Mini Cooper: Mini cooper 2002 ---> ventilator slaat niet aan , airco werkt oo

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v 115pk

Hallo , Ik heb een mini cooper gekocht en de verkoper vertelde mij dat de airco niet werkte. Hij zei dat dit kwam omdat het aansturinggelais van de ventilator kapot was. Hij liet mij toen zien dat de ventilator wel werkt als hij de relais aansluitingen doorverbind met een draadje. Helaas heb ik hem toen geloofd want eenmaal thuis verder gekeken blijkt dat het volgende aan de hand is :

Ventilator slaat niet aan bij het inschakelen van de airco.
Ventilator slaat niet aan bij overhitting in het motorblok
Ventilator slaat niet aan bij overhitting van de radiateur.

wat heb ik gedaan:

relais vervangen
massa doorgemeten van de ventilator , is oke
temperatuurvoeler op het blok vervangen
zekeringen nagekeken
spanning gemeten op de plek waar het relais hoort

wat is er dus naar mijn idee aan de hand ; er komt helemaal geen spanning op de plek die het relais aan moet
sturen, de draad waar het om gaat heb ik gevolgd en die loopt het schutbord in en is daarna niet meer terug te vinden.
waar kan dit door komen en hoe kan ik het oplossen?

graag jullie advies.... ,

groeten chris

Chris Klarenbeek

Geplaatst door Chris Klarenbeek (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Cooper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Zit er wel (voldoende) koudemiddel in
het systeem???

astra g cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

kabeltje op pomp stuk , komt regelmatig voor.

bmw flevo (0) PRO, 14 jaar geleden

als je de aansturing op de aircopomp magneetkoppeling meet en deze aangestuurd wordt bij het inschakelen van de airco
dan zou de airco moeten werken, dan zou het met de fanswitch te maken hebben in het koelsysteem waardoor de ventilator niet werkt er zit een vierkante uitsparing in de ventilator mantel met een soort weerstand deze kan defect zijn.

kaleido 1 (1620) PRO, 14 jaar geleden

hallo ik weet niet of het probleem met de ventilator al opgelost is maar ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een mini bleek uit het motormanagment te komen de box die naast de accu zit kost ongv. 900 euro en dan alles nog inleren groetjes ferrie.

garagedgw (0) PRO, 14 jaar geleden

beste als de wagen op hefbrug staat moet je het linker voorwiel demonteren en daar achter op de versnelingsbak loopt een kabel met een 2 draads in deze volgen en normaal ga je daar een breuk tegenkomen
deze kabel dien om de airco en ventilator aan te sturen.

groetjes D.G.W
BMW & Vw group Service

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.