijven hebben zo`n balanceerapparaat.[/quote]
Wat blijkt, auteur heeft meedere malen een dealer bezocht. Gezien de strenge iso norm waaraan dealers moeten voldoen zou men toch zo'n sprookjes apparaat in huis moeten hebben ?

Gr. paul

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

dit is niet een sprookjes apparaat,

dit apparaat kan b.v het trekken van een band vinden en daarna aangeven op welke kant en as het beste dit wiel gemonteerdt kan worden om trekken van het voertuig te voorkomen, dit apparaat geeft zelfs aan wat de beste positie van de band op de velg is om een zo rond mogelijke combi te krijgen..

er wordt een wegsimulatie gedaan d.m.v een aandrukrol op het loopvlak van de band van 600kg..dit is een stuk nauwkeurig balanceren dan op een 'ouderwets' balanceer apparaat.

Ary (0) PRO, 15 jaar geleden

Hetgeen wat Arie beschrijft klopt als een Crafter ( bus ). Terugkomend op het ISO verhaal, voor een ISO audit dient het bedrijf een balanceerapparaat te hebben die dan ook iedere maand geijkt dient te worden. Het uitgebreide apparaat met een aandrukrol is geen sprookjes apparaat maar is (nog) geen punt voor een ISO audit. Alleen bedrijven die vaak tegen dergelijke onbalans problemen aanlopen en die veel geld erin willen/kunnen investeren kopen een dergelijk kostbaar apparaat.

Gr. Ary

bertusbonk (0), 15 jaar geleden

het zat hem inderdaad in het balanceren met een speciaal balanceerapparaat het probleem is er nu al 20.000 km uit.

dank voor de hulp.

groeten,
bert.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.