Volkswagen Passat: aircofan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 tdi

Mijn airco fan draait alleen op volle snelheid en niet langzaam.
hij is 2 maand terug vervangen en werkte de eerste tijd wel goed.
de eerste 2 minuten meet ik op de stekker niks ,daarna 7.5 volt en als hij snel draait meet ik bijna 14 volt.
sluit ik de fan aan dan valt de 7.5 volt terug naar 0 volt.
ik heb de fan geprobeerd te testen met een regelbare trafo en met zowel 13 volt als 7.5 volt maakt de fan aanstalten te draaien maar levert de trafo niet genoeg vermogen.
wat kan dit zijn en zit er ergens een relais die dit regelt?

bundyman

Geplaatst door bundyman (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

In alle mogelijke opzichten denk ik dat de voorschakelweerstand kapot is, deze vind je terug links onder de chassisbalk.

Omdat je de eerste 2 minuten niets meet en daarna 7,5 volt en op de hoogste snelheid 14 volt verklaart het één en ander.
De drukschakelaar van het a/c systeem schakelt in eerste instantie de airco fan aan op lage snelheid bij een druk van 1,6 bar (drukwaarde drukschakelaar).
Nu gebeurt dit niet, en loopt de druk in het a/c systeem te hoog op! (duurt effe) tot een druk van 16 bar ! (drukwaarde drukschakelaar) nu wordt op dat moment door de drukschakelaar (medium druk) de tweede snelheid van de ventilator aangestuurd om de druk te verlagen van het a/c systeem.
Als de druk ongeveer een 2 bar is gedaald, neemt de lage snelheid het weer over, en wordt de hoge snelheid uitgeschakelt.

Een weerstand is een elektrisch component die het stromen van elektrische stroom vermindert.

bundyman (0), 14 jaar geleden

ik ga er met een paar dagen weer mee bezig,ik heb momenteel te weinig tijd.
ik heb via een ander forum ook een verwijzing gekregen naar een bericht van U,waarin ongeveer het zelfde probleem behandeld wordt en er verdacht veel op lijkt.
zodra ik meer weet ga ik hier weer reageren

bundyman (0), 14 jaar geleden

ik heb een andere voorschakelweerstand gehaald (slopertje) en tijdelijk aangesloten,en het probleem is opgelost.
alleen kan ik er niet bij om de oude los te halen en de nieuwe te plaatsen.
hoe moet ik het doen,naar mijn idee kan het alleen door de neus van de auto naar voren te halen of is er een andere manier?

bundyman (0), 14 jaar geleden

neus naar voren gehaald en de voorschakelweerstand vervangen.
theostek bedankt voor uw advies.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Das graag gedaan Bundyman fijn dat het is opgelost.

Was ik nog vergeten te zeggen, de tweede snelheid van de fan gaat "niet" via die weerstand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.