Lancia Kappa: stroom toevoer probleem benzine pomp kappa SW

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0ltr

Goedendag,

Ik heb een probleempje waar schijnbaar weer een kenner voor bij moet komen.
-
Mijn kappa SW start vaak niet, nu ben ik niet ter zake kundig maar hoor en weet wel dat de accu voldoende vermogen heeft, dat merk ik o.a.aan het rondraaien van o.a. de startmotor.
-
Goed!om kort te gaan, met de deur open hoor ik soms dat de benzine pomp soms aanslaat als ik de auto op kontakt zet, door het bekende korte (1,5 sec.) gezoem bij de tank en soms (vaak) dus niet.
-
Nu denk ik dus dat er a.vanaf de motor een kleine slechte sluiting is in het elektronische circuit of b.bij de benzine pomp zelf, daar deze soms nogmaal wel aanslaat, soms niet, wanneer deze stroom onvangt (en dat hoor je dus)start hij ook zonder problemen en ook tijdens een rit, hoe lang deze ook is, de auto rijdt ook echt normaal en goed, maar dat is u wellicht al duidelijk, dit kan dus 10 keer goed gaan meer helaas ook 10 keer niet!
-
Nogmaals, gezien de aard van de oorzaak kunt u zich zelf wel in denken dat aan de hele auto en het bijbehorende loop gedrag niets te merken is, het is letterlijk een zaak van hij krijgt brandstof of niet dus.
-
Als leek denk je bijna aan een huishoudelijk kabel breukje, maar goed, daar weet u 1000 keer meer van, vraag is dus, waar dient men te kijken, op welke punten en/of lokaties.
-
S.v.p.helpt u mij, naar mijn mening kan het niet zo complex zijn,er wordt naar gekeken, maar als ik termen hoor van een katalisator en een accu en/of startmotor breekt me het zweet uit en denk ik;okay, problem-car it is!!
-
Meer dan graag verneem ik van u.
-
B.v.b.dank :d.j.c.uit e.

djc

Geplaatst door djc (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Kappa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Probeer het eens een paar dagen met je reservesleutel.
Als er echt een kabelbreuk naar de pomp zou zijn, zou je ook op lange ritten problemen moeten krijgen.

djc (0), 14 jaar geleden

Dank je voor je snelle re.maar de auto wordt al door 2 partijen gereden en dus ook met 2 verschillende sleutels gestart plus daar komt bij, als ik of bijv.mijn partner weg gaar kan het dus zijn dat de auto dus start zonder problemen en na 2 minuten of van mijn part een uur niet meer aan slaat.
-
En ik hoor het momenteel dermate goed,uiteraard met de deur open heel goed luisterend dat ik gewoon kan horen wanneer de pomp dus aanslaat, het kan dus zo zijn dat ik de auto of 3 keer start en/of het helemaal niet probeer omdat ik dus de pomp echt niet hoor en de vierde of vijfde keer wel dat hij start, of omdat ik de pomp echt meende te horen, of omdat ik het stomweg probeer een aantal keer, 10 of 15 sec.door starten is volstrekt zinloos, hij slaat gewoon aan zoals het hoort of vergeet het maar.
-
P.s.ik sla net aan het lezen en ik las dat er eerder iemand zom slim was om bijv.de kabel naar de pomp op spanning te kontroleren en meermaals stond daar bij die genen in ieder geval geen spanning op.
-
Is er misschien een relais of zekering die hier in een rol kan spelen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ken het elektrisch schema voor deze auto niet uit mijn hoofd, maar meestal is er wel een relais dat de benzinepomp (en mogelijk nog wat andere onderdelen van het injectiesysteem) van stroom voorziet. Wordt normaliter bestuurd door de inspuit-computer. Ook een zekering is wel behoorlijk standaard.
Kijk eens in het instruktieboekje als je dat hebt of de onderkant van het deksel van de zekeringenkast.

djc (0), 14 jaar geleden

Hartelijk dank,

Dat klinkt meer dan logisch, misschien een stom vraagje maar is het dan alsnog gebruikelijk dat stel dat inderdaad het relais of een zekering kapot is de auto dan soms wel en na bijv. 2 of 3 x opkontakt te hebben gezet het dan wel doet, met andere woorden is het dus niet zo dat wanneer een relais kapot is dat de auto dan helemaal niet meer aan zou moeten slaan i.p.v.dan wel dan niet?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, is niet waarschijnlijk dat het relais na 2 of 3x het wel doet, mogelijk is het wel maar het komt bijna nooit voor, maar jij bent er van overtuigd dat het de pomp is of de stroomvoorziening daarvan.

Heb je een motorlampje? Gaat dat branden als je het kontakt aan zet? Ook als de pomp niet draait?

alfatec (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Accuprobleem is duidelijk te onderscheiden van een brandstoftoevoerprobleem: of hij "start" niet of hij slaat niet aan......

In het circuit van de brandstofpomp aan de massa zijde zit ook nog een zogenaamde inertia switch. Dit is een schakelaar die bij een botsing de massaverbinding van de brandstofpomp verbreekt. Meestal zit deze onder de stoel of ergens onder het dashboard. Kijk anders even in het instructieboekje.
Lancia noemt dit het Fire Prevetion System (FPS).

Ook mij lijkt het dat als de auto af en toe niet wil aanslaan je zeker even het codesysteem moet checken. Dit systeem leest de transponder in de sleutel en als hij deze kent zal de motor aanslaan. Op de middenconsole bovenaan zit een klein rood/groen lampje die als hij de sleutel herkend groen wordt (is lang geleden, dus kan me qua kleur vergissen. Staat vast ook wel beschreven in je instructieboekje)
Startonderbrekersysteem van deze auto is van Bosch en de antennering om je contactslot gaat weleens kapot. Klacht is dan hetzelfde als jij beschrijft.
Succes!

djc (0), 14 jaar geleden

H. dank,

Het klinkt zeer aannemelijk en het blijkt weer dat je of het soort wagen of moet kennen of gewoon Echt verstand van zaken moet hebben, nu moet ik kijken of en hoe ik dat snel kan toetsen want de auto staat inmiddels bij een garage en die gaan dus uiteindelijk kijken bij spanning op kabels, onder achterbanken etc.(waar overigens niets zit!)
Ik laat het zeker horen, dit zou wel eens heel duidelijk kunnen zijn, maar ik moet oppassen, anders ben ik een vermogen aan arbeidsloon kwijt en de auto is op zijn kop gezet.

djc (0), 14 jaar geleden

Again!!

Ik heb net met de garage gesproken en men zegd het gevonden te hebben, het schijnt de bhp-sensor te moeten zijn, nu heb ik die term ook al 3 weken geleden uit een zeer betrouwbare mond gehoord, dus ik hou u allen op de hoogte!
-
Maar alvast meer dan bedankt voor de snelle,vele en goede reakties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.