Kia Sorento: Climate Control functioneert niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: CRDI 2.5 AUT

Sinds 2005 mijn Sorento, nieuw gekocht. Tot medio dit jaar altijd netjes in onderhoud geweest bij 1 dezelfde KIA dealer. Zelf nooit aan gerommeld of zo.
Vanaf het begin problemen met de climate control (autom airco) daar ook mee terug geweest maar werden bij die Kia dealer steeds kribbiger. Van alles gedaan, uitgelezen en geeft geen problemen, ice-sensors vervangen, console is losgeweest, men heeft proefgereden en airco diverse malen gereset.....laatste keer vloeistof bijgevuld en nu zou probleem opgelost zijn, maar nee, er is een nieuw probleem bij.....daar kom ik helaas nu pas achter, omdat het nu erg warm is.
Teruggaan naar die dealer is zinloos, ivm hopen discussie en heb de laatste keer gewoon alle reparatie moeten betalen aan de airco. Als klant sta je machteloos.

2 Hoofdproblemen,

1.
Als het buiten warm is, doet de airco het op automatische stand ongeveer 1,5 - 2 uur, en stopt er dan mee. Het lijkt alsof hij wel blijft blazen alleen komt er geen luchtstroom meer uit de ventilatieopeningen. Als je hem dan overzet naar lucht van buiten, airco uit. Dit 10-15 minuten volhoudt, doet hij het daarna op automatische stand weer ongeveer 1 uurtje.
Dit probleem is nog steeds niet opgelost.

2. Na de Laatste 2 checks en het plaatsen van 2 nieuwe ijssensors, wordt met dit warme weer de lucht van de airco alleen nog lauw en krijgt de auto niet gekoeld. Het is om af te pikken in de auto. Ook niet als je hem op Lo zet, hoogste stand en auto af, blijft de lucht van lauwe kwaliteit. Dit was eerder niet. Dit is sinds de laatste "onderhoudsbeurt". een drama dus....

Ik ben zelf teneinde raad, wil eigenlijk de auto blijven rijden, maar wat kan het problem zijn. Mogelijk dat ik dat dan kan aangeven bij een andere Kia dealer...

Wie helpt me.

Groet

Johan

Johannetje

Geplaatst door Johannetje (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Luchtspleet van de koppeling laten
checken cq laten afstellen.
Mogelijk is het probleem dan opgelost.

Succes, Pascal

Johannetje (0), 14 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]Luchtspleet van de koppeling laten
checken cq laten afstellen.
Mogelijk is het probleem dan opgelost.

Succes, Pascal[/quote]
Hoi Pascal,

Ik neem aan dat probleem 1 dan mogelijk is aangepakt of heeft dit ook een relatie met het niet echt blazen van koele lucht?

Grtz

Johan

sivo (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo,
luchtspleet vd koppeling afstellen lijkt me niet de oplossing aangezien dit niets te maken kan hebben met het feit dat er geen lucht uit de ventilatieopeningen komt terwijl je de aanjagermotor wel hoort draaien?????

ps heb exact hetzelfde probleem met een kia sorento bj 2005,

groeten simon

sivo (0) PRO, 14 jaar geleden

ps voor de lauwe lucht moet je eerts denk ik eens laten controleren of er genoeg freon in het aircosysteem zit

Johannetje (0), 14 jaar geleden

[quote=sivo]ps voor de lauwe lucht moet je eerts denk ik eens laten controleren of er genoeg freon in het aircosysteem zit[/quote]
Hoi Simon,

Nu hebben ze dat vorig jaar nog gecontroleerd, toen was alles goed. Maar ja, zou kunnen......wie weet.
Ondertussen heb ik mijn vertrouwen in de dealer verloren en heb ik volgende week donderdag een afspraak bij een gespecialiseerd (STEK) bedrijf in Breda. Gespecialiseerd in auto-airco's.
Diverse collega's van mij hebben me op dit kleine bedrijfje gewezen.
Na volgende week donderdag weet ik meer.

Wel bedankt voor jullie feedback, ik hoop maar datn het goed ga komen, ik sta bijna op het punt om deze auto in te ruilen voor een andere....

Met vr gr

Johan

Johannetje (0), 14 jaar geleden

Beste allemaal,

Afgelopen donderdag en vrijdag is mijn Sorento voor de second opinion bij een airco-specialist geweest. Stek-gecertificeerd en gezien datgene wat hij aan aparatuur heeft en zijn verhaal erbij, ben ik blij dat ik geweest ben. Aardige monteur/eigenaar, een vakman en heeft voor mij alles op papier egzet wat mis is.

Probleem 1: Bijna al de koelvloeistof was eruit want de condesor is lek. Aangezien die niet gerepareerd kan worden vanwege het dunne aluminium, kost dat grapje rond de 600 euro. Elke keer moest er vloeistof bij, ook tijdens de garantieperiode, elke keer vond ik het raar dat dat moest maar men verzekerde dat dat normaal onderhoud was. Nu blijkt dat dat ding lek is en mijn garantie is voorbij. Ik ga trachten middels een nette vraag in brief om een oplossing, maar ik vrees het ergste.
De specialist heeft wel mijn systeem weer afgevuld...
Probleem 2: De specialist heeft de lucht gemeten zoals hij direct uit de AC komt en meet dan dik onder de 10 graden. Als het vervolgens uit de luchtinlaten komt in de auto meet hij 26 graden. Dit komt doordat er warme lucht ontsnapt door de machanische kleppen van de verwarming. Die horen dicht te zijn maar sluiten niet goed af. Hij heeft zelf niet de kennis dit voor mij op te lossen en adviseerde mij dit bij mijn delaer weg te leggen.
Probleem 3: (mede dank aan Simon) De specialist vertelde ivm mijn probleem dat na 2 uur AC het systeem niet meer blaast, er problemen zouden zijn met sensoren. Recent contact met Simon bevestigde dat dat zo is en kennelijk is de plaats van die dingen slecht gekozen en vriest het systeem gewoon dicht en stopt het systeem met blazen. Dit is te verhelpen voor rond de 80 euro, maar daarme zijn probleem 1 en 2 nog niet uit de lucht.

Kortom......aan de ene kant balen dat ik zo lang aan het lijntje ben gehouden en waarschijnlijk nu met de gebakken peren zit, gezien de kosten die ermee gepaard gaan zal het wel op mijn schouders komen. Ik ga wel proberen een regeling te treffen, maar ik vrees met grote vrezen....

Mocht iemand nog tips en adviezen hebben, zijn ze erg welkom.

Groetjes

Johan

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Johannetje]Beste allemaal,

Probleem 1: Bijna al de koelvloeistof was eruit want de condesor is lek. Aangezien die niet gerepareerd kan worden vanwege het dunne aluminium, kost dat grapje rond de 600 euro. Elke keer moest er vloeistof bij, ook tijdens de garantieperiode, elke keer vond ik het raar dat dat moest maar men verzekerde dat dat normaal onderhoud was. Nu blijkt dat dat ding lek is en mijn garantie is voorbij. Ik ga trachten middels een nette vraag in brief om een oplossing, maar ik vrees het ergste.
De specialist heeft wel mijn systeem weer afgevuld...

Mocht iemand nog tips en adviezen hebben, zijn ze erg welkom.

Groetjes

Johan[/quote]
Noem jij dat een specialist? Ik noem dit soort Steun de Beun

Een specialist vult het systeem niet opnieuw af terwijl die weet dat er een lek inzit.

[quote=Johannetje]Probleem 2: De specialist heeft de lucht gemeten zoals hij direct uit de AC komt en meet dan dik onder de 10 graden. Als het vervolgens uit de luchtinlaten komt in de auto meet hij 26 graden. Dit komt doordat er warme lucht ontsnapt door de machanische kleppen van de verwarming. Die horen dicht te zijn maar sluiten niet goed af. Hij heeft zelf niet de kennis dit voor mij op te lossen en adviseerde mij dit bij mijn delaer weg te leggen.
Johan[/quote]
We spreken of denken dan dat dit ac systeem ecc heeft?
Dit komt niet doordat er warme lucht ontsnapt aan de mechanische kleppen, het ecc systeem van jouw auto weet niet meer wat ie moet doen!!
De zuig en verdampingsdruk komen niet overeen OMDAT er een LEK in het systeem aanwezig is!
Als er een lek zit in het systeem, betekent dit ook drukverlaging, indien de druk daalt, daalt ook de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.
Dan moet je weten dat dit soort systemen (compressor) een variabel slagvolume hebben, en niet onder de 2 bar mogen komen, indien door drukverlaging deze onder de twee bar komen, ontstaat rijp (ijs) op de verdamper! Rijp blokkeert de luchtstroom.

1 en 2 zijn op te lossen als het lek wordt verholpen, en niet door opnieuw afvullen terwijl er een lek inzit.

[quote=Johannetje]Hij heeft zelf niet de kennis dit voor mij op te lossen en adviseerde mij dit bij mijn delaer weg te leggen.Johan[/quote]
Precies dat hij de kennis niet heeft, want deze moet beter weten, en dat hoeft de dealer niet weg te leggen, deze zal ook zeggen , EERST het lek dichten en dan verder kijken

Johannetje (0), 14 jaar geleden

[quote=TheoStek]Noem jij dat een specialist? Ik noem dit soort Steun de Beun

Een specialist vult het systeem niet opnieuw af terwijl die weet dat er een lek inzit.

We spreken of denken dan dat dit ac systeem ecc heeft?
Dit komt niet doordat er warme lucht ontsnapt aan de mechanische kleppen, het ecc systeem van jouw auto weet niet meer wat ie moet doen!!
De zuig en verdampingsdruk komen niet overeen OMDAT er een LEK in het systeem aanwezig is!
Als er een lek zit in het systeem, betekent dit ook drukverlaging, indien de druk daalt, daalt ook de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.
Dan moet je weten dat dit soort systemen (compressor) een variabel slagvolume hebben, en niet onder de 2 bar mogen komen, indien door drukverlaging deze onder de twee bar komen, ontstaat rijp (ijs) op de verdamper! Rijp blokkeert de luchtstroom.

1 en 2 zijn op te lossen als het lek wordt verholpen, en niet door opnieuw afvullen terwijl er een lek inzit.

Precies dat hij de kennis niet heeft, want deze moet beter weten, en dat hoeft de dealer niet weg te leggen, deze zal ook zeggen , EERST het lek dichten en dan verder kijken[/quote]
Als ik je dus goed begrijp is er een oorzakelijk verband tussen de twee. Bedankt voor je feedback die duidelijk en helder is. Tja en dit is dus een voorbeeld van dat een leek zoals ik.....het ook niet meer weet. Ik heb gisteren wel een brief gemaakt met mijn bevindingen voor mijn eigen dealer en ik wacht ff op antwoord.

Theo, wat wel een feit is, is dat het probleem van het dischtslaan vh systeem er eerder was dan het niet goed koelen.......
Natuurlijk kan het ook zijn dat ik niet geweten heb dat het lek er was.

Overigens heb ik gisteren gelezen dat een nieuwe condensor rond de 165 euro kost. Ik neem aan dat de rest vd kosten zit in de montage ????? (450 euro ??)

Groetjes en zeer bedankt voor je antwoord.

Johan

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Daar ligt een verband ja, het dichtslaan van het systeem kan daarmee te maken hebben, stelmotoren werken niet naar behoren.
Als het systeem dicht vriest heeft dit nauw gezien, niet direkt iets te maken met de kleppen, dit heeft te maken met een te lage druk of een verstopping in het systeem waardoor te weinig wordt aangeleverd.
[quote]Overigens heb ik gisteren gelezen dat een nieuwe condensor rond de 165 euro kost. Ik neem aan dat de rest vd kosten zit in de montage ????? (450 euro ??)[/quote]
nieuwe condensor, nieuwe filter/droger, olie toevoeging, onderdelen de-monteren, systeem afpersen, vacumeren, terug afvullen, afleveren.

Johannetje (0), 14 jaar geleden

[quote=TheoStek]Daar ligt een verband ja, het dichtslaan van het systeem kan daarmee te maken hebben, stelmotoren werken niet naar behoren.
Als het systeem dicht vriest heeft dit nauw gezien, niet direkt iets te maken met de kleppen, dit heeft te maken met een te lage druk of een verstopping in het systeem waardoor te weinig wordt aangeleverd.
[quote]Overigens heb ik gisteren gelezen dat een nieuwe condensor rond de 165 euro kost. Ik neem aan dat de rest vd kosten zit in de montage ????? (450 euro ??)[/quote]
nieuwe condensor, nieuwe filter/droger, olie toevoeging, onderdelen de-monteren, systeem afpersen, vacumeren, terug afvullen, afleveren.[/quote]
Moraal vh verhaal: gewoon laten maken en dan even bekijken of probleem 2 blijft bestaan. Enne...600 euro is dus normaal....??

Theo bedankt !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.