Volkswagen Golf IV: Reactiesnelheid optrekken TDI (115pk) trager dan voorheen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 115pk

Vanaf vorige week heb ik de indruk dat mijn Golf niet zo vlug meer reageert bij het optrekken in alle versnellingen.
Ik heb zo de indruk dat de wagen lui geworden is.Precies het gevoel alsof je rijdt met de handrem zeer lichtjes opgetrokken.
Vroeger(tot vorige week)werd je letterlijk achteruit gedrukt als ik goed optrok, maar nu heb ik het gevoel dat er een buffer is alvorens er reactie komt.Het optrekken gebeurt als het ware met enkele seconden vertraging.
Een eerste maal heb ik de Bosch Luchtmassameter eens gereinigd en opnieuw gemonteerd en het resultaat was prima.
Maar de dag nadien was het terug gedaan. Daarom dacht ik dat de luchtmassameter defekt was en heb ik een nieuwe luchtmassameter gemonteerd van Pierburg. Het resultaat is niet zo goed. De auto trekt goed op maar niet zoals voorheen.
Ik las ergens dat als je een Pierburg monteert, je best het plastieken roostertje in de buis voor de LMM verwijderd ? Zou dat het verschil kunnen maken ?
Of zou het probleem ook iets te maken hebben met de EGR klep ?
Ik las ook op internet dat je zelfs de LMM en EGR klep buiten dienst kan stellen, maar of dit gezond is weet ik niet.
Mijn vraag is hoe ik eigenlijk kan weten wat eigenlijk de oorzaak is? Het verwonderde mij dat na het reinigen van de oude Bosch LMM, het resultaat zeer goed was. Kan iemand mij helpen ? Groeten,sandy.

sandydeleeuw

Geplaatst door sandydeleeuw (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

om dat goed teweten zal er proefgereden moeten worden met de testkast.
dan kan gemeten worden wat de lmm voor waarde geeft en kan dat vergeleken worden met wat hij moet hebben en of dat klopt.
ook kan gelijk de turbodruk gemeten worden en weet je of die ook klopt.
dan weet je zeker of dat in orde is nu is het gokken.

groetjes jan.

sandydeleeuw (0), 14 jaar geleden

Ik heb de LMM vervangen door een Pierburg. Het probleem was enkele weken opgelost maar nu heb ik terug hetzelfde probleem.
De garagist zei me dat dit komt omdat ik enkel de LMM heb vervangen en niet de behuizing waarin deze gemonteerd zit.
Volgens hem zijn beiden op elkaar afgeregeld ? Zou dat kloppen ? Ik heb hier mijn twijfels over.
Een boosdoener zou evt. de N75 klep kunnen zijn volgens ik lees.
Waar kan ik deze klep juist terug vinden bij een golf 4 tdi (2002) . Kan ik deze controleren of ze nog werkt ?
grt,sandy.

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Oficieel is een LMM en zijn behuizing idd. op elkaar afgesteld. Ga nou gewoon even rijden met testapp. dan kunnen ze het zo zien en hoe je niet (weer) te gokken..

dutch123 (65), 14 jaar geleden

Ik weet niet welke Pierburg je gemonteerd hebt, maar het type welke op deze site (http://www.geocities.com/tech4tdi/) staat, kun je niet uitwisselen met een Bosch.
Je krijgt dan bij lage toerentallen veel te weinig trekkracht. Bij hoge toerentallen is het wel okay.
Als je dan een testkast aan de auto hangt, zie je bij stationair draaien veel te lage luchtmassa waardes. Als de EGR openstaat, zie je zelf 0 luchtmassa (terwijl de motor loopt!)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.