Cadillac Sedan-De-Ville: detoneren cadillac 1959

Bouwjaar: 1959, Brandstof: Benzine, Motorcode: 390 ci

hallo ik heb een 1959 Cadillac op benzine hij heeft een ongereviseerde motor die loopt als een zonnetje.
ik heb een probleem. de motor begint te detoneren (metaalachtig tikkend geluid uit blok) bij laag toeren
dit komt voor bij een snelheid van 10-15 mijl per uur als je bijvoorbeld een weg indraait met die snelheid en dan zit de automaat net in zijn derde versnelling als je dan flink gas geeft dan gooit hij hem terug naar de twee dan is er niets aan de hand, doet hij dit niet dan begind hij te detoneren, alsof de derde versnelling net iets te groot is voor die snelheid. het detoneren is niet veel maar ik hoor hem wel.
een ''leek'' heeft het niet in de gaten. is dit erg???? of kan zo,n blok iets detoneren wel hebben?? kwam dat vroeger ook wel eens voor??
ik heb de ontsteking op 2,5 graden voorontsteking gezet (was 3-3,5 graden) normaal af fabriek is dat 5 graden ik tank bij voorbaat 98 benzine de compressieverhouding volgens fabriek is 10,5 op 1 (niet gemeten)
ik heb bij de automaat het overschakelmoment iets versteld zodat hij bij geringe snelheid eerder terug schakeld
het bezineverbruik is 1 op 5,5 het verbruik is constant. tijdens het detoneren trekt de auto gewoon goed net als anders het accelereren is goed. alles samengevat auto doet het perfect alleen ik hoor soms bij accelereren bij een geringe snelheid een pingelend metaalachtig geluid. de auto heeft 90.00 originele mijlen gereden. wat kan ik er aan doen.


andere klacht als motor warm is en je start hem dan pakt hij soms zo hakkelig/vierkant aan. alsof hij verzuipt.
graag uw antwoord (PECOPOWER)
groeten Ricardo

maz3

Geplaatst door maz3 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Cadillac Sedan-De-Ville? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Ricardo,

Het geluid dat je hoort (Detoneren) komt dat wel uit de motor en niet uit de bak? hij loopt namelijk wel heel zwaar als ie in z'n d om de bocht moetin de 3 met 15 mijl per uur. Je ontsteking zou ik iets vervroegen nog, daarom start ie zo zwaar als ie warm is, je choke (veer aan de carburateur) even controleren of die er niet te snel opspringt, n het vacuum van de vervroeging controleren, dit kan ook nog wel eens het "pingelen"veroorzaken.

gr

Peco Power

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en je bougie's hoe is het daarmee als die er al lang inzitten koeken ze wat aan en die koek gaat gloeien wat pingelen veroorzaakt

hakeemolajuwon (0) PRO, 14 jaar geleden

Pingelen is een gevolg van een te vroeg afgestelde ontsteking of verkeerde brandstof.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

100% zeker dat als je vervuilde bougie's erin hebt dat hij gaat pingelen dit merk je ook vaak dat als je hem af wil zetten dat hij nog effe nadieseld,omdat dat koolafzeting of roetafzetting blijft gloeien,sommige wagens gaan zelfs al pingelen als je bougie's erin zet met verkeerde warmtegraad ford is hier heel gevoelig voor[quote=hakeemolajuwon]Pingelen is een gevolg van een te vroeg afgestelde ontsteking of verkeerde brandstof.[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en wat die ontstekingstijdstip betreft,men praat in de boeken over afstelgegevens van nieuwe motoren,als een motor er al behoorlijk wat heeft opzitten klopt dit allemaal niet meer dan moet je gewoon de gulden middenweg zoek op gevoel,deze motoren namenlijk hebben geen distributiekettingspanner die ketting hangt gewoon los op 2 kettingwielen,je kunt je dan wel voorstellen als dit allemaal wat uitgerekt en ingelopen is dat het tijdstip niet precies meer klopt,dus is het fingerspitsengeful.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dit is zo'n distributie van die amerikanen zoals je ziet 2 kettingwielen met keting verder helemaal niks geen spanrol of geleider helemaal niks,dus als dat wat ingelopen is kloppen die afstelgegevens uit de boeken niet meer[url=http://img301.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img301.imageshack.us/img301/752/i...[/img][/url]

maz3 (0), 14 jaar geleden

hallo pecopower en Robby. de vaccuumvervroeging werkt goed dit kon ik ook horen en is 2 jaar terug vervangen de bougies zijn vorig jar zomer vervangen DELCO bougies en ook goed afgesteld. ik hoor het geluid duidelijk uit de motor niet uit de bak met de bak was niets mee mis, hier schreef ik vorig voorjaar nog en stuk over, het bleek de contacthoek te zijn.
kan ik de ontsteking op nul graden zetten en de contacthoek controleren/bijstellen???
kan ik voor te gaan tanken een beetje 2-taktolie in de tank doen.? (heb ik van sommigen gehoord) dit smeert een beetje als vervanger van lood. al hou ik dar zelf niet zo van.
een oud automonteur zei dat je niet moet uitgaan van de cijfers op de krukaspoelie, de ontsteking bij dit soort motoren op gehoor afstellen, niet met de lamp.
motor warm laten lopen dan ontsteking losdraaien en de ene kant opdraaien zodat de motor rustiger gaat lopen daarna de andere kant op zodat de motor weer wat sneller gaat lopen, daarna de ontsteking tussen beide vast zetten. al lijkt mij dat ik daar niet veel mee uithaal.
groeten ricardo

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, contacthoek zou je kunnen bijstellen, maar hoeft zo te horen niet, afstellen van het blok doe je idd op de beschreven manier, lamp kun je gebruiken om in de buurt van die 5 graden te komen, dan op gehoor afstellen.
2-taktolie vindt ik een onzin verhaal, dan zou ik er octane boost ingooien, dat is veel effectiever.

gr

Peco Power

80B4ever (0), 14 jaar geleden

Ricardo,

Contacthoek kan je het beste gewoon afstellen zoals omschreven in de shop manual.
Ontstekingstijdstip daarentegen moet je inderdaad een beetje mee spelen.
Toch moet ik zeggen dat het mij toch ook een beetje klinkt als te vroege ontsteking.
Je zegt dat je 2 jaar geleden de vacuumvervroeging hebt vervangen. Weet je zeker dat je de goede te pakken hebt gekregen en gemonteerd hebt? Ik heb deze zelf ook een keer bij mijn '59 Cadillac moeten vervangen (na een paar flinke terugslagen in de carburateur was het membraan gescheurd), en ik kan mij nog herinneren dat er meerdere passende typen vacuumvervroegingen waren, die echter alllemaal een andere karakteristiek hadden (voor andere motoren/bouwjaren of zoiets).
Die terugslagen in de carburateur werden trouwens veroorzaakt door de bobine.
Inmiddels is mijn motor geheel gereviseerd.
[url=http://img9.imageshack.us/my.php?image=e...][img]http://img9.imageshack.us/img9/5643/engi...[/img][/url]

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

om je kontakt hoek bij te stellen hoeft hij helemaal niet op 0 graden te staan dit is niks anders als je kontaktpunten afstellen dit kun je bij sommige auto's lopend doen met een scoop lamp dan zit er aan de buitenkant en schroefje waar je je contactpunten mee afsteld en andere type's moet je gewoon bij stilstaande motor doen je zorgt ervoor dat de kontaktpunten op op zijn verst open staan door een beetje met de hand de motor te draaien dan de opening meten indien nodig afstellen wel altijd met zuivere voelermaten als hier ook maar enig vet op zit loopt hij niet meer dan moet je je punten effe zuiver maken,en wat zou die 2 takt olie moeten smeren dan??hier zit toch een oliecarter met pomp die alles smeert toch geen lagertjes die gesmeerd moeten worden zoals bij een bromfiets dit lood was alleen te doen voor het tegengaan van verbranding van je kleppen

maz3 (0), 14 jaar geleden

ik ben eruit het was de bobine die verkeerd was aangesloten. dat heb ik nooit geweten, hij liep er goed op.
inmiddels heb ik hem goed aangesloten en de motor opnieuw afgesteld met een analoge dwell-meter uit 1961
eerst heb ik het toerental gecontroleerd dat was goed 550 tpm.
daarna ontsteking op 3,5 graden voorontsteking, daarna de contacthoek die op 31 graden gezet, daardoor verloopt de ontsteking weer.
Deze weer op 3.5 graden gezet en toen weer de contacthoek nagecontroleerd deze staat op 31 graden en toen was het goed. van dat gedetoneer ben ik gelukkig vanaf. toen de bobine goed was aangesloten heb ik de ontsteking op 5 graden gezet om te kijken of hij ging detoneren, dat deed hij dus niet maar ik heb hem uit alle voorzorg toch op 3,5 graden gezet.
dan is hij niet zo gevoelig als je een keer euro 95 tankt. Al met al was het nog geen half uur werk.

groeten Ricardo

maz3 (0), 14 jaar geleden

alles is op dit gebied opgelost

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

kijk maz3, je kunt gewoon verder breien op je oude topic, want dit topic is niet gesloten ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Sedan-De-Ville of stel zelf een nieuwe vraag.