Renault Trafic: Cruise Control op een Trafic

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0Dci 115Pk 84Kw

Ik had een CC besteld (en staat ook vermeld op mijn bestelbon), maar helaas is er een in een Trafic blijkbaar enkel een snelheidsbegrenzer leverbaar. Die zit er nu al in. Volgens mij kan het (voor mijn garagist weliswaar) niet moeilijk zijn om het knopje van de snelheidsbegrenzer te vervangen door eentje met 2 standen (regelaar/begrenzer) en mits toevoeging/wijziging van een paar sensoren (en evt een rekeneenheid) een CC op te bouwen.

Klopt dit? Of ben ik te naïef in dit soort zaken?

Weet er trouwens iemand of de boordcomputer van de Trafic dezelfde is als die van een ander type renault waar wel CC op verkrijgbaar is? (Lijkt me dan niet ondoenbaar om een CC aan de praat te krijgen mits een kleine herprogrammering). Volgens Renault België was er misschien een oplossing, maar moest mijn garagist contact opnemen met de TechLine... Helaas bleef de vriendelijke dame een beetje rond de pot draaien en kreeg ik geen echt éénduidig antwoord of het nu al dan niet kon.

Alvast bedankt! Alle info kan me helpen om de discussie met mijn garagist aan te gaan.

Jorre

Geplaatst door Jorre (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Trafic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jorre]Volgens mij kan het (voor mijn garagist weliswaar) niet moeilijk zijn om het knopje van de snelheidsbegrenzer te vervangen door eentje met 2 standen (regelaar/begrenzer) en mits toevoeging/wijziging van een paar sensoren (en evt een rekeneenheid) een CC op te bouwen.

Klopt dit? Of ben ik te naïef in dit soort zaken?[/quote]
Het knopje vervangen is inderdaad makkelijk, maar dan werkt het nog steeds niet.
Je bent inderdaad een beetje te naief in dit soort zaken.
Cruise control is een samenspel van knopje, bedrading en software in het motorstuurapparaat.
Renault zegt dus dat er geen software voor is, en dan houdt het op.

Jorre (0), 15 jaar geleden

[quote=oldford]Cruise control is een samenspel van knopje, bedrading en software in het motorstuurapparaat.
Renault zegt dus dat er geen software voor is, en dan houdt het op.[/quote]
Daarom dat ik me ook afvroeg of de boordcomputer (die volgens mij toch geen onbelangrijke rol speelt in het geheel (gezien de begrenzer enkel mogelijk was indien ook de boordcomputer genomen werd) eventueel dezelfde is als die van een renaulttype dat wel CC aankan (bvb de Master).

Dat het met het vervangen van het knopje alleen niet opgelost is, kon ik ook wel verzinnen. Hetgeen ik gewoon wil zeggen is:
1. Alle toetsen om een CC te bedienen zijn aanwezig wegens dezelfde als voor de begrenzer. De bedrading ligt er dus al grotendeels...
2. Enkel de "hoofdschakelaar" klikt momenteel slechts in één richting (begrenzer), daar waar deze bij andere Renaults in 2 richtingen kan klikken (begrenzer/regelaar). Hier zal dus na't vervangen ook wellicht ook extra bedrading gelegd moeten worden.
3. Op het gaspedaal zit momenteel al een sensor daar deze het gas-signaal afstopt als de begrenzer de ingestelde snelheid bereikt. Lijkt me niet onmogelijk om een sensor te vinden die het tegenovergestelde kan doen voor een CC.

Maar voor deze denkpiste zoek ik dus nog iemand die dit effectief kan bevestigen.

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

De gaspedaalsensor maakt geen deel uit van de Cruise-Control en/of snelheids-regeling.
Deze hoef/kun je niet veranderen. De hele functie zit IN de software van het stuurapparaat.

Misschien heb je wel gelijk en is er een Master met een zelfde motor die het wel kan. Maar die software kun je hoogst waarschijnlijk niet programmeren in het huidige stuurapparaat. Daar is de dealer testapparatuur veel te slim voor.
Blijft dan over het monteren van het complete stuurapparaat van die Master, als dat al gaat in verband met andere onderdelen, zoals daar zijn boordcomputer, dashboard, en anderen waar het motorstuurapparaat mee communiceert. Overigens ook nog een prijzige oplossing om een CC te krijgen.

Laat ik het anders stellen. Om deze wijziging te laten werken is een behoorlijk grote kennis van elektronika nodig.
Groter dan een dealer heeft, en misschien dat de importeur het niet eens weet.
Zou ik Renault-dealer zijn en gaf je mij die opdracht, dan zou ik het doen onder de volgende voorwaarden:
- geen garantie dat het werkend te krijgen is
- alle werkzaamheden dienen betaald te worden
- alle onderdelen dienen betaald te worden
- dure onderdelen zoals een extra stuurapparaat dienen vooraf betaald te worden.

Jorre (0), 15 jaar geleden

[quote=oldford]Overigens ook nog een prijzige oplossing om een CC te krijgen.[/quote]
Het staat op mijn bestelbon, hij heeft het zo verkocht (terwijl hij als merkdealer toch op de hoogte zou moeten zijn van wat er kon) en tijdens het gesprek bij de uiteindelijke levering ook nog zo eens uitgelegd, dus als het enigzins kan wil ik het ook zo geleverd zien voor de afgesproken prijs...

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

En al aan die dealer gevraagd hoe hij het wil oplossen?
Heb je extra betaald voor die optie en krijg je dat nu terug?

Jorre (0), 15 jaar geleden

We hebben het bij het opmaken van de bestelbon gewoon gehad over een echte cruisecontrol. In de brochures en op het internet vind je inderdaad enkel de "snelheidsbegrenzer" terug, maar in het gesprek hadden we het wel degelijk over een snelheidsregelaar. Op de bon noteerde hij "snelheidsregelaar + begrenzer". Om die te kunnen krijgen moest ik ook de boordcomputer aankopen. Nu de regelaar niet geleverd werd heb ik dus 2 onnodige en prijzige opties gekocht.

Tijdens het leveringsgesprek legde hij me nogmaals de werking van een CC uit. Toen ik die in het naar huis rijden testte bleek het geen CC, maar een begrenzer. Thuisgekomen heb ik het instructieboekje van voor naar achter gelezen, maar niks teruggevonden over een eventuele snelheidsregelaar.

Toen ik hem hier daags nadien op duidde zei hij me dat er dan iets stuk moest zijn, want dat het wel degelijk zo moest werken als hij verteld had. Volgens mij weet ie dus zelf nog steeds niet dat het op een Trafic niet als optie beschikbaar is...

Dit weekend ga ik bij hem langs om het te "laten nakijken" en zullen we op zoek gaan naar een oplossing, maar ik heb me alvast voorgenomen om mijn portefeuille stevig gesloten te houden.

Als hij me dit in het begin verteld had, had ik noch de boordcomputer, noch de begrenzer hoeven aan te kopen. Had ik er ook helemaal niet zo'n probleem van gemaakt. Nu heeft hij echter zelf een probleem gecreëerd en wil ik van hem ook een deftige (en proper weggewerkte) oplossing. Het minste dat je van een garagist mag verwachten is toch wel dat ie weet wat er verkrijgbaar is. Hij hoort jou toch te begeleiden in de aankoop van een wagen ipv omgekeerd...

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

dat je dingen besteld die niet af fabriek te leveren zijn is niet de onkunde van verkoper alleen
hij besteld slechts op jou verzoek
of t ook leverbaar is ??
en de begrenzer!
je kan ook stellen dat je een snelheid rijd en die vast zet
dat je dan alsnog een voet op t gaspedaal moet houden is een ander verhaal
je zal echter nooit harder als de ingestelde snelheid gaan
en je hebt t steeds over snelheids regelaar
dat is in de optiek van de fabriek waarschijnlijk wat je nu hebt
hij regelt de snelheid af op een maximum
kort door de bocht
je hebt wat je bestelde
een regeling die zorgt dat je een maximaal(ingestelde) snelheid niet overschrijd
misschien heet dit bij renault service naar de client
u besteld wij schrijven op en de fabriek levert

Jorre (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]dat je dingen bestelt die niet af fabriek te leveren zijn is niet de onkunde van verkoper alleen
hij bestelt slechts op jou verzoek
of t ook leverbaar is ??
en de begrenzer!
je kan ook stellen dat je een snelheid rijdt en die vast zet
dat je dan alsnog een voet op t gaspedaal moet houden is een ander verhaal
je zal echter nooit harder als de ingestelde snelheid gaan
en je hebt t steeds over snelheids regelaar
dat is in de optiek van de fabriek waarschijnlijk wat je nu hebt
hij regelt de snelheid af op een maximum
kort door de bocht
je hebt wat je bestelde
een regeling die zorgt dat je een maximaal(ingestelde) snelheid niet overschrijdt
misschien heet dit bij renault service naar de client
u bestelt wij schrijven op en de fabriek levert[/quote]
Dit is ook wel erg kort door de bocht. Als ik aan een merkdealer vraag om een cruisecontrol te leveren op een type auto waarbij dat fabrieksklaar niet kan, dan verwacht ik dat toch van hem te horen. Hij moet zijn product toch kennen? Bij Renault (achteraf gaan kijken op de site bij andere types) is een snelheidsregelaar een echte CC en een snelheidsbegrenzer datgene wat je hierboven beschrijft. In alle gevallen (behalve bij de Trafic) bieden ze die steeds in combinatie aan. De optie is dan ook een "snelheidsregelaar/begrenzer". Bij het opmaken van de bestelbon schrijft hij de opties over uit de brochure (waar snelheidsbegrenzer stond), dus moet dan zijn frank toch vallen dat hetgeen waarover we het net hadden niet is wat die optie inhoudt.

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

cruisecontrol is zonder problemen te monteren op een trafic,je krijgt een setje die tussen de gaskleppotmeter gezet wordt met een aparte schakelaar kun je alles regelen/bedienen. zal morgen even kijken naar het merk ,heeft helemaal niks met bordcomputer te maken!!

't garagistje (0) PRO, 15 jaar geleden

Even ter info
Het klopt dat er op Trafic geen regelaar beschikbaar is. Enkel een begrenzer mits optie boordcomputer 200+120eurozbtw. Het is een uitzondering in het gamma van renault en kan zeker voor verwarring zorgen bij de verkopers (bij de personenwagens bvb altijd de combinatie regl begrenz). Voor zover ik weet zijn er geen extra elementen nodig om het regelaarsysteem te doen werken (buiten schakelaar en software misschien, in de rekeneenheid injectie kan via configuratie voor begrenzer en regelaar gekozen worden). Via het magazijn kan voor trafic ook een dubbele schakelaar verkregen worden (25euro).
Met al dit geweten, kan het interessant zijn om eens de schakelaar en de configuratie te wijzigen.
mvg en laat weten als het lukt!

Jorre (0), 14 jaar geleden

Hey,

't is eindelijk gelukt. Eerst hebben ze geprobeerd om een dubbele knop te installeren. Volgens de garagist was alle bedrading aanwezig en zou het daarna dus gewoon een kwestie van softwarepatch zijn. Helaas had hij nog geen antwoord uit Frankrijk. Ik moest dus nog maar eens terugkomen...

Toen ik een week daarna terug kwam hebben ze de software van de auto gedownload en opgestuurd, maar hadden ze de nieuwe soft nog niet binnengekregen. Ik zou dus nog eens een dagje moeten terugkomen. Terug op de parking bleken ineens de deuren niet meer te reageren op het "open"-signaal van de sleutel... Enkel de chauffeursdeur ging nog open!

Een week later dus terug binnen om de deuren te herstellen. Dit bleek te liggen aan de softwareupdate waardoor de instellingen voor de deuren gewijzigd bleek. Enfin, de deuren deden het terug, maar een softwarepatch was nog niet voorhanden.

Twee weken later eindelijk reactie... Renault had laten weten dat het niet mogelijk was om de software aan te passen en alzo de CC werkende te krijgen. De garagist heeft dan besloten om op zijn kosten een opbouwkit te installeren.

Sinds gisteren rijden we rond met een Goldcruise CC en dus een extra hendel aan het stuur. 't is wel wennen, want je hebt steeds de neiging om op de stuurknoppen te drukken ipv die hendel te gebruiken, maar ja, al bij al kan ik nu tenminste rustig cruisen met de bus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.