Opel Corsa: Gebroken nokkenas Twinport

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1.2XEP

Beste lezers,

Ik bezit een opel corsa uit 2005, 55000 km op de teller. Dealer onderhouden, afgelopen juli grote beurt (volgens de rekening 3,5 liter 5W30 olie)gehad.

Laatste tijd problemen met de auto, nu een gebrokken nokkenas als 'kers op de taart'

3 keer niet willen starten, startmotor draait, niet aan willen slaan. Bij doorstarten uiteindelijk wel aanslaan. (eerste keer was 1,5 jaar geleden, de laatste 2 keren de afgelopen 3 maanden)
Sinds enige tijd onregelmatig lopen, vooral bij koude motor. Niet altijd, 3 op de 10 keer
Bokkig rijden, ook bij koude motor. Hiervoor is ooit eens een koppelingsset + drukgroep vervangen, echter het probleem is wel weggeweest, maar weer terug. Na een beurt bij de dealer is dit meestal minder, naar een beurt toe wordt het steeds weer erger. Dealer zegt mij niet te begrijpen, en nu de auto uit de garantie is zal hier hiermee moeten leren leven.

Met bovenstaande zaken kan ik nog wel uit de voeten, echter afgelopen weekend 1500 km gereden (heen 700km en terug 700 km met 2 dagen ertussen...maar dan nog)
op de terugweg motorelectronicalampje gaat branden en de auto rijdt echt heel erg slecht.
Afslaan bij intrappen koppeling.

De volgende dag de auto naar een garage laten slepen, conclusie aldaar:

3 doorgebrande pitten van de bobine, een gebroken nokkenas, en vooralsnog 3 verbogen kleppen. Wellicht dat er nog meer bij komt, het was verder nog niet te zien. Distributieriem heel.

Op dit forum heb ik gelezen dat er meerdere gevallen van dezelfde motor en hetzelfde probleem zijn.
Aangezien de auto pas 4 jaar oud is, zou het niet moeten kunnen voorkomen.
Zijn er mensen op dit forum die meelezen en dit al vaker gezien hebben, een fabricagefout?
Is er iets aangepast mbt bovenstaand probleem met een eerder model van corsa (en/of meriva)?

Andere suggesties, of gedachten waar ik nog niet aan heb gedacht, ik hoor het heel graag.

Mvg.
85949

85949

Geplaatst door 85949 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

popey (0), 14 jaar geleden

deze auto heeft toch geen distrubutieriem,klopt het jaartal wel?
vreemd verhaal.

popey

85949 (0), 14 jaar geleden

Ja het jaartal klopt zeker. 28 juli 2005, 4 jaar en iets meer dan een maand oud.
Of er wel of geen distributieriem en/of ketting in zit weet ik niet. Opel gaf aan dat de nokkenas alleen kan breken als de distributieriem stuk is. Aangezien de reparateur dit niet heeft gemeld, ga ik er vanuit dat die heel is.



[color=green] Geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat a.u.b.[/color]

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Heeft idd een ketting, nooit stationair horen tikken/ratelen ?

gr

Peco Power

85949 (0), 14 jaar geleden

Nee niets horen rammelen/tikkel/ratelen. De garage (geen opel garage) waar hij nu staat heeft ook niets gezegd over een kapotte ketting, dus ik ga er vanuit dat die gewoon nog heel is.
Het enige wat ik gemerkt heb is dat hij soms (sinds eind juni) onregelmatig liep.
Is 5 dagen voor de nokkenas breuk nog uitgelezen, maar gaf geen foutmeldingen aan.

gr. 85949

wimanmeijer (0), 14 jaar geleden

met zoo.n vreemde situatie kan je beter naar een opel dealer gaan .
groet wim

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zijn die alwetend dan
vaak zijn die kortzichtiger(ik zeg niet allemaal)
is stuk
maken kost zoveel
en klaar
zoeken naar de oorzaak kost tijd/euri
wil de klant niet dus
gewoon nieuwe spullen erin en klaar

CorsaC (0) PRO, 14 jaar geleden

Het wil eens gebeuren dat de nokkenas van een 1.2 en 1.4 spontaan breken.
Dit gebeurt meestal tussen de 3e cilinder en de 4e cilinder in.
Soms kan je het zien als je door de olievuldop heen kijkt.
Verder is er dan niks met de ketting aan de hand.
Jos

popey (0), 14 jaar geleden

Lijkt me toch een productiefout en moet voor garantie in aanmerking komen.

popey

opc8275 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja nokkenas durft soms wel eens breken bij dit type motor . komt meestal door nokkenaslagerkapjes die loskomen ( bouten niet hard genoeg aangedraaid ) dit zijn holle nokkenassen , dus die breken wel rapper dan volle nokkenassen
garantie is slechts 2 Jaar helaas

popey (0), 14 jaar geleden

vraag aan OPC8275 : voor andere Opelrijders ,is deze ellende te voorkomen tijdens een normale inspectiebeurt?
waar moet opgelet worden voor dat dit gebeurt of is het afwachten?

gr popey

85949 (0), 14 jaar geleden

@OPC8275
Beetje raar dan he, als bekend is dat het bij dit type motor wel vaker voorkomt. Omdat de bouten niet hard genoeg zijn aangedraaid. En omdat het een holle nokkenas is.
Bij mijn Kever uit 1967 moet ik olie controleren voordat ik ga rijden, maar het lijkt me heel sterk dat ik bij een corsa uit 2005 de bouten van de nokkenaslagerkapjes moet controleren. En als het dan bekend is, zou er bij een beurt toch naar gekeken moeten/kunnen worden? Naar mijn idee te kort door de bocht om dan te zeggen "garantie slechts 2 jaar, helaas".

Gaat de bovenste kap van de motor eraf tijdens een grote beurt? Is dan direct de nokkenas (incl de bouten) te zien?
Breekt de nokkenas in 1 keer, en kun je dan direct niet meer rijden, of kan het ook nog zijn dat er eerst haarscheuren of een breuk in te zien zijn?

Hebben de andere genoemde problemen in mijn topic er ook mee te maken, of heb ik het maandagochtendmodel van de maandagochtendmodellen?

gr. 85949

opc8275 (0) PRO, 14 jaar geleden

die schade kan je niet vaststellen tijdens en onderhoud ? Trouwens als tijdens een onderhoud de volledige wagen uit elkaar zou moeten genomen worden om alle bouten te controleren , zou dit een duur onderhoud worden , niet ?
Elk merk /type heeft zo zijn zwakkere punten , maar dit komt vaak pas naar boven na een aantal jaar . Ben er zeker van dat de nieuwe wagens een hoger aanhaalkoppel zullen gekregen hebben voor de nokkenas .
De garantie is inderdaad 2 jaar , tenzij je een verlengde garantie hebt afgesloten bij de aankoop .
Ik begrijp dat dit een schade is die in principe niet mag gebeuren .
Als je echt geen onverwachte kosten wil , kan je bij een nieuwe wagen een onderhoudskontrakt afsluiten , daarin zitten alle onderhoudsbeurten en alle mechanische en electrische herstellingen . Dan zou de dealer ( en jij ) dit met de glimlach laten vervangen .

Ik vrees dat er niks anders opzit dan de wagen te laten herstellen , als dit goed gedaan wordt , kan je nog lang van je corsa genieten

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Een onderhouds contract vind ik persoonlijk gewoon waanzin.
Geld gaan betalen om repararatie kosten te voorkomen.
Als je een auto nieuw koopt hoor je de eerste 150.000km verschoont te blijven van abnormale kosten.
Komen die kosten wel,dan is er tot 150.000km coulance op abnormale slijtage.
En met 55.000km op de teller moeten ze met het schaamrood op de kaken de auto kosteloos repareren.
In plaats van met oeverloze discussies de klant afpoeieren.
Want dit lijkt natuurlijk helemaal nergens op!.
Het zou mij als klant geen ene moer kunnen schelen wat er nou los of vast zat/zit,hoe ga je dit oplossen zou mijn vraag zijn.

kleijn (0), 14 jaar geleden

gewoon pech auto .
nieuw gekocht ??? misschien coulance.
mvg willem2

Martijn7427 (0), 14 jaar geleden

Ben het eens met primera p11. Bovendien hebben we ook nog het consumentenrecht. Dat houdt het volgende in: Als je iets koopt, mag je verwachten dat dat een redelijke termijn meegaat. Van een nokkenas mag je verwachten dat hij het minstens 150.000 -200.000 km uithoudt. Als dat niet zo is, kan je met een beroep op de wet consumentenbescherming verlangen van de verkoper dat hij een deel van de kosten vergoedt. Bij 55.000 km (is 1/3 deel van 150.000) mag je verwachten dat jij 1/3 deel zelf betaalt en de verkoper 2/3 deel. Je betaalt zelf ook een deel omdat je auto 'verbeterd' wordt. Je mag namelijk na de reparatie verwachten dat de nieuwe nokkenas weer 150.000 km meegaat. Ook als je garantie verlopen is, kun je een beroep doen op het consumentenrecht.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Alvorens er een eindeloze discussie gaat ontstaan wat nu wel of niet redelijk is, is deze topic gesloten.
Op het technische deel van de vraag is gereageerd en de overige onderdelen van de vraag behoort niet tot de doelstelling van deze site, zijnde het proberen op te lossen van TECHNISCHE problemen.
Mocht iemand de TS alsnog van raad willen voorzien, kan hij deze rechtstreeks benaderen via de email.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.