Renault Scenic: distributie riem vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 16V

Hallo
Ik wou een nieuwe distriburieriem op mijn auto plaatsen. Een renault scenic I 1600 16V bouwjaar 2003. Ik had een merkteken op mijn nokkenassen geplaatst en ook mijn krukas. Maar na demontage merkte ik dat de poulie losdraaid van de krukas.Nu heb ik enige twijfels bij het terug juist zetten van de motor.

Waar is de eerste cylinder kant distributie of kant boite
Heb het speciaal materiaal mogen gebruiken om mijn nokkenas vast te zetten maar hoe moeten de nokkenstaan als ik in het gat kijk om olie te vullen. Naar boven of beneden.
Ik heb een lange schroevendraaier in het gat van de bougie (cylinder kant distributie) laten zakken om te zien wanneer hij op zijn bdp komt.
Dan heb je een stift die je er kan indraaien om je krukas te blokeren. Maar als ik dat gedaan heb kan ik nog een paar tanden links en rechts draaien.Is dit normaal. Volgens mij zit daar nergens een gat in waar die stift in past .Ook als ik kijk op mijn positiesensor staat die niet op de goede plaats. De gleuf in krukas kant distibutie staat dan wel naar boven gericht.
Kan mij iemand helpen hoe ik mijn krukas teug op de juiste positie krijg.

dehaene mario

Geplaatst door dehaene mario (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

zuiger cilinder 1 omhoog zetten, krukas blokeren rechtsom draaien totdat krukas blokkeerd.
dan staat krukas goed , niet meet verdaaien.
dan riem erop leggen, als riem erop ligt cointroleren of krukas nog tegen stift aandrukt.

JdeP (5), 15 jaar geleden

Kijk hier voor wat foto's [url=http://www.forum-auto.com/pole-technique...]klik[/url]

Je zal op één van de de foto's zien dat de krukas (waar het riemtandwiel op zit) een uitsparing heeft,deze moet naar boven staan terwijl de krukaswang tegen de pen staat.(zie foto's in link)

De nokkenassen moet je vastzetten achteraan het blok (achter luchtfilter brooddoos, verwijder zwarte doppen)

De nokkenassen moet je draaien totdat de gleuven in de laagste positie staan (kleinste 'halve maantjes' onderaan)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.