Volkswagen Touran: Touran 1.9 TDi start slecht bij koude start

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi

Sinds augustus 2008 start mijn wagen, Touran 1.9 TDi uit 2004 slecht, je dient flink door te starten eer deze wil aanslaan. De ene dag slaat de motor in een keer aan de andere dag niet. Het betreft alleen een koude start. In de doorzichtige brandstofleidingen, retourleiding (van de brandstoffilter richting motor), zit lucht indien de motor niet start.

Door de VW dealer gedane verrichtingen:
- Gloeistiften vervangen
- Brandstofleidingen doorzichtig gemaakt om luchtbellen te zien
- Startmotor vervangen
- Brandstofdruk tandempomp gecontroleerd
- Advies dealer: verstuivers hebben lopen jutteren in de cilinderkop ; cilinderkop vervangen

Bij een andere garage diagnose laten maken of de cilinderkop inderdaad vervangen dient te worden:
- Diagnose stellen van verstuivers, zittingen van verstuivers gevreesd.
Cilinderkop hoeft niet vervangen te worden.

Ik weet niet meer wat ik nu nog kan doen, weet iemand raad?

[url=http://img23.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img23.imageshack.us/img23/9287/ds...[/img][/url]

CharlieD

Geplaatst door CharlieD (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, heeft die ene garage de zittingen van de pompverstuivers inderdaad ingefreesd of was dat een advies ? Wat is de km stand ? Wat het proberen waard is , is de afdicht sets van de pompverstuivers te vervangen, en de pompverstuivers tussen de verschillende cilinders te wisselen. Afhankelijk van hoelang de pompverstuivers al hebben ingehamerd in de kop, kan 't weer een hele tijd goed gaan. Lijkt me 't proberen waard, een ruilcilinderkop incl verstuivers kost al gauw een kleine 3000 euro ex montage ex btw.

Die afdicht sets kosten ongeveer 25 euro per vestuiver ex btw en het vervangen is in totaal een uurtje of 3 werk.

Weet je ook hoe de dealer de brandstofdruk heeft gecontroleerd ? Alleen de druk bij draaiende motor, of hebben ze ook gekeken of er restdruk achterblijft na een nacht stilstand ?

Groet Jan227

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Ben ook bang dat je drukverlies hebt langs de verstuiverafdichtringen.
Frezen heb ik nog niet van gehoord.
Wat Jan zegt is het proberen waard.
Bij ons plaatsen we inderdaad een ruilcilinderkop maar er zijn ook revisiebedrijven die de cilinderkop kunnen reviseren en dat wil zeggen dat ze nieuwe bussen maken in de cilinderkop waar de pompverstuivers inzitten.

CharlieD (0), 15 jaar geleden

Dank voor jullie berichten. De km stand is 209.000km. Ik ben a-technisch, dus met mogelijke oplossingen ga ik naar de garage om dat met hen te bespreken.
Over de brandstofdruk kan ik weinig vertellen aleen dat de auto verschillende dagen bij de dealer heeft gestaan om het een en ander na te kijken.
Maar de zittingen van de verstuivers zij gevreesd, zou daarbij dan ook niet de afdichtingsets zijn vernieuwd?
Nogmaals mijn dank voor de antwoorden.

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=CharlieD]Dank voor jullie berichten. De km stand is 209.000km. Ik ben a-technisch, dus met mogelijke oplossingen ga ik naar de garage om dat met hen te bespreken.
Over de brandstofdruk kan ik weinig vertellen aleen dat de auto verschillende dagen bij de dealer heeft gestaan om het een en ander na te kijken.
Maar de zittingen van de verstuivers zij gevreesd, zou daarbij dan ook niet de afdichtingsets zijn vernieuwd?
Nogmaals mijn dank voor de antwoorden.[/quote]
Dat kunnen wij niet weten maar dat is wel heel belangrijk !

CharlieD (0), 15 jaar geleden

Ik ga het morgen navragen.

CharlieD (0), 15 jaar geleden

Bij de garage geweest. De afdichtingssets zijn vernieuwd. Volgens de garage is het wisselen van de pompverstuivers alleen een noodgreep geen garantie dat de auto beter gaat starten. Is het dan zo indien ik nieuwe pompverstuivers laat plaatsen dat ik dan van het probleem af ben... En hoe veel gaat me dan kosten...
Alvast mijn dank.

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Het probleem zit hem meestal in de cilinderkoppassing die is uitgeslagen en niet in de pompverstuivers zelf.
Ik zou als ik jouw was toch naar de dealer terug gaan want die kunnen de juiste diagnose stellen ook wat betreft brandstofdruk en restdruk etc.
Dit is niet achter de pc op te lossen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.