Volkswagen Golf IV 1999: Ratelend/tikkend Relais (#53) (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Let op: als particulier kunt u alleen bij Particulier een vraag plaatsen. Op de home-page gewoon het merk aanklikken onder Particulier. Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl Toolshop.nl De OlieConcurrent

#1 28 januari 2009 14:32

Dani002
Particulier

Ratelend/tikkend Relais (#53)

Volkswagen Golf IV
Bouwjaar: 1999
Brandstof: Diesel
Motor: AGR

Probleem:

Een snel tikkend, zeg maar gerust ratelend relais Nr. 53.
En wel de # 53 die op de locatie zit welke zorgt voor de aansturing van de koelventilator die tegen de radiateur zit.

Wanneer:
Na gemiddeld zo'n 20 minuten rijden. Na 10 to 15 minuten is mijn auto meestal op temperatuur (naald loodrecht omhoog, 90ļC) na nog een klein kwartiertje doorrijden begint het relais heel snel te tikken (lijkt wel een mitrailleur). Let op dit gebeurt alleen als de toerenteller onder de 1000 toeren gaat. Dus alleen bij stationair draaien of bij het inttrappen van de koppeling. Ook weer niet meteen na het intrappen van de koppeling, maar pas als de naald van de toerenteller onder de 1000 komt.

Overige info:
Ik heb gisteren mijn koelvloeistof laten verversen en de leidingen laten spoelen. Ik hoopte dat het probleem daarmee verholpen zou zijn, maar helaas.

Relais 53 heb ik al vervangen en het relais zelf is dus niet kapot. Koelventilator is getest en draait gewoon.

Het relais wordt goed warm. Je kunt 'm met de hand aanraken zonder te branden, maar voelt toch echt goed heet aan. Ik denk dat het relais ergens vandaan een vals signaal krijgt...

Voorlopige Conclusie: Ik heb enkele maanden terug de temperattursensor vervangen. De sensor die die naald aanstuurt die op je dashboardmetertje zit 9die wilde nog al eens terugvallen die naald of gaf een te lage temperatuur aan. Weet iemand of de computer gebruikt maakt van een andere temperatuursensor? En zou DIE temperatuursensor misschien de veroorzaker kunnen zijn?

Wie o wie kan me verder helpen.

#2 31 januari 2009 19:10

ricky
Professional
Echte naam: Richard

Re: Ratelend/tikkend Relais (#53)

Staat er een storing in het systeem?

#3  3 februari 2009 09:39

Dani002
Particulier

Hoi Ricky, nee, heb 'm afgelopen zaterdag laten uitlezen bij de dealer. Het enige dat er gesignaleerd werd is een storing in de airbag en een storing in het voorgloeisysteem. Dat laatste heeft echter met relais # 103 te maken. Volgens de dealer kan die storing al veroorzaakt worden door een ander merk voorgloeikaarsen. Verder geen problemen met voorgloeien buiten dat het 103 relais net iets te luid schakelt (bij koud wegrijden met 2.500 toeren klikt 'ie en op hetzelfde moment trekt het systeem redelijk wat stroom weg, want de verlichting zie je dan kort afzwakken)
Helaas dus niets gevonden dat wijst op een storing m.b.t. dat 53 relais/koelventilator.

#4  3 februari 2009 09:45

driver3
Particulier
Echte naam: daan
Bedrijf: nvt

lijkt erop dat hij ergens een stroom probleem heeft waardoor hij aan gestuurt wordt kijk es de massaís na en de spannings draden meten is weten

Laatst bewerkt door driver3 ( 3 februari 2009 09:46)

#5  3 februari 2009 09:55

Dani002
Particulier

De kabels die aan de accu hangen zien er goed uit. Onlangs nog een nieuwe accu erin gezet, geen oxidatie en de kabels zien er gezond uit. Met meten ben ik niet zo'n ster. Ik heb een multimeter en ben in staat om het voltage van de accu te meten, maar ik denk dat ik beter een professional alles eens kan laten doormeten, of is het niet zo moeilijk?

#6  3 februari 2009 09:59

driver3
Particulier
Echte naam: daan
Bedrijf: nvt

ja maar het zal idd ook niet aan je accu liggen je zult toch echt even de kabels na moeten gaan vanaf het relays tot aan je FAN en alles wat er tussen zit dan kom je er achter denk zelf dat hij geen goede massa maakt vandaar ook het geratel van het relay

En nee moeilijk is het niet je weet waar die zit en begin vanaf de onderkant te meten aan je kabels en kijk wat het gaat doen allemaal hij slaat natuurlijk pas in als de motor op een bepaalde temperatuur is dus je zult mischien eerst es warm rijden .maar het makkelijkste is gewoon ff de kabels na gaan en let daarbij goed op de massa aan sluitingen od die nog goed zijn .dat zijn mestal dikke bruine kabels

Suc6

Laatst bewerkt door driver3 ( 3 februari 2009 10:02)

#7  3 februari 2009 10:10

Dani002
Particulier

Thanks, ik zal een poging gaan wagen.

#8  4 maart 2009 13:37

Dani002
Particulier

Ik krijg de auto niet zo warm dat de koelfan aanslaat (of hij is stuk) Heb 'm warm gereden en daarna stationair laten doorloeien, maar slaat niet aan. Temperatuurwijzer op dashboard staat netjes op 90įC.
Zou het nog te koud zijn buiten om de boel zo warm te laten worden dat de koelfan aanslaat?!

Het relais tikte wel weer als een bezetene. Er zit overigens een onregelmatigheid in het geratel dat dat relais geeft. Aan de relais zelf ligt het niet, ik heb nůg een ander # 53 relais eringezet die bij een ander probleemloos funktioneert en ook die begint te ratelen. Om gek van te worden.

#9  5 maart 2009 11:10

Dani002
Particulier

Gisteren uitgevonden dat betreffend relais waarschijnlijk niet van de koelventilator is maar van de brandstofpomp! Ik open een nieuw topic.

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

Ruilinjector JLM Roetfilter reiniging Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl