Audi A4: Airbag lampje gaat branden na 10 minuten rijden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 30v Multitronic

Hallo,

Als ik mijn auto start is er niets aan de hand, als ik echter een rit maak langer dan 10 minuten blijft het lampje "Airbag" constant branden.
Als het contact uit word gezet, en gelijk daarna de motor weer start is het lampje uit (voor de komende 10 minuten, dan begint het verhaal weer opnieuw).

Iemand enig idee wat dit kan zijn, en wat er aan te doen?

Groeten, Roy.

Opti-018

Geplaatst door Opti-018 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

koen6346 (0), 15 jaar geleden

Eerst uitlezen.
Ik verwacht stekkerverbinding onder de stoel.

Koen

willem_dokkum (0), 15 jaar geleden

Hallo Roy,

ik heb hetzelfde probleem gehad. Komt door een spanningspiek in de unit. Bij mij ontstaan door het losmaken van de pluspool van de accu.
De dealer gaf aan dat modellen tot 2003 dit probleem kunnen krijgen. Daarna (vanav nov. 2003 geloof ik) zijn ze gemodificeerd met andere software en is het probleem voorbij. Mij werd gezegd dat ik een nieuw instrumentenpaneel zou moeten aanschaffen, maar dat was me te duur. Er zijn bedrijven in Nederland die het kunnen oplossen. Ik heb dat in Duitsland laten doen. Dus een software update buiten de dealer om. Want die kunnen/willen dat niet.

De dealer kent het probleem, dus ik zou zeggen rij eens langs en vraag om hun mening. Misschien komen ze met een regeling. Aangezien ik de auto zonder garantie had gekocht, kon ik nergens aanspraak op maken.

Oh ja, is het torentje (bij aanduiding digitale tijdsaanduiding) ook verdwenen? Via google kun je ook wel veel nalezen hierover.

Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het graag.

Succes!

Opti-018 (0), 15 jaar geleden

Heren, bedankt voor jullie reactie!

Willem, ik mis idd het torentje bij mijn klok (moest goed kijken of die er zat!), maar die heb ik ook nog nooit zien branden! op de volgende foto's op internet zie ik die ook niet:
"http://www.audiworld.com/features/tests/..."
"http://www.edmunds.com/insideline/do/Med..."
Ik zal binnenkort eens langs gaan bij de audi dealer.

Nogmaals bedankt!

Groeten, Roy.

willem_dokkum (0), 15 jaar geleden

Roy, naast het feit dat de airbag lamp gaat branden, is het torentje ook verdwenen. Was bij mij ook zo. Je hebt blijkbaar hetzelfde probleem.

Succes.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=willem_dokkum]Roy, naast het feit dat de airbag lamp gaat branden, is het torentje ook verdwenen. Was bij mij ook zo. Je hebt blijkbaar hetzelfde probleem[/quote]
Bij mijn audi ontbreekt het torentje ook, heeft niets met de airbag / ABS te maken.

Gr. paul

willem_dokkum (0), 15 jaar geleden

Okee, nou ik heb een diagnoserapport waarin het staat dat het met elkaar te maken heeft. Je zult zien dat als de software update gedaan is het torentje er weer staat. Bij mij wel in elk geval...

Hier nog even de omschrijving:

Airbagcontrolelampje brandt, chassisnummer in het instrumentenpaneel is onvolledig. Betreft alleen wagens met bestuurdersinformatiesysteem (BIS) highline

Oorzaak:

Vanwege een softwarefout wordt het in het instrumentenpaneel opgeslagen chassisnummer onder bepaalde omstandigheden gedeeltelijk gewist. Bij het opvragen van de regelapp. identificatie in de functie Zelfdiagnose van de elektronicatester worden alleen de laatste 5 cijfers van het chassisnr. weergegeven.

In het kader van de componentenbescherming vergelijkt het airbag-regelapparaat 'zijn' chassisnr. met het nummer dat in het instrumentenpaneel is opgeslagen. Als hierbij verschillen worden geconstateerd, worden in het airbag regelapparaat de storingen "00474-regelapparaat voor wegrijblokkering, geen signaal/communicatie" en " 01794 Chasiisnr zijn niet identiek" opgeslagen. Bovendien gaat ca. 10 minuten na het inschakelen van het contact het airbagcontrolelampje branden.

Serie oplossing

Geoptimaliseerde software in het instrumentenpaneel vanaf 09-'03

Limousine/avant

Dataversie D38 vanaf 8E 4A 110380

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=willem_dokkum]ik heb een diagnoserapport waarin het staat dat het met elkaar te maken heeft[/quote]
Bedankt voor je uitleg....

Ondanks bij mij het torentje ontbreekt toch geen enkele storing...... Wat het wel is waardoor het torentje ontbreekt heb ik mij nooit in verdiept, kan er niet wakker van liggen. Zolang alles doet wat het moet doen vind ik het best zo.

Gr. paul

RenaultMan (0), 15 jaar geleden

Heren dat torentje heeft niks mee te maken die is voor het klokje dat ie altijd het juiste tijd aangeeft. (signaal gestuurd radio controlled)

Het kan zijn dat je hem moet reseten.

succes.

willem_dokkum (0), 15 jaar geleden

Okee duidelijk. Het vreemde was dat tijdens mijn "storing" het torentje weg was en na de softwareupdate was ie prompt weer terug. De tijdsaanduiding werkte overigens wel.....

Kijk ook maar n's op deze link

http://www.digi-check.de/042a6599c10959b...

daar staat e.e.a aangegeven...

Opti-018 (0), 15 jaar geleden

[quote=willem_dokkum]Okee, nou ik heb een diagnoserapport waarin het staat dat het met elkaar te maken heeft. Je zult zien dat als de software update gedaan is het torentje er weer staat. Bij mij wel in elk geval...

Hier nog even de omschrijving:

Airbagcontrolelampje brandt, chassisnummer in het instrumentenpaneel is onvolledig. Betreft alleen wagens met bestuurdersinformatiesysteem (BIS) highline

Oorzaak:

Vanwege een softwarefout wordt het in het instrumentenpaneel opgeslagen chassisnummer onder bepaalde omstandigheden gedeeltelijk gewist. Bij het opvragen van de regelapp. identificatie in de functie Zelfdiagnose van de elektronicatester worden alleen de laatste 5 cijfers van het chassisnr. weergegeven.

In het kader van de componentenbescherming vergelijkt het airbag-regelapparaat 'zijn' chassisnr. met het nummer dat in het instrumentenpaneel is opgeslagen. Als hierbij verschillen worden geconstateerd, worden in het airbag regelapparaat de storingen "00474-regelapparaat voor wegrijblokkering, geen signaal/communicatie" en " 01794 Chasiisnr zijn niet identiek" opgeslagen. Bovendien gaat ca. 10 minuten na het inschakelen van het contact het airbagcontrolelampje branden.

Serie oplossing

Geoptimaliseerde software in het instrumentenpaneel vanaf 09-'03

Limousine/avant

Dataversie D38 vanaf 8E 4A 110380[/quote]
Dit verhaal klopt ongeveer met wat mijn garage mij vertelde, alleen toen ik vertelde over een software update, vertelde ze me dat dit niet opgaat, omdat dit alleen werkt bij software waar het chassisnr. niet volledig is ingevoerd, en bij mijn auto staat wel het volledige chassisnr. in de software.
Ik weet niet of een software update wel op gaat bij mijn auto, maar 180 eurie weegt wel erg op tegen een 2000 á 2500 eurie reparatie (vervangen regelaar, instrumentenpanneel en nieuwe sleutels?, of iets in die slinger.)

Zou een software update niet mogelijk zijn bij een chassisnr. welke wel volledig in de software staat?


Groeten, Roy.

willem_dokkum (0), 15 jaar geleden

Oke,

in mijn beleving zijn e 2 opties:

je legt je probleem neer bij PON. Het is m.. een fout die ligt aan het instrumentenpaneel. De deaer en PON ween hiervan.

je laat de softare update uitvoeren buiten de dealer om, zij mogen/kunnen dt niet doen. Ik weet zeker dat het werkt, omdat ik het zelf ook op die manier heb opgelost.

PS de dealer zei dat in het ergste geval de airagmodule en regel- en stuurapparaten moesten worden vervangen, naast het instrumentenpaneel. Toen had ik dus geen vertrouwen meer en heb mjn heil elders gezocht, en met succes.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.