Volkswagen Passat: Stotteren bij koude moter

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 96kw

Tijdens het rijden met koude motor (voornamelijk versnellen) stottert mijn auto. Als de motor op bedrijfstemperatuur is zijn de problemen weg.

In de zomer was dit minimaal maar nu het kouder wordt verergert het snel Nu gaat de motor zelfs op drie cylinders lopen en gaat het esp lampje branden. Het slecht lopen gaat nu alleen nog over door het contact uit te doen als de motor warm is en weer op nieuw te starten, dan is het probleem weer helemaal weg.
Ik heb eerder al een keer uit laten lezen, maar toen is geen melding gevonden, dit was toen de problemen nog niet zo erg waren.

kronkels

Geplaatst door kronkels (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Toch even weer laten uitlezen.

Gr. Harry

kronkels (0), 14 jaar geleden

Ik heb net nog even door zitten zoeken in oude berichten. En ga nu eerst het kabelboompje van de pompverstuivers wat strakker knijpen.
De zoekfunctie gaf mij in het begin geen resultaten waar ik iets mee kon, vandaar het plaatsen van dit bericht...

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat kan het goed zijn.

Gr. Harry

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt de kabelboom beter vervangen door een nieuwe, de stekkers aandrukken is een tijdelijk lapmiddel.

Jos.

kronkels (0), 14 jaar geleden

Vandaag een nieuwe kabelboom geplaatst. Is de motor ineens erg gaan tikken. ik kan niets ontdekken. Oude kabelboom weer terug geplaatst, maar geen verschil nog steeds een luide tik. Het lijkt wel dat alle cilinders mee doen. Bij gasgeven lijkt het vermogen weg. Ik durf echter niet teveel gas te geven.
Verder is er niets mechnisch losgeweest dus verwacht het probleem niet in de kleppen of nokkenas.

Mijn eerste stap is nu eerst laten uitlezen (dinsdag) en dan eventueel de verstuivers laten testen. Ook nog luisteren met een stetoscoop.

Of heeft iemand nog een suggestie wat ik meteen kan proberen?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jeroen

Het is goed mogelijk dat die harde tik die je nu hoort een verstuiver is! Toeval of niet..

Toch maar eerst even uitlezen.

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer de nokkenas maar eens, waarschijnlijk is er een klepstoter stuk en mogelijk de nokkenas beschadigt.

Jos.

kronkels (0), 14 jaar geleden

Ik heb een aantal acties uitgevoerd, maar helaas nog steeds zonder oplossing.
Het volgende heb ik gedaan
1) Uitlaten lezen: geen foutcodes. Verstuivers een voor een los gekoppeld; geen verschil.
2) Geluisterd met een stetoscoop (de tik lijkt bij de voorste cyl. vandaan te komen, het is echter erg slecht te horen). De nokkenas is onbeschadigd en mooi glad.
3) Ik heb de voorste verstuiver uitgebouwd en laten controleren op de testbank . Hier is geen defect in aangetoond wel een lagere opbrengst, maar dat veroorzaakt geen tik.
4) Na inbouwen starte de motor met de tik, deze werd na enkele zseconden zachter en onregelmatig, verdween toen enkele seconden en daarna kwam de harde tik terug en ging niet meer weg. Bij een koude start, start ie met een luide tik deze wordt dan even enkele seconden minder en komt dan weer even luid terug.
5) Motor uitlatenlezen op de bosch testkast: Geen afwijkingen gevonden.
6) Er wordt aangegeven dat het mijn pistonpen lager kan zijn, hier heb ik dan wel de volgende vragen over

Hoe verklaar ik het weggaan van de tik en weer terug komen? Alles binnen 20 seconden.
Kan dit accuut optreden? Het is geen aanzwellende tik over meerdere ritjes geweest.
Hoe kan ik zien dat de klepstoters stuk zijn?
Is er nog een test welke ik uit kan voeren zonder alles uit te gaan bouwen. Ik wil graag iets meer zekerheid dat het de pistonpen is.
Kan ik de zuiger via het carter demonteren zonder de krukas te demonteren?
Iemand nog een suggestie wat het anders kan zijn?
Het is een heldere luide tik.

Ik hoor graag van jullie suggesties en expertische.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.