Volvo V70: airco maakt geluid (ruist) nog enig tijd nadat motor is uitgeze

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 140 pk

indien je motor uitschakeld blijf er een vreemd geluid doorgaan(ruis) in het interieur.Wat kan dit zijn.airco is een tijdje geleden geserviced

v70R

Geplaatst door v70R (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

Nadraaien van de koelfan misschien?

v70R (0), 15 jaar geleden

zover ik weet niet ,auto is niet in mijn bezit dus heb zelf het geluid niet gehoord ,maar heb dit in het verleden bij 1 van mijn volvo's ook wel eens gehoord denk ik, het lijkt of er wat ruist/suist en het komt van de airco nadat de motor is uitgezet

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

Het geruis-sissen komt vanuit de verdamper.
Bij systemen met een orifice tube en accumulator komt dit veelvuldig voor, nadat de motor is afgezet.

De orifice tube (expansieklep) laat nog een rest vloeibaar koudemiddel de verdamper instromen, dit blijft niet vloeibaar en zal tot verdamping gebracht worden.
Dat is het geruis- sissen wat je dus hoort.

Velen zeggen dat het normaal is, dat is ook zo.
Ik adviseer mijn klanten altijd om de airco een 5 min van tevoren uit te schakelen, zodat het proces via de natuurlijke luchtstroom zich kan afronden.

Op den duur kan het nadelige gevolgen hebben.

v70R (0), 15 jaar geleden

Oke het is me duidelijk,maar komt dit door ouderdom of hebben nw airco's dit ook en wat kan er op den duur kapot gaan en hoe lang qua tijd praten we dan.
Alvast bedankt Theo en Hans

Gr Hans

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

Heeft niets te maken met ouderdom..
Er is een koelproces bezig condenseren/verdampen, bij het verdampen ontstaat condens..
Bij het afzetten van de motor met ingeschakelde airco is er geen natuurlijke luchtstroom meer, blijft condens achter op de verdamper.

Bij auto's zonder interieurfilter komt het voor dat deze na verloop van tijd gaan stinken, zelfs met interieur filter gaan stinken.
Vocht/condens tasten de verdamper aan en zal naar gelang de leeftijd van de auto lek slaan, bij Volvo 850 en opvolgers is dit een veel voorkomende kwaal dat de verdamper lek slaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.