Hyundai Excel: Raammechanisme

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 GS

Onlangs kregen we het linker achter portier niet meer dicht.
Vervolgens lopen klooien om het paneel van de deur te verwijderen met dat "omega" haakje. (moet je maar weten he...)
Daar bleek het staaldraad door slijtage ( ? : roestvorming) was geknapt.
Enfin het raam kon weer dicht en dat was het voornaamste.

Nu heb ik het zelfde geintje met het rechter voorraam. Alleen deze is electrisch....
Het ging niet meer open of dicht......
Paneel eraf gehaald en hier blijkt ook dat het staaldraad is versleten/gerafeld (het motortje draait nog !!!!)
Om het raam te kunnen sluiten (of openen) heb ik de draad zowel aan de boven- als onder kant van het motortje doorgeknipt.
Het raam is nu weer (professorisch) dicht.

Maar nu de vraag:
Is dit staal draad ook los te verkrijgen (dus zonder motortje) ???
En hoe vouw ik dit vervolgens om/door het motortje heen?


Alvast bedankt voor jouw reactie.

Peter

PdG5

Geplaatst door PdG5 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Excel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Highway (145) PRO, 15 jaar geleden

Dealer weet of het los te krijgen is maar ik ben bang van niet en wordt het een nieuw mechanisme of een van de sloop.

PdG5 (0), 15 jaar geleden

Vanochtend even wat rondgebeld:

Diverse sloop/demontagebedrijven: "die dingen gaan altijd stuk...."
Dealer: Het staaldraad is NIET los verkrijgbaar.
Electrisch raammechanisme rechtsvoor kost € 57,= excl.
(dit is ZONDER motortje !! deze zit er op vast geschroefd oftewel los verkrijgbaar. Bij nieuwere types heeft Hyundai dit maar meteen aan elkaar gemonteerd.........€ 140,=.........)
Linksachter: € 54,= excl. (handbediend)

Ik zal dat ding er van het weekend is helemaal uithalen (ik heb wat ruzie met een dol-gedraaid boutje.....).
Wellicht dat ik in de schuur nog een remkabeltje van mijn fiets heb liggen........

Wordt vervolgd dus.
Iemand nog tips |?

Alvast bedankt !

Peter

PdG5 (0), 15 jaar geleden

Was i weer.........

Gelukkig was het droog, tussen de buien door.....

*****Ik heb bij de fietswinkel 2 nieuwe fiets-rem-kabels EN 2 HORIZONTALE TONNETJES bijgekocht.****

Ik heb daadwerkelijk het hele mechanisme (motor en schuifrail) verwijderd nadat ik dat dolgedraaide boutje met een dremel had gekortwiekt....


Dusszzzzz

-Raam verwijderd,
-motor-mechanisme en geleide-rail verwijderd,

****Vervolgens wat foto's gemaakt van hoe de kabeltjes lopen.****

-de oude gerafelde kabel verwijderd
(voor de duidelijkheid: dit is dus 1 kabel met aan de uiteinden een "tonnetje" (zie de remkabel van je fiets) dat in de catrol vast zit, en een tonnetje in het midden van de kabel dat ervoor zorgt dat het schuifmechanisme op-en-neer kan "glijden".)
Nu moet je wellicht het motortje van stroom voorzien (zit in de deur he.....) om ==Vanaf de binnenkant gezien (is de kant waar het motortje zit)== de opening voor het tonnetje zichtbaar te maken.
-de nieuwe kabel met wat geploeter in de catrol drukken, en zo strak mogelijk TWEE KEER (van buiten naar binnen) om de catrol heen wikkelen (uitloop naar (rechts-)boven)
-nu zet je 1 tonnetje vast (mbv een kruiskop EN een tang) aan de onderkant van het schuif mechanisme.
***Let erop dat je dit doet met het mechanisme (bijna) in de hoogste stand, ivm de lengte van de kabelS t.o.v. de lengte van het schuifmechanisme***
Je zult nu het motortje van stroom moeten voorzien om de catrol een KLEIN stukje te draaien anders krijg je het tonnetje voor de andere kabel er niet in vast gedrukt.
-monteer de kabel (2x om de catrol draaien en uitloop naar (recht-)onder).
-Dan het moeilijkste: het 2e bijgekochte tonnetje dusdanig vastzetten aan de bovenkant van het schuifmechanisme zodat de kabelS in de catrol ONDER SPANNING BLIJVEN STAAN !!! (hulp is wenselijk en neem geen speling op de kabel)
(doe je dit niet zorgvuldig dan zal de draad los komen om de catrol als je het gaat testen en kun je weer opnieuw beginnen...)
-Weer de spanning erop om te testen of het geheel daadwerkelijk functioneert.

Wanneer het werkt naar behoren kun je de kabels op "maat" afknippen.
Vervolgens het geheel weer in de deur monteren, raampie erin en voila weer wat geleerd (en bespaard) :-)

Toen ik later vol trots bovenstaand rond vertelde kreeg ik nog de tip dat je waarschijnlijk "beter" een gaskabel van een brommer had kunnen gebruiken daar deze wat soepeler om de catrol heen wikkeld daar deze wat dunner (=soepeler) is.

Ik hoop dat ik met bovenstaande "Wurkshop" een hoop zuinige, probeer-het-zelf-eerst-s, klussers wat geld kan besparen.
Een reactie met jouw ervaring zou ik leuk vinden.

Groet,

PdG

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.