Kia Sorento: katalysator kapot?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4

het lampje van het motormanagement blijft vast branden.
ik ben naar de kia garage geweest en de auto laten uitlezen en daar zeiden ze dat beide katalysatoren defect zijn.
Kan dit ( allebei?)?
En zo ja wat kosten deze en weet iemand een adres hiervoor? ( kan ze zelf monteren).
Bij de kia garage kosten ze 950 euro per stuk.
Alvast bedankt voor je antwoord.

henkenmick

Geplaatst door henkenmick (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het mogelijk dat beide kats defect zijn? Ja.
Waarschijnlijk? Hier twijvel ik, maar ik heb de foutcodes ook niet.
Wil je zekerheid, rijd dan naar een APK-station en laat een 4-gas meting doen stationair en op toeren.
Noteer alle waardes (CO, CO2, HC, O2 en Lambda getal) en post die eens (vertel er bij welke brandstof de motor liep).

Alternatieve test: Uitlezen (Kan ook met EOBD tester) en kijk naar de waardes van de lambda sondes (4 stuks).
Noteer die en post die dan. Doe dit TWEE maal, 1 keer op benzine en 1 keer op gas.
Laat ook de codes even uitlezen en zet die dan ook hier neer (ook het nummer).

Een beetje voorgeschiedenis kan ook helpen: Wat is er in het laatste jaar allemaal wel of niet aan de motor gedaan.

henkenmick (0), 14 jaar geleden

voor zover ik weet is er niets met de auto gedaan.
in de garage vertelden ze mij dat ze niet zeker weten of ze allebei kapot zijn maar de eerste wel( dat konden ze uitlezen) de tweede weten ze pas als ze de zaak demonteren (kunnen ze niet uitlezen)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Geen problemen gehad zoals inhouden of horten en stoten?

Vind de uitleg over de kat's een beetje vreemd. Kennelijk zitten er 2 achter elkaar. Dat zie je niet vaak.
Maar volgens mij moeten onder de Europese regels ALLE kat's gecontroleerd worden door de ecu in de auto en dus zou je dat moeten kunnen uitlezen.
Dan ga ik er van uit dat de 1e kat diegene is die het dichtste bij de motor zit.

Maar advies blijft: je kunt domweg vervangen en maar hopen dat de nieuwe niet ook weer kapot gaan,
of eerst tijd en geld investeren en misschien met een goedkopere oplossing komen.

henkenmick (0), 14 jaar geleden

ik had nog een vraag.
na bezoek aan de garage brandt het lichtje niet meer is dit normaal?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de garage (of dealer?) na het uitlezen van de foutcodes deze gewist hebben is dat normaal.
Kan een poosje duren voordat het lampje weer aangaat, maar als de kat echt defect is dan gaat ie zeker weer aan.

Mocht je toevallig gaan vragen of ze de codes inderdaad gewist hebben, vraag dan ook om het nummer van de code(s) die er in stonden.

mr21991 (0) PRO, 14 jaar geleden

hoi het komt wel vaker voor dat de katalysatoren kapot gaan.
meestal gaat alleen de eerste in het spruitstuk defect,
maar zomaar een nieuwe plaatsen gaat meestal niet goed want de 2.4 motoren verbruiken redelijk veel olie,
dit is ook de reden dat ze vaak een kapotte katalysator hebben.

het lampje gaat pas na een aantal ritten weer aan als de storing nog steeds aanwezig is.

henkenmick (0), 14 jaar geleden

heb een heel weekend met de auto gereden, vandaag zelfs ong.350 km.
lampje brandt nog steeds niet, ben bij bovag garage geweest en de auto aan de analysecomputer gedaan.
gaf geen enkele foutmelding en de monteur vertelde dat er niets met de katalysators aan de hand was en het verhaal van de Kia garage kwam hem erg ongeloofwaardig over .

auto danny (0) PRO, 14 jaar geleden

was je foutcode p0421 dan kun je ervan uitgaan dat de eerste katalysator die aan het spruitstuk vastzit in tweeen
ligt en dan zul je vanzelf motorvermogensverlies krijgen dan weet je het zeker.
en de tweede kat. kan verstopt raken maar dat kun je heel makkelijk kontroleren als ie er onderuit is en je kijkt erin moet je een mooie schone honingraad kunnen zie en niet een die half verstopt zit.
heb al tientallen eerste katalysators vervangen en 2de kats pas 1 dus de kans dat die tweede stuk is,is erg klein.
hoeveel olie verbruikt je sorento?
en er zijn ook immitatie katalysators te koop maar die moet je niet plaatsen want heb al gehoord dat de storing dan evengoed terug kan komen(deze zijn met een metalen binnenwerk i.p.v keramisch materiaal)

gr. danny

henkenmick (0), 14 jaar geleden

ik heb nog geen motorvermogen verlies.
weet je misschien wat een kat. kost?

nikokons (0), 14 jaar geleden

Hello,
Excuse me for writing in english but my dutch is very limited as i havent been to netherlands for too long.
I won a kia sorento as well 2003, and the garage tells me both my cats are broken..the same as the first post i get the check engine light indication.
For new katalysators the ask 2500 euros inc work. Does anyone know places to buy used ones?? thank you!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

nikokons, next time please open a new topic of your own.
Basically you get the same reply as the first poster.
You need to spend some money to see if one or both of the cats are really broken.
If the engine light (MIL) is on, then there's a fault code present. If you post the number(s) of these codes that helps.
If you don't have them, get the codes read by a dealer or independent garage.
You can also have a independent garage perform an exhaust gas test for you.
Need to know the numbers for CO, CO2, HC, O2 and Lambda on idle and around 3000rpm.

Are you planning on owning this car for a number of years to come or not?
Used cats will brake up faster then new ones, the same goes for cheap imitation.

nikokons (0), 14 jaar geleden

i am sorry for not opening a new thread.I didnt know, and thank you very much for your reply. The engine light is on. I went to a garage changed the lambda sensor, and while i was not given the codes, (they said that they performed the reading) and they physically inspected the catalysers. According to them they are both broken and they dont give me a new APK.

I dont plan to own the car for more than 8 months as I will be leaving the country and for tax purposes i cant take it with me thus 2500 euros is a lot of money for me at least to put new catalysers. I found some sites with used cats that give guarantee but it is really hard to find some.
Once more my apologies for posting in this thread and i will create a new one for any future use. Your help if possible would be very much appreciated for this issue, as i am New to this country and i dont have a garage which i really trust.

nick_loosbroek (0), 14 jaar geleden

had 2 maanden geleden ook een probleem met mijn katalysator en kreeg mijn auto geen APK keuring vanwege hoge co2 uitstoot.
Ik was naar de kia dealer geweest voor een offerte en het bleek dus dat het mij €950 zou kosten. (te duur dus!!)

Ik had rond gekeken voor een andere oplossing (google) gelukkig had ik een adres in Oss gevonden (serviceplaats.nl) waar ik het kon reviseren voor €350 met 3 jaar garantie. Ik heb dus €600 bespaard en mijn auto is apk gekeurd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.