Algemeen : wiellagers vouwwagen vervangen (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Let op: als particulier kunt u alleen bij Particulier een vraag plaatsen. Op de home-page gewoon het merk aanklikken onder Particulier. Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl De OlieConcurrent

#1 16 augustus 2009 23:11

Macton
Particulier
Echte naam: Ton
Woonplaats: Zuid Holland
Geregistreerd: 23 oktober 2006
Berichten: 18

wiellagers vouwwagen vervangen

beste forumleden,

Overweeg zelf ( ben best wel handig al zeg ik het zelf ) de wiellagers van onze Combi Camp Easy te vervangen.

Kan iemand aangeven of dit enigzins te doen is. Het betreft 10 inch wielen, ongeremd.

alvast bedankt

groet
Ton

Offline

 

#2 17 augustus 2009 12:35

hellbat
Professional
Echte naam: Marcel van Helden
Woonplaats: Goirle
Bedrijf: Volvo-truckdealer
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 3916
Website

Re: wiellagers vouwwagen vervangen

Eerst kijken of je aan nieuwe wiellagers kunt komen. Dit is afhankelijk van wat voor merk/type as je eronder hebt zitten. Dan gewoon kijken wat je in handen krijgt, afhankelijk daarvan is de reparatieprocedure.

Groeten Marcel

Offline

 

#3 20 augustus 2009 00:34

Noobaddie iz purvekd
Particulier
Geregistreerd: 22 mei 2008
Berichten: 11

Re: wiellagers vouwwagen vervangen

Bij de meeste caravans en aanhangwagens is het heel simpel.
De bandenmaat is niet belangrijk voor het verwisselen van de lagers. Geremd of niet is ook onbelangrijk.
Het gaat om de naaf. Die zijn bij heel veel assen dezelfde. 4 of 5 gaten is ook niet belangrijk.
Heel veel fabrikanten gebruiken precies dezelfde lagers.
Het voorste lager valt al uit elkaar als je de grote kroonmoer losgedraaid hebt. De buitenring van dit lager zit in de naaf geperst. Deze kun je met een drevel naar buiten tikken. De nieuwe buitenring kun je erin slaan met het oude binnenlager. Rustig aan. Of een dop uit je doppenset. Let wel op dat deze net iets kleiner moet zijn, anders gaat deze vastzitten in de naaf. Ook weer niet te klein, dan beschadig je de konische kant van de ring. Dit kun je ook met een hele grote bankschroef doen, of een pers. Maar die heeft bijna niemand.
Soms moet je een poelietrekker gebruiken om de achterste ring van het binnenlager te verwijderen. Soms kun je deze er zo van achteren af tikken. Kijk uit, soms zit er een kunststof vetkering. Deze hoeft niet altijd vervangen te worden, maar is wel aan te raden. Kijk even of er vet tussen de kering en de as is weggelopen. In dat geval vernieuwen. Zo niet, kun je hem goed schoonmaken en weer gebruiken. Monteren net als het andere lager.
Het beste is de lagers eerst te demonteren en dan pas nieuwe te kopen. Als je namelijk de nummers van de lagers weet, kun je even rondbellen/kijken voor betaalbaren nieuwe.
De prijsverschillen per lager kunnen oplopen tot Ä10,-.
Belangrijk! Koop ALTIJD nieuwe splitpennen. Je zult de eerste niet zijn die een kwartje wilde besparen en uiteindelijk met het hele spul in de vangrail hing omdat hij een wiel verloor.
Afstellen: Kroonmoer rustig aan draaien terwijl je de naaf ronddraait. Dit gaat makkelijker als je het wiel monteerd. Net zolang aandraaien tot het wiel bijna niet meer wil draaien. Dan de kroonmoer staukje bij beetje terugdraaien tot het wiel soepel draait. Kijk naar de kroonmoer of het gaatje in de as voor een opening staat. Zo niet, een klein stukje LOSSER draaien tot de splitpen er in past. De splitpen zodanig monteren dat het lagerkapje er zonder problemen langsdraait. Anders verlies je het lagerkapje al na een paar kilometer.
Sucses.

Offline

 

#4 20 augustus 2009 02:46

hellbat
Professional
Echte naam: Marcel van Helden
Woonplaats: Goirle
Bedrijf: Volvo-truckdealer
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 3916
Website

Re: wiellagers vouwwagen vervangen

wel bezuinigen op een keerring van 20 cent, en niet op een splitpen van 10 cent.HMMMMMMMM

Ook de procedure van afstellen kan wat nuance gebruiken, evenals het gebruik van een DOP ???? om de nieuwe loopring in te tikken is in mijn ogen niet de juiste.

Laten we eerst eens afwachten WAT voor type as eronderzit. Voor hetzelfde geld moet er een complete NAAF gewisseld worden ( oa opel en BPW typen)

Groeten Marcel

Offline

 

#5 20 augustus 2009 15:40

thei11316
Particulier
Echte naam: thei
Woonplaats: Munstergeleen
Geregistreerd: 14 juli 2003
Berichten: 1198
Website

Re: wiellagers vouwwagen vervangen

Noobaddie iz purvekd schreef:

De nieuwe buitenring kun je erin slaan met het oude binnenlager.

En dan meteen er achter aan de buitenring weer vervangen,omdat je met het binnenstuk van het oude lager deze buitenring beschadigd.

Beter is om die binnenring,mocht het een conisch lager zijn,deze bij de lagerboer even er in te laten zetten,deze hebben daar speciale slagbussen voor van oa SKF en dan wordt er niets beschadigd.

Offline

 

#6 20 augustus 2009 18:22

Noobaddie iz purvekd
Particulier
Geregistreerd: 22 mei 2008
Berichten: 11

Re: wiellagers vouwwagen vervangen

hellbat schreef:

wel bezuinigen op een keerring van 20 cent, en niet op een splitpen van 10 cent.HMMMMMMMM

Ook de procedure van afstellen kan wat nuance gebruiken, evenals het gebruik van een DOP ???? om de nieuwe loopring in te tikken is in mijn ogen niet de juiste.

Laten we eerst eens afwachten WAT voor type as eronderzit. Voor hetzelfde geld moet er een complete NAAF gewisseld worden ( oa opel en BPW typen)

Groeten Marcel

Een dop van je doppenset.
Doen ze in een heleboel garages ook.
Ik heb zelf een caravan met een BPW as. Deze had dezelfde lagers als mijn bagagewagentje met SKF as. Dus gewoon verwisselbaar. Volgens mijn leverancier, een van de grootste lagerspecialisten in Noord-Holland was mijn lager zo'n beetje gebruikt voor alle caravans en aanhangers. Het zijn conische lagers.
Het is, zoals boven staat, beter om de keerringen ook te vernieuwen. Zijn soms duurder dan het lager. Het gekke was bij mijn bagagewagen dat deze niet meer leverbaar waren. Die heb ik dus opnieuw gebruikt.
De BPW as had geen keerringen maar een paar metalen ringen die in elkaar grepen en door eigen beweging het vet naar binnen hield/werkte.

Natuurlijk kun je de buitenring bij de lagerboer laten monteren. Naaf even meenemen en klaar. Die hebben vaak ook een handig apparaatje om het vet erin te persen.
Maar hoe doe je dat met het binnenlager?
Haal je de as er even onderuit of zo?
Als je de oude lager eroverheen legt, en je tikt deze rustig met een buis recht op de naaf, gebeurt er niks.Het lager gaat er toch niet echt zwaar op, als het goed is. Als je echt hard moet slaan, dan klopt er iets niet.
Ikzelf heb een buis met ongeveer de diameter van de naaf overlangs doormidden gezaagd en deze rond een dikke bout gelast. De ronding van de buis op het lager gezet en op de kop van de bout rustig naar achter getikt. Kon ik precies blijven zien wat er gebeurde. Wel steeds rond de as blijven draaien. En omdat het een opengewerkte buis is kan ik hem aanpassen aan elke as.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

Ruilinjector Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl