Kia Carens: Distributieriem vervangen KIA Carens 1,8 motor bij 60.000????

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8

Volgens instructieboekje moet de distributieriem worden geïnspecteerd/vervangen bij 60.000km,
indien altijd kleine afstanden worden gereden. Andres bij 90.000km.
Welke rollen moeten medevervangen worden bij 60.000km????
Ook de waterpomp??

Kan lekkage van een aaandrijfstofhoes niet extern worden geplakt??
Bvd,
Alex

dupl-u-9193-5dd14a0b49f88+alx

Geplaatst door dupl-u-9193-5dd14a0b49f88+alx (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Carens? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

alle rollen en spannerts
de waterpomp zou ik zeker meenemen
je kan als ie gaat lekken weer beginnen met alles los te halen

dupl-u-9193-5dd14a0b49f88+alx (0), 14 jaar geleden

Jerry CMP,

Hartelijk dan. Dacht wel zoiets.
Mijn andere vraag; nog iemand een suggestie???

gpekaar (0), 14 jaar geleden

Ja bij 60000 km eerst goed kijken en voelen aan koelwaterpomp, indien goed kan hij nog makkelijk een ronde mee.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

de hoes plakken is van zeer korte duur
een uni versele hoes kost ongeveer €15

dupl-u-9193-5dd14a0b49f88+alx (0), 14 jaar geleden

Hallo, Jerry CMP,

Wederom mijn hartelijke dank voor je reactie.
Het is niet de prijs van de hoes, maar het werk dat dat daar aan vastzit.

@gpekaar,

Mij is onbekend hoelang een waterpomp totaal meegaat. Als ie toch met 100.000 moet worden vervangen,
kan ik het misschien beter meteen doen. Maar bij een kilometrage van slechts 5.000 per jaar, kan ie nog 8 jaar mee!!
Door mijn gezondheidstoestand tegenwoordig rijden mijn vrouw en ik nog slechts 5.000 per jaar.
Ook nog mijn dank voor advies.

mvg,Alex

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als je m plakt en dan met bijv een rit door regen en winter pekel de hoes inkomt om dat de lijm los laat dan heb je meer werk en hogere kosten omdat de homo kineet dan kapot draaid
en anders kan je eens in de buurt kijken voor een kleine uni garage

gpekaar (0), 14 jaar geleden

alx daarom ook, het is helemaal geen evangelie dat waterpompen met 100000km vervangen moeten worden, vooral jappanners en koreanen gaan soms veel langer mee, en omdat jij op de kosten hamert zeg ik bij 60000km kan die nog makkelijk een ronde mee, aannemende dat bij inspectie alles in orde is, en natuurlijk hangt het ook een beetje af van de toegankelijkheid van de distributie/koelwaterpomp maar dat is een afweging.

Groet Gerard

Harald1980 (0) PRO, 14 jaar geleden

Waterpomp even testen en als ie goed is lekker laten zitten, die gaat makkelijk nog een keer 100.000 km mee. Een klein scheurtje in een ashoes is nog wel dicht te kitten/plakken, maar bij grotere scheuren zit er niets anders op dan de hoes te (laten) vervangen....!

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Wat schrijft Kia voor bij de riemwissel.
Controleren of vervangen?.
Als ze zeggen vervangen zou ik de pomp niet laten zitten.

Kees6172 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wij zijn Kia dealer sind 1993. Wij vervangen de waterpomp niet preventief bij een distributieriem wissel.
In al die jaren hebben we hooguit 5 waterpompen vervangen. De meeste van deze auto's waarbij de waterpomp werd vervangen hadden meer dan 200.000 km gereden.
Wel alle rollen vervangen, niet dat ze stuk gaan, maar gewoon voor de zekerheid.
De officiële vervangingstermijn voor een Carens benzine is 90.000 km of 6 jaar.
Bij een gescheurde aandrijfashoes niet twijfelen maar vervangen door een goed passende hoes. Mijn advies: niet klooien met een overtrekhoes, die zijn te slap en gaan slingeren tijdens het rijden en schuren dan langs de wielophanging en gaan daardoor stuk.

dupl-u-9193-5dd14a0b49f88+alx (0), 14 jaar geleden

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de wijze adviezen. Gezien m'n gezondheidstoestand doe ik het niet meer zelf.
Een ervaren monteur zal eerst per 20e van deze maand de stofhoes vervangen en daarbij meteen de distributieriem controleren,
evt. vervangen. De waterpomp denk ik maar te laten zitten, als de monteur het daarmee eens is.
Nogmaals mijn dank aan alle raadgevers.
Groeten,
Alex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Carens of stel zelf een nieuwe vraag.