Audi A8: koeling

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 8 cil.

bij koude motor wegrijden blijft de temperatuurmeter lang laag om vervolgens snel naar 120 graden te lopen. het expansievat staat dan te borrelen door het bovenste slangetje, de radiator is vooral rechts koud. wachten tot de zaak afkoelt, de radiator wordt dan ook langzaam warm, kachek maximaal open, water bijvullen, starten en dan gewoon rijden, dan is alles goed. waterpomp vervangen, thermostaat verwijderd : geen verbetering. volgens mij goed ontlucht, maar elke keer als ik koud start hetzelfde verhaal. waar moet ik zoeken?

J.P.

Geplaatst door J.P. (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wordt je kachel wel goed heet?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als de kachel goed werkt, heb je a.h.w. een hulp-radiateur ingeschakeld,waardoor de temp lager blijft.
In dat geval zal een nieuwe radiateur de oplossing zijn.

J.P. (0), 15 jaar geleden

de kachel is in de beginfase koud (als de temperatuurmeter op 120 staat en het expansievat staat te borrelen), wordt pas warm in de bijvulfase , niet bloedheet. als ik eenmaal rijd, blijft de temperatuur laag. heb juist 160 km gereden, de linkerkant van de radiator (als voor de auto staat natuurlijk rechts) is handwarm, recht goed heet. het koelwaterpeil is hetzelfde gebleven. het lijkt wel alsof het water niet erg door de radiator wil stromen. (let op: ik heb de thermostaat zekerheidshalve verwijderd). km-stand 310.000 km, altijd grote weg. zou de radiateur verstopt kunnen zijn? ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen...( geen ervaring op dat punt) ziet iemand een lichtpuntje voor mij, want ik weet het langzamerhand niet meer.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

radiateur kan verstopt zitten; zeker als er in het verleden gemixt is met de klassieke G12 en een andere koelvloeistof.

Meestal zie je de bagger dan wel zitten als je de onderste slang loshaalt.

Thermostaat zou ik terugplaatsen. Daar zit je probleem niet, en dat ding hoort er nou eenmaal in.

Ontluchten moet je hem, een keer, expansievat loshalen en omhoog, kachelslang rechts in de waterbak terugschuiven totdat er alleen koelvloeistof uit komt.

J.P. (0), 15 jaar geleden

ik kom hoe langer hoe meer tot de conclusie dat het inderdaad een ontluchtingsprobleem is, dat zich alleen voordoet als de auto een hele nacht heeft stilgestaan. want na het stilzetten, 4 minuten na het starten, en dan dop los en expansievloeistofpeil terug op normaal peil laten komen, loopt ie de hele dag prima, ook als ie daarna vier uur stilgestaan heeft.

ben het helemaal eens met het terugzetten van de thermostaat, daar zit het probleem inderdaad niet en ik zie dat in de file de temperatuur netjes op 90 graden blijft hangen: de maximum temperatuur wordt kennelijk bepaald door het koelend vermogen van radiateur en ventilatoren en niet door de thermostaat. dat laatste sterkt mij in de gedachte, dat de radiator op zich goed is. ( trof ook geen smurrie aan onderin).

je tip over het ontluchten ga ik doen, maar wat bedoel je met "kachelslang rechts in de waterbak terugschuiven"? wil je dat nog uitleggen?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

in de kachelslangen zitten ontluchtingschroeven

check

Beste antwoord, geplaatst door J.P. (0), 15 jaar geleden

even afronden, deze sessie: het was uiteindelijk toch gewoon een ontluchtingskwestie. bedankt allemaal voor het meedenken.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor het melden van de oplossing al is het lang geleden.
Iedereen die meeleest is nieuwsgierig wat het probleem uiteindelijk geweest is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.