Fiat Punto 1998: verwarming wordt pas na 5-8 min rijden warm (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Let op: als particulier kunt u alleen bij Particulier een vraag plaatsen. Op de home-page gewoon het merk aanklikken onder Particulier. Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl De OlieConcurrent

#1  2 februari 2009 10:08

Jennifer79
Particulier
Echte naam: Jennifer
Woonplaats: Zuilichem
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 8

verwarming wordt pas na 5-8 min rijden warm

Fiat Punto
Bouwjaar: 1998
Brandstof: benzine
Motor:

de verwarming in mijn auto, fiat punto uit 98, wordt niet snel warm.
Meestal wordt ie toch vrij snel warm na het starten van je auto.

iemand enig idee?

Offline

 

#2  2 februari 2009 11:49

AR 67202
Professional
Echte naam: Steven
Woonplaats: BelgiŽ
Bedrijf: Peugeot dealer
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 468
Website

Re: verwarming wordt pas na 5-8 min rijden warm

thermostaat blijft open staan of koelvloeistof niveau is te laag?  ik zou hier eerst naar (laten) kijken

Offline

 

#3  2 februari 2009 12:05

Jennifer79
Particulier
Echte naam: Jennifer
Woonplaats: Zuilichem
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 8

Re: verwarming wordt pas na 5-8 min rijden warm

het koelvloeistof nivo is zeker niet te laag, heb ik pas nog naar gekeken,
wat bedoel je met thermostaat blijft open staan?

Offline

 

#4  2 februari 2009 12:52

AR 67202
Professional
Echte naam: Steven
Woonplaats: BelgiŽ
Bedrijf: Peugeot dealer
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 468
Website

Re: verwarming wordt pas na 5-8 min rijden warm

normaal als je de motor koud start, wordt het koelwater niet langs de grote radiator aan de voorkant van de wagen gestuurd, maar enkel terug naar het reservoir of naar de interieurverwarming.  dit resulteert in een snel opwarmen van de motor en dus interieur.

wanneer de motor de bedrijfstemperatuur benadert gaat de thermostaat open om het teveel aan warmte af te voeren naar de grote radiator.  hierdoor stabiliseerd de motortemperatuur op ongeveer 90įc

Als de thermostaat constant blijft open staan is er dus ook constant veel koeling (zeker in dit seizoen) en duurt het veel langer voor je warmte begint te voelen in je interieur.  In sommige gevallen voel je zelfs zo goed als niks meer....

Beste manier om als leek de thermostaat te controleren is:
- Motor starten vanaf koud
- de temperatuur van de grote koelslang naar de radiator in't oog houden, dit kan je voelen met de hand
- die slang moet lang koud blijven, en dan plots heel warm worden (+- 70įc gaat het eerste warm water er door komen).  Als deze geleidelijk aan opwarmt blijft je thermostaat open staan.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

Carpartsdirect Ruilinjector JLM Roetfilter reiniging Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl