Kia Sorento: Aarzelend hernemen bij +/- 10 km/u

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 CRDi VGT

Ik heb al een paar maal gemerkt dat mijn Sorento heel af en toe aarzelend herneemt. Soms, bij het hernemen vanuit lage snelheid (+/- 10 km/u bijvoorbeeld na een verkeersdrempel), reageert de auto niet op het gaspedaal gedurende pakweg 1 seconde. Bij het indrukken van het gaspedaal gebeurt er eventjes niets; na 1 seconde herpakt hij zich, schakelt hij (het is een automaat) en vertrekt opnieuw. Toen dit voor het eerst voorkwam dacht ik dat hij stilgevallen was. Dit euvel komt zowel voor bij warme als koude motor/versnellingsbak. Wat deze “panne” moeilijk op te lossen maakt, is het feit dat ze maar af en toe optreedt; 1 keer op 25 of zo.
De dealer heeft de auto volledig uitgelezen maar de computer gaf nergens een fout aan.

Iemand een idee of tip ?

Alex

Alex V

Geplaatst door Alex V (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Alex V (0), 15 jaar geleden

Na heel wat over en weer getelefoneer en gesprekken met de dealer blijkt het niet echt een probleem te zijn maar eerder een vervelende eigenschap van de software die de versnellingsbak stuurt.
Het probleem komt voort van een combinatie van een aantal parameters die in uitzonderlijke gevallen ervoor zorgen dat de bak aarzelt of hij moet kiezen tussen 1ste en 2de versnelling. Hetzelfde komt volgens de dealer ook voor bij rijden; als je vlot wil inhalen, schakelt de bak ook terug en heb je ook een heel korte tijd geen respons. Door de lage snelheid over een drempel valt dit fenomeen meer op dan bij hogere snelheid.
In elk geval heb ik nu reeds 18.000 km gereden en heb ik verder alleen maar positieve ervaringen met de auto.

Alex

Hans4040 (305) PRO, 15 jaar geleden

Oke, bedankt voor de feedback.

Alex V (0), 14 jaar geleden

Ik heb ondertussen 45.000 km en het aarzelen is er nog steeds af en toe. Het verergert ook niet dus niet getreurd!

Mvg, Alex

masterscoot (0) PRO, 14 jaar geleden

vraag je dealer of er andere software voor de automaat is want dit is volgens mij namelijk wel het geval.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.