Peugeot 406: Type-informatie van Temperatuursensor AG-DGI Peugeot 406 1.8 16v

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

De temperatuursensor in de DGI injector van mijn gasinstallatie is defect.
Bij mij is hij helaas zo vuil dat ik geen type-informatie kan achterhalen.
LPG-installateur (teleflex) en fabrikant kunnen/willen ook geen informatie geven.
Zij bieden als "alternatief" om het systeem om te bouwen naar SGI (a EUR 1000)

Mijn concrete vragen aan jullie zijn:
- Wat is de weerstand van de temperatuursensor bij kamertemperatuur (~25 graden)
- Wat zijn de kleurringen op deze temperatuursensor?
(als het goed is zijn het er 4: de eerste is bij mij niet leesbaar, de 2e is zwart, de 3e is rood en de 4e is goudkleurig)

Alvast bedankt voor de informatie!

woody.at.home

Geplaatst door woody.at.home (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

woody.at.home (0), 15 jaar geleden

Een plaatje van de temperatuursensor is hier bijgevoegd.
De weerstand is uit te lezen via pin 1 en 3 (van boven naar beneden in onderstaande foto)

[url=http://imageshack.us][img]http://img10.imageshack.us/img10/7291/de...[/img]

Wie kan mij de weerstand vertellen, of een typenummer geven, of de kleur-ringen noemen?

gjspan (0), 15 jaar geleden

Zal morgen eens proberen te meten in mijn systeem. Weet alleen niet of die goed is. Hoe weet jij dat deze stuk is?

Heb even daad bij woord gevoegd, effe naar buiten geweest, stekker er uit en gemeten bij huidige buitentemp 8gr??? weerstand 3.37-3.39kOhm

Hopenlijk heb je er nog wat aan.

woody.at.home (0), 15 jaar geleden

Beste G-J Span,

Bedankt voor de informatie: hier kan ik inderdaad wat mee! (waarschijnlijk is het dan een 3.0 kOhm NTC: dit zal de weerstand ongeveer zijn bij 25 graden celcius).

Ik zal zo'n NTC van het weekend eens proberen.

hakeemolajuwon (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarom niet een installateur van AG benaderen? Misschien heeft er iemand wel een oude injector liggen waarvan de temperatuursensor nog goed is.

woody.at.home (0), 15 jaar geleden

Beste mede-problemcar-forumleden,

Uiteindelijk bleek ik 2 problemen te hebben.
1. Mijn DGI injector was defect.
2. Een nieuwe/vervangende DGI injector kon men (AG installateur + fabrikant + marktplaats.nl) niet leveren.

Op probleem 1 op te lossen heb ik mijn DGI injector op 2 punten moeten repareren:
1a. de temperatuursensor was defect (aansluitpootje eraf gescheurt).
Deze temperatuursensor heb ik vervangen door een 1kOhm NTC.
(volgens keurcodering van het defecte exemplaar).
1b. het membraam in de DGI-injector was gescheurd. Na gebruik van de informatie uit de posting van GJ Span
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... , heb ik een vervangend membraan
gemaakt uit een reparatie-plakker van een fietsbandreparatieset (type Simson).
Ik heb de buitenafmeting op maat geknipt, een binnencirkel van 8mm erin gestanst en gemonteerd.
Dit membraam is flexibel genoeg, en hiervoor hoeft dus niet een plaatje Viton-rubber nauwkeurig
afgeschuurd te worden.

Eindresultaat:
Auto loopt bij temperatuur >50 graden prima op LPG, en schakelt hier ook soepel op over. Continue snelheden verlopen zonder schokken/inhouden. Ik heb er nu al meer dan 200 tevreden LPG-kilometers (3 dagen) opzitten.
Er is bij gasgeven vanuit continue snelheid nog een zeer klein schokje merkbaar, maar dat komt denk ik door de temperatuursensor, waarvan de 1kOhm waarde misschien niet goed overeenkomt met de werkelijk benodigde waarde. Deze zal ik misschien nog vervangen, maar de auto rijd nu toch al goed.

Kortom: GJ Span in het bijzonder bedankt voor de geleverde informatie, en voor de andere AG-DGI-rijders: een vervangend membraan kan gewoon van een fietsbandreparatiesetje gemaakt worden!

Groeten

sel (0), 15 jaar geleden

Knap werk Woody ! Goed bezig geweest.

corshobbys (0), 15 jaar geleden

1b. het membraam in de DGI-injector was gescheurd. Na gebruik van de informatie uit de posting van GJ Span
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? … 71#p519271 , heb ik een vervangend membraan
gemaakt uit een reparatie-plakker van een fietsbandreparatieset (type Samson).
Ik heb de buitenafmeting op maat geknipt, een binnencirkel van 8mm erin gestanst en gemonteerd.
Dit membraam is flexibel genoeg, en hiervoor hoeft dus niet een plaatje Viton-rubber nauwkeurig
afgeschuurd te worden.


Dat viton rubbertje is niet het membraam maar het rubbertje wat op de plunjer zit ik had dat rubbertje omgedraaid en daarna nog ruim 15000 km probleemloos gereden .

gjspan (0), 15 jaar geleden

heerlijk toch om dit allemaal te horen....... Veel plezier met de kilometers en laat ook eens horen als je meer km's gemaakt hebt.

Trouwens je link naar een posting gaat idd over viton afdichtring op de kop van de plunjer. Het membraam dat in een andere posting staat kun je vervangen door de plunjer uit elkaar te draaien en idd met stukje binnenband te repareren.
Welk rubber deel heb je nu vervangen??

woody.at.home (0), 15 jaar geleden

Ik heb inderdaad het rubber-ringetje rondom de plunjer (in de DGI injector) vervangen.
Hiervoor heb ik deze plunjer uit elkaar moeten draaien.

Om dit moment ben ik al 400 glimlachende LPG kilometers verder.......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum