Opel Corsa: Opel Corsa motorelektronicalampje brandt en motor valt uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Al 3 jaar heb ik met tussenpozen het probleem dat het motorelektronicalampje ineens brandt en de motor dan uitvalt. Zaken die de Opel-dealer heeft ondernomen, maar die uiteindelijk niet het probleem blijvend hebben opgelost, zijn:
- sensor die de toerenteller regelt, vervangen
- krukas, krukassensor en impulsgever vervangen
- gasklephuis reinigen

Nu doet het probleem zich voor het 3e jaar voor en stelt de dealer voor:
- gasklepverstelmechaniek en adapterkabel vervangen en software aanpassen (bij uitlezen werd aangegeven dat luchttoevoer stationair niet optimaal is/spanning te hoog)

Nu zijn de vervangkosten zeer hoog (450 euro) en ik ben (na 3 jaar en zoveel checkups verder) nogal sceptisch of dit wel een structurele oplossing biedt.

Herkent iemand dit probleem met dit type auto en heeft iemand ervaring wat bij dit probleem de juiste oplossing zou kunnen zijn? Dank alvast voor je reactie!

Luciana

Geplaatst door Luciana (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

henk benzinetank (0) PRO, 15 jaar geleden

Het feit dat je motorstoringslampje gaat branden, wil niet automatisch zeggen dat je ook iedere keer dezelfde storing hebt. Achter dit lampje zitten meerdere defectcode's en dat betekend dat er dus ook verschillende problemen met je motor aan de hand kunnen zijn.

Senser die toerental regelt, krukas-sensor, toerentalsensor, dat zijn allemaal benamingen voor hetzelfde onderdeel... Die gaat zeker wel eens stuk bij dit type motor, helaas... Klacht die hierbij hoort is dat je motor meestal helemaal stilvalt, vaak kun je na een minuut of 10 weer een stukje verder.

De klacht die je nu hebt, en ik lees effe wat je tussen haakjes hebt geschreven, zal toch andere symptomen geven. Hierbij is het stationaire toerental meestal niet in orde, motor trekt raar stotend op o.i.d. Als het goed is zal de storing P 0505 erin zitten.
Als dat zo is, dan is er inderdaad een schrijven v/d fabrikant dat daar een aangepaste gasklepsteller, adapterkabel en softwareupdate voor is.
Prijzen weet ik niet, maar ik weet dat ze niet goedkoop zijn...
Als dit inderdaad voor jou auto van toepassing is (dat kan ik vanaf hier ook niet zien) dan is voor jou de vraag of je auto het waard is, dan is het op zich een goede oplossing, anders zou ik proberen om die gasklepsteller ergens van de sloop weg te halen, en zien hoeveel geluk je hebt...

Ik wens je er sterkte mee ( en dat op vrijdag de 13e...)

Henk

Luciana (0), 15 jaar geleden

Beste Henk,

Dank voor je advies. Ik heb dan toch besloten het probleem via de dealer te laten verhelpen. Het kostte wat maar zo te merken na wat ritjes rijdt mijn auto weer als een treintje.

Dank nogmaals!
Luciana

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.