BMW 5-Serie: Rem blijft vast in file

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: E28, 528

Geachte heren, dames,

Ik het een BMW E28 binnen staan met het volgende probleem. Als de klant in de file rijd, of vaak moet afremmen voor het stoplicht heeft hij het volgende probleem: Het rempedaal wordt hard en de auto is niet meer vooruit te branden (het lijkt erop dat de remmen erop blijven staan). Als je dan weer een beetje op gang bent gaat het vanzelf weer over en remt de auto weer normaal. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om ver met de auto te gaan rijden, dus ik heb het hier over de ervaring van de klant. BMW dealer is er al mee bezig geweest, maar zonder succes. Ze hebben wel de remslangen voor en het blok schuin boven de hoofdremcilinder vervangen (ik weet niet hoe deze rembekrachtiging werkt, moet ik nog uitzoeken, maar er zitten 2 hoofdremcilinders achter elkaar, degene het verste van het schutbord af is de hoofdremcilinder, en degene het dichtste bij het schutbord is (denk ik) de bekrachtiging. Vanuit deze 'remcilinder' loopt ook een slang naar het blok wat vervangen is.

Iemand zo enig idee of dit al meer bij de hand gehad?

02erik02

Geplaatst door 02erik02 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

bis50 (0), 15 jaar geleden

Je bedoelt toch zeker dat de tweede voor de koppeling is of niet soms,ik zou de remklauwen en geleiders goed schoonmaken en nieuwe remvloeistof in doen uiteraard eerst alles goed doorspoelen.
de auto is toch geen automaat neem ik aan????
bis

02erik02 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor de reactie, maar de 2 cilinders zitten als een tandem, en er is geen rembekrachtiger. Remmen zijn allemaal vorig jaar schoongemaakt en er zijn zelfs nw. blokken en schijven v+a gemonteerd.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

zie je geen overmatige slijtage van de remblokken aan één kant ?

Anders kom je de boel toch aan het demonteren en schoonmaken.

Gr Stefan

CeesBMW (0), 14 jaar geleden

Erik, je probleem zit in de hoofdremcilinder. Die zit gemonteerd op de "booster" (dat ding tegen het schutbord). Tussen deze 2 zit, om de ingaande as, een kunststof ring. Als deze verkeerd slijt zorgt ie ervoor dat hij niet meer teruggaat (of heel langzaam) en blijven de remmen (of soms 1 van de remmen) hangen.

Oplossing is het vervangen van beide componenten, dus hoofremcilinder en booster. Succes.

02erik02 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de reactie!!!

Ik heb de booster al klaarliggen om te monteren, ik zal er dan ook nog maar een hr cilinder bij regelen.

Is het ontluchten van het hydraulisch stuur/rembekrachtigingssysteem nog anders als bij 'normale' autos?

In ieder geval bedankt voor de reactie en is ga het gelijk vlg week proberen.

Groeten Erik

320 (0), 14 jaar geleden

is dit al een e28 met abs.?

CeesBMW (0), 14 jaar geleden

Het ontluchten van de remmen gaat op de normale manier. De stuurbekrachteging (welke het remsysteem ondersteunt ipv vacuum) ontlucht zichzelf. Let er op dat je de remmen ontlucht met draaiende motor, anders stroomt het stuurbekrachtegingsresevoir over.

Roedi (0), 14 jaar geleden

Cees, ik heb zo eenzelfde probleem. En zoals je zegt doordat de as tussen booster en hoofdremcilinder niet goed loopt lijkt mij heel logisch. Ik vermoed doordat de temperatuur oploopt onder de motorkap (filerijden met hoge buitentemperatuur, caravantrekken, etc.) dat het fenomeen zich dan voordoet.
Maar het vervangen van zowel booster als hoofdremcilinder gaat wel in de papieren lopen. Zou het een optie zijn om eerst alleen de hoofdremcilinder of alleen de booster te vervangen en dan checken of het probleem verholpen is?
Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groet, Roedie

CeesBMW (0), 14 jaar geleden

Ik heb het fenomeen 3x meegemaakt. Heb ze allen vervangen door andere hoofdremcilinder+booster (gebruikt).

Ook heb ik een keer geprobeerd die harde ring met een dremel wat ruimer te maken. Dat hielp wel maar uiteindelijk (na een paar maanden) was het probleem toch weer terug.

Zoek een goede tweedehands, ben je voor een 50,- klaar. Mocht je die niet kunnen vinden kan ik je er wel aan helpen.

02erik02 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb uiteindelijk ook de booster en de hr cilinder tegelijk vervangen (voor gebruikte) en de klant heeft geen problemen meet ondervonden. Zeer veel dank voor de reacties!

Groeten Erik.

Highway (140) PRO, 14 jaar geleden

bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.