Volkswagen Vento: Warme motor, niet starten TD

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Hallo,

Sinds een tijdje vertoond de brandstof pomp enige lekkage van diesel uit de overloop. Op zich niet zo'n probleem want hij rijd er verder prima om. Sinds een week is daar het volgende probleem bij gekomen: Motor slaat bij koude start moeiteloos aan maar zodra de motor warm is doet ie het niet meer. Als de motor na een aantal uur weer volledig is afgekoeld start hij weer probleemloos.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Groet, Marcel

Marss

Geplaatst door Marss (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

de Dokter (0), 15 jaar geleden

Temperatuur sensor laten testen of vernieuwen.
Gloeibougies controleren.

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit is geen TDI. Het verhaal van de temperatuursensor is hier niet van toepassing. Defecte gloeistiften zouden als gevolg hebben dat de motor koud slecht start. Dat is hier juist niet het geval.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit warm niet aanslaan heeft puur met de timing van de brandstofpomp te maken. (vermits hij wel brandstof krijgt; controleren door een verstuiverleiding los te nemen)

Timing wijkt meestal af door een uitgeslagen spie tussen het riemwiel en de krukas aan distributiezijde. Is speciaalgereedschap en wat nieuwe onderdelen voor nodig om dit op te knappen.

Eerste aktie die je nu doen moet is de brandstofpomp timing controleren; wijkt hij af dan bovengenoemde inspecteren.

Brandstoflekkage is eenvoudig te verhelpen, hier is een revisiekitje voor in de handel, bestaande uit een nieuwe bus, wat o-ringen en een dekselpakking. De prof monteerd dit vrij snel, de pomp hoeft niet van de motor af hiervoor.

Lekkage van brandstof is trouwens absoluut APK afkeur.....

Marss (0), 15 jaar geleden

audia4,
als de brandstof pomp niet op tijd zou staan is het dan ook niet zo dat de motor ook niet aan slaat als deze koud is?
Een niet op tijd staande pomp zou volgens mij dan moeten betekenen dat hij zowel warm als koud niet aanslaat of werkt dat anders?
Het revisie setje waar je het over hebt heeft dat een naam en kan ik dat eventueel zelf vervangen?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, wat bedoel je met lekt uit de overloop ? Het asje waar de gaskabel aan zit ? Als dit het geval is en je hebt deze nooit eerder zelf vervangen kun je er volgens mij beter niet zelf aan beginnen, is dan toch vrij lastig.

Als het asje van de brandstofpomp lekt, zou dit het probleem wel eens kunnen veroorzaken. Om uit te sluiten dat het probleem in de branstof aanvoer zit, kun je nog een extern tankje met schone dieselolie aansluiten met daarin 2 slangen en deze aansluiten op de aanvoer en retour van de branstofpomp. Tankje plaatsen in de motorruimte waar hij geen direkt contact heeft met de warme motor. Wel zorgen dat er geen lucht meer in de aanvoerslang zit voordat je hem aan de pomp aansluit. Auto starten , tijdje laten draaien en daarna warm proberen te starten.

Verder kan het probleem nog in de wegrijblokkering zitten op de branstofpomp; als er wegrijblokkering op zit is dit te herkennen aan een zwart rechthoekig kastje boven op de pomp,met aan de zijkant 2 gaatjes in het kastje; Al denk ik dat je dan ook bij koude motor problemen zou moeten hebben.

Groet Jan227

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Marss]audia4,
als de brandstof pomp niet op tijd zou staan is het dan ook niet zo dat de motor ook niet aan slaat als deze koud is?
Een niet op tijd staande pomp zou volgens mij dan moeten betekenen dat hij zowel warm als koud niet aanslaat of werkt dat anders?
Het revisie setje waar je het over hebt heeft dat een naam en kan ik dat eventueel zelf vervangen?[/quote]
Nee, koud wel starten en warm niet is typerend voor een pomptiming. Warm vervroegt hij niet en heeft hij geen gloeihulp (ook niet nodig als alles in orde is)

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

revisiesetje zie verhaal jan, dat moet je een keer gezien hebben voor je het zelf doet. Prof heeft het er in een uurtje in zetten. (tevens die startblokkering; het kan zonder ook)

Marss (0), 15 jaar geleden

Jan,

Aande bovenzijde van de brandstofpomp zit een deksel waaronder een schijf zit met daaraan een as/plunjer. aan de rechterkant van de pomp zit net boven de aansluitingen van de brandstofleidingen een klein rubberen tuitje/slangetje en hier lekt de brandstof uit.
Als je het dekseltje opent en je haalt de schijf met as/plunjer eruit dan zit er onderin het gat een klein kogeltje vermoedelijk sluit deze niet meer goed af waardoor de diesel blijft "stromen", gaat niet heel hard want als de motor draait en ik kijk naar het tuitje dan valt er elke 2 seconden een klein drupje uit.
Als dit te verhelpen is met een revisie setje zijn hier dan mensen die dit zouden kunnen uitvoeren voor mij?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, als ik jouw verhaal zo lees lijkt me dat het 'tuitje'waar de brandstof uitdruppelt een soort van afscherm rubbertje is van een afstel bout in het bovenste pomphuisdeel, dat afhankelijk van de turbodruk de inspuithoeveelheid regelt.

Het revisie setje waarover gesproken werd is alleen van toepassing bij lekkage uit het asje waar de gaskabel aanzit. Of deze lekkage van het 'tuitje' het startprobleem veroorzaakt durf ik zo niet te zeggen. Als je de diesel lekkage wil laten verhelpen zou ik er mee langs een bosch dienst rijden. Zij hebben de kennis, onderdelen en het gereedschap voor zulke reparaties. Je zou bijvoorbeeld naar Buchli in Harderwijk kunnen gaan.

Om terug te komen op jouw startprobleem : Probeer eventueel met een externe brandstofvoorziening zoals al genoemd in voorgaande berichten, of het probleem niet in je brandstof aanvoer zit. Of de wegrijblokkering (vlak onder het tuitje dat jij beschrijft zit dan een zwart kastje waaruit 2 draadjes komen, het kastje heeft 2 gaatjes in de zijkant) zou ook problemen kunnen geven. Gezien het bouwjaar denk ik wel dat er wegrijblokkering op zal zitten, het kan ook zijn dat het er al afgehaald is.

Groet Jan227

Marss (0), 15 jaar geleden

Het tuitje waar je over spreekt zit inderdaad aan het boevnste deel van de pomp en zit ongeveer 1 a 2 centimeter onder onder het deksel waar die plunjer onder zit.
Revisie setje is dan dus niet voor mijn pomp van toepassing.
De pomp is voorzien van een startonderbreker die nog steeds in werking is. Is het een optie om de draadjes die hieraan zitten door te knippen om misschien zodoende van het start probleem bij warme motor af te zijn?

Zal maar eens zoals je zegt een Bosch dealer bezoeken, kijken wat die er van zegt.

In elk geval aallemaal bedankt voor de antwoorden.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, als je de draadjes van de startblokkering doorknipt zal de auto niet meer aanslaan. Als je wilt proberen of het probleem in de startblokkering zit, zal je het zwarte kastje eraf moeten halen; onder dit kastje zit de branstofafsluiter die bediend wordt door het zwarte kastje op het moment dat hij de transponder in je contactsleutel herkent.

Op het zwarte kastje zijn 2 draden aangesloten; de ene is het sleutelcode signaal vanaf het regelapparaat wegrijblokkering; de andere draad is een plus via het contactslot. Als je het kastje wegneemt en de stopzetklep rechtstreeks aansluit op de plus via contactslot,kan de startblokkering geen probleem meer veroorzaken.Draad van de sleutelcode isoleren,deze gebruik je dan niet meer.

Het is vrij lastig het zwarte kastje eraf te halen, deze zit bevestigd met zgn breekbouten (bouten waargeen echte boutkop op zit); Als je in de gaatjes in de zijkant van het zwarte kastje kijkt, zie je ze zitten. Je kunt bijvoorbeeld een gaatje in de boutkop boren en er een torx bitje in tikken om zodoende grip te krijgen op de boutjes.

Je moet dan wel omliggende delen weghalen o.a. de brandstof inspuitleidingen. Als je gaat boren, de openingen aan de brandstofpomp goed afsluiten, zodat er geen boorsel inkomt dat later in je verstuivers komt.

Daarna kijken of het startprobleem er nog is. Als het opgelost is kun je eventueel het zwarte kastje vervangen, maar het kan ook best zijn dat de sleuteltransponder of het regelapparaat wegrijblokkering het probleem was, deze beide heb je nu omzeild.

Het kastje verwijderen doet men soms ook door hem kapot te slaan met een beitel, dit zou ik niet doen omdat de klappen met de hamer doordreunen in de hele brandstofpomp, je weet niet welke schade dat aanricht in de pomp, deze pomp is volgens mij ook nog deels elektronisch geregeld.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.