Kia Sorento: HOMOKINEET Of LAGER STUK

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5d

Hoi,

Ik heb sinds kort een probleem aan mijn linker voorwiel.
Dacht eerst dat het de lager was maar als ik hem opkrik heb ik geen speling.
Heb dan toch de lager vervangen en na enkele minuten dook het lawaai terug op.
Als ik gewoon rij hoor ik het probleem niet maar als ik alles afzet, radio, airco en ik laat hem uitbollen dan hoor ik het lichtjes.
Als ik door een bocht naar links rijd hoor ik het geluid heel goed.
Hoe weet ik welk deel van de homokineet stuk is of is het iets anders.
Als het de homokineet is meot ik dan heel de cardanas vervangen of alleen het buitenste deel.

Bedankt
Bjorn

culotbjorn

Geplaatst door culotbjorn (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

als de homokineet stuk is merk je dat vooral met flionke belasting en in de bochten en niet met uit rollen omdat hij dan niet belast is.
als je zo moet luiteren lijkt me het verstandig om nog niks tedoen zodat je als het erger wordt beter kan vast stellen wat de oorzaak is.
je hebt nu al een wiellager vervangen zonder resultat en als je pech hebt kun je zo door gaan.
daarom wacht tot het duidelijk is wat het is en beter hoorbaar is.

groetjes jan.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=culotbjorn]Als ik door een bocht naar links rijd hoor ik het geluid heel goed.

Bjorn[/quote]
Dan is het rechter wiellager de eerste verdachte, hierbij komt bij een bocht naar links de meeste kracht op.

culotbjorn (0), 14 jaar geleden

[quote=sjaak10918][quote=culotbjorn]Als ik door een bocht naar links rijd hoor ik het geluid heel goed.

Bjorn[/quote]
Dan is het rechter wiellager de eerste verdachte, hierbij komt bij een bocht naar links de meeste kracht op.[/quote]
De rechterwiellager is enkele maanden geleden vervangen.µ
Toen zat er wel speling op het wiel.
Maar het geluid komt 100% zeker van links voorraan alleen dat ik nog geen speling voel
toch bedankt

culotbjorn (0), 14 jaar geleden

[quote=jan T]als de homokineet stuk is merk je dat vooral met flionke belasting en in de bochten en niet met uit rollen omdat hij dan niet belast is.
als je zo moet luiteren lijkt me het verstandig om nog niks tedoen zodat je als het erger wordt beter kan vast stellen wat de oorzaak is.
je hebt nu al een wiellager vervangen zonder resultat en als je pech hebt kun je zo door gaan.
daarom wacht tot het duidelijk is wat het is en beter hoorbaar is.

groetjes jan.[/quote]
Dag Jan,

Als ik alle muziek en airco afzet en ik laat de auto uitbollen hoor ik het heel lichtjes, maar het kan nu ook zijn dat ik alles verdenk hé.
Hoe kan ik zien dat de homokineet stuk is?
Kan ik meer stuk doen door verder te rijden.
Wat kan er gebeuren in het ergste geval metde hiomokineet?

Groetjes Bjorn en alvast bedankt

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

echt meer stuk rijden doe je niet zomaar.
zeker niet als het geluid zo weinig is.
als je homokoneet stuk is dan merk je dat het erst in de bocht met versnellen dan gaat hij klapperen of ratelen.
tenminste als het de buitenste is.
bij de binnenste gaat de pook trillen mert op trekken.
dus dat zijn geen zoemende geluiden.
daarom mijn advies om het aan tezien tot dat het erger wordt zodat het beter vast testellen.

groetjes jan.

culotbjorn (0), 14 jaar geleden

Dag Jan,

Weet jij dan ook hoe ik dat kan zien aan de homokineet?
Waar er speling mag opzitten en waar zeker niet?

bedankt

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nu kan je daar nog niks aan zien als hij echt rammeld dan voel je dat door de speling op de aandrijfas als je daar aan draaid.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.