Peugeot 206: Stadslicht en achterlicht rechts branden niet

Bouwjaar: 2003

Het kleine lampje in de koplamp en het achterlicht aan de bijrijderskant branden niet. Ook niet als ik het dimlicht aan zet. Aan de bestuurderskant brandt het wel. Remlicht, achteruit-rijlicht en knipperlicht branden wel.
Auto is bij de dealer geweest, BSI is vervangen, geen resultaat en 500 euro armer.

Willem_snoek

Geplaatst door Willem_snoek (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Eigenlijk misschien te dom om te vragen maar: lampjes heel en al naar de zekering gekeken? Komt er spanning bij de lampjes? Simpel te testen met een 12V spanningzoeker of een multimeter.
Zal niet de 1e keer zijn dat er voor een kapitaal vervangen wordt zonder noodzaak........

Gr.

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

is er zonder diagnose te stellen een bsi vervangen dan? moet toch niet echt moeilijk zijn om te bepalen of dat probleem al dan niet in de bsi zit. zou zeggen, snel terug naar die garage en storing laten oplossen.

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Het probleem zit niet in het lampje, die werken gewoon. In het instructieboekje worden er geen zekering gemeld voor de stadslichten. Voor het dimlicht wel en die heb ik gecontroleerd
Ik meet met een multimeter, contact uit, verlichting uit en de pennetjes op de plus en massa, een gesloten verbinding. Dit meet ik ook aan de bestuurderskant, dus ik neem aan dat het klopt. Zet ik het stadslicht aan, meet ik op de bestuurderskant braaf de accuspanning en op de bijrijderskant gewoon 0 volt en een gesloten verbinding....
Ik heb een franse Revue Technique, maar daar kan ik niet uit wijs worden, of ze de de multiplex CAN behandelen. Ze hebben het wel over een BSI en COM2000, maar volgens de schema's, zou er na de BSI nog een BH12 moeten zitten, die daadwerkelijk de verlichting schakeld.

Ik ben benieuwd, of die zekeringkast onder de motorkap, net als de BSI nog schakelingen of relais bevat....

Ik wil graag de koe bij de hoorns vatten en de fout bij de bron aanpakken......Als ik er dan niet uit kom, leg ik een extra draad van het werkende achterlicht, naar de bijrijders kant en onderbreek ik die "defecte" draad. Heb ik ieder geval een werkend licht en krijg ik geen gedonder met de politie.

De dealer is vorige week vrijdag, dik 3 uur aan het "zoeken" geweest. Ze hebben toen de BSI of een stekker ingespoten en hij zou het weer doen. Met de mededeling dat de onderzoekskosten voorlopig 240 euro zouden bedragen en dat ik die niet hoefden te betalen als het licht het nog niet zou doen. Meteen het licht gecontroleerd en die deedt het natuurlijk niet. BSI is toen als "verdachte" gezien en toen werd er een nieuwe besteld. Nieuwe zit er nu in en nu doet hij het nog niet. Daarna zijn ze nog 1,2 uur aan het "onderzoeken" geweest en heb ik de auto op laten halen.

De oude BSI heb ik meegekregen, open gemaakt en visueel gecontroleerd, niks aan te zien.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien kun je hier de laatste 8 posities van het chassisno. plaatsen? Daarmee is het voor ons gemakkelijker kijken op het juiste schema.

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Vf32HNFUF42965455

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Achterlicht R komt van BSI 16 voudige groene stekker aansluiting 15 (draadnummer 290) en stadslicht Rv komt van BSI 16 voudige zwarte stekker aansluiting 13 (draadnummer 262)
Zo te zien geen tussenkomst van BM34 (zek kast motorruimte) voor deze aansluitingen.

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Okee, dus de BSI stuurt 1 draad naar de betreffende lamp. De groene stekker heb ik losgehad en bekeken, dus vanaf deze stekker lopen de 2 draden, die zich op een gegeven moment splitsen. 1 gaat dan naar voren en 1 gaat via de dorpel aan de bestuurderskant naar achteren.....
Aangezien ze het allebei niet doen, vermoed ik dat er in het stuk tussen de BSI en de "splitsing", sluiting zit.

Of zit ik er compleet naast?

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het andere stadlichtje (Lv) heeft een andere aansluiting op de BSI, evenals het La licht, m.a.w. vanaf de opgegeven posities op de BSI loopt er rechtstreeks 1 voedingsdraad naar elk component.
Misschien kun je met een multi(volt)meter eens meten op betreffende aansluitingen (stekkers aangesloten) om te meten of hier boordspanning op komt te staan bij licht aanzetten.
Meet je hier geen spanning bij licht aan, dan zit het in het stuk er voor, dus BSI t/m schakelaar.

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Uhm, Linksvoor en linksachter branden prima als ik het licht aan zet, dus als ik je laatste zin goed begrijp, zou het in de COM2000 kunnen zitten?

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik bedoel eigenlijk:
La licht, Ra licht, Lv stadslicht en Rv stadslicht hebben alle 4 een afzonderlijk draadje vanuit de BSI, m.a.w. elk van deze 4 genoemde componenten heeft een eigen, aparte voeding vanuit de BSI.


Achterlicht R komt van BSI 16 voudige groene stekker aansluiting 15 (draadnummer 290)
Stadslicht Rv komt van BSI 16 voudige zwarte stekker aansluiting 13 (draadnummer 262)
Dat zijn dus de draden waar het in jou geval om gaat, omdat Rv stadslicht en Ra licht niet werkt. Toch?

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Klopt, ik kan dus direct op de BSI gaan meten op de betreffende stekkers, maar ik kan ook een verbinding maken tussen de (losgekoppelde) groene stekker en de stekkers bij de lampjes. Daarmee kan ik de dradenbundel controleren door de weerstand te meten.
Maar als ik sluiting in de bedrading zou hebben, gaat er iets anders toch ook in storing? Met m'n allereerste XM had ik eens een losse massakabel en gingen spontaan de ruitenwissers werken als ik m'n knipperlicht aanzette

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

hoe zit het eigenlijk met de nummerplaatverlichting? er zit toch geen trekhaak op ?
draden op weerstand meten zorgt wel eens voor foutieve metingen, beter met losgemaakte stekkers belast te gaan meten met een zelf te maken bundeltje en een 21W lamp

Willem_snoek (0), 15 jaar geleden

Even een overzicht:
Achterlicht R komt van BSI 16 voudige groene stekker aansluiting 15 (draadnummer 290)
Stadslicht Rv komt van BSI 16 voudige zwarte stekker aansluiting 13 (draadnummer 262)

Ik heb de dealer bezocht en met de chef-monteur gesproken en de schema's doorgelopen
De monteur had draad 290 gecontroleerd door er 12 volt op te zetten en toen ging volgens hem het lampje branden. Ik heb zelf draad 290 gecontroleerd met een ohm-meting en concludeerde dat 290 geen weerstand had, dus geen verbinding. Door een verbinding te maken met aansluiting op pin 15 van de groene stekker meet ik een weerstand op de massa van het achterlicht.

De monteur was van mening dat het stadslicht rv en rechtsachter door de BSI via BM34 worden geschakeld, maar volgens de schema's stuurt de BSI het lampje direct aan. Ra ra, wie heeft er gelijk?
Daar kwamen we niet uit en heb ik met de directeur gesproken over de aanpak van dit probleem. De BSI kon niet meer teruggenomen worden omdat deze al aan de auto gekoppeld zat. Aanstaande vrijdag gaan ze weer verder met zoeken tot het bedrag dat ik inmiddels betaald heb. Dit bedrag dekt een ruime 8 uur zoeken.

Kortom, ik ga draad 290 nog eens van 12 volt voorzien en de stekker op de BSI controleren of deze wel spanning afgeeft. Wat ik nog compleet gemist heb, is dat de kentekenplaat-verlichting ook niet werkt en er zit geen trekhaak op......

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

een kortsluiting zorgt ervoor dat de bsi geen signaal meer afgeeft en in soort veiligheid gaat. Ralicht Rvlicht en nrplaatlicht loskoppelen , batterij een tijdje los en dan terug aan ,en dan een voor een iets aansluiten en kijken wat er gebeurt, is eens te proberen
Het verwondert me wel dat id garage het logboek van de storingen in diverse eenheden niet geraadpleegd werd, hier is nochtans goede informatie uit te halen

Treb (0), 15 jaar geleden

Moi,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe (en of) dit probleem is opgelost.
Groet,
Bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum