Kia Sorento: Katalysator kapot

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Je leest vaak dat bij een Sorento de katalysatoren kapot gaan.

Nu ga ik woensdag een auto kopen, (heb hem reeds gezien en gereden) uit 2003.
Hiervan is de katalysator reeds vervangen.. (volgens mij gaat het om de 2e want hij zat onder de auto.
Of zit de 1e katalysator ook onder de auto? zo ja waar ongeveer?

Hoe komt het nu dat ze zo vaak kapot gaan, door te hoog olieverbruik?

En wat kan je eraan doen om te voorkomen dat ze kapot gaan?
En kan je ook zonder katalysator rijden?

jackel7007

Geplaatst door jackel7007 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Bullet (0) PRO, 14 jaar geleden

Ze gaan kapot door overmatig olieverbruik. Om dit te voorkomen zal er iets aan het olieverbruik gedaan moeten worden. Zonder katalysator rijden kan, maar grote kans dat je motorcontrolelampje aan gaat en aan blijft.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Een 2003 model heeft een sensor na de kat zitten, die ziet dat je zonder kat rijdt, of wel aan de kwaliteit van de gassen, danwel doordat deze geen contact meer maakt.
Gevolg lampje gaat branden. En je komt dan ook niet meer door de eerstevolgende APK-keuring.

nick_loosbroek (0), 14 jaar geleden

Ik had 2 maanden geleden ook een probleem met mijn katalysator en kreeg mijn auto geen APK keuring vanwege hoge co2 uitstoot.
Ik was naar de kia dealer geweest voor een offerte en het bleek dus dat het mij €950 zou kosten. (te duur dus!!)

Ik had rond gekeken voor een andere oplossing (google) gelukkig had ik een adres in Oss gevonden (naam verwijdert dooor moderator) waar ik het kon reviseren voor €350 met 3 jaar garantie. Ik heb dus €600 bespaard en mijn auto is apk gekeurd.

jackel7007 (0), 14 jaar geleden

Ja, ik ga dus morgen een Kia Sorento ophalen, de Kat is hiervan reeds vervangen, maar ik vraag me af hoe ik kan voorkomen dat het weer nodig is over een X aantal jaar. De motor gebruikt te veel olie begrijp ik, maar wat kan je hieraan doen? is er een oplossing bekend?

En waar zit die eerste catalysator ongeveer? zit die dicht bij de motor, of is het gewoon de 1e na het spruitstuk, en zit het alsnog ongeveer in het midden onder de auto?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

olie verbruik zit meestal in de kop
versleten klepgeleiders en daardoor lekkende klep seals
ook kan bij(misbruik) de motor en dan met name zuigerveren de oorzaak zijn
dit komt door met koude motor hoge toeren te draaien met te weinig smering

jackel7007 (0), 14 jaar geleden

er staat 83.000 km op...
6 jaar oud, dat is wel vlug dan :(

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jackel7007]6 jaar oud, dat is wel vlug dan :([/quote]
Misschien is het verstandig eerst wat huiswerk te doen alvorens een Sorento aan te schaffen.
De meeste Sorento Rijders kiezen namelijk niet voor dit type weer.

Er kan / gaat namelijk veel meer aan stuk dan een katalysator alleen.

Gr. paul

jackel7007 (0), 14 jaar geleden

Misschien moet je niet zo snel redeneren dat ik geen huiswerk gedaan heb?
Ik lees niets anders dan positieve berichten op internet over sorento's en ook op dit forum vind ik enkel klachten over de katalysator.

Tevens is zin geen correct Nederlands "De meeste Sorento Rijders kiezen namelijk niet voor dit type weer."
(Ik hou ook niet van dit weer, doe mij maar de zon....)

Je vergelijking tussen kan en gaat klopt ook niet, want bij elke auto kan en meer stuk dan alleen een katalysator, is het niet?

Noem jij mij eens een automerk wat 2ehands voor een leuk bedrag aan te schaffen is waar nooit problemen mee zijn.
Je zou mij en veel andere mensen heel gelukkig maken, mits je statement correct is dan.

Ik heb overigens 4 bekende gesproken die in het bezit zijn van een Kia sorento, en hier allemaal zeer tevreden over zijn.
Ook vind ik op alle sites m.b.t. advies van het kopen van een tweedehands Sorento het advies, doen.. prima auto's....

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jackel7007]Ook vind ik op alle sites m.b.t. advies van het kopen van een tweedehands Sorento het advies, doen.. prima auto's....[/quote]
Ik begrijp het al, we hebben hier met een kenner te maken....
De meeste ervaring met de Sorento zijn de betaal ervaringen bij de dealer.

Het is u feestje......., ik wens u dan ook veel rijplezier.

Suc6

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jackel7007]Ik heb overigens 4 bekende gesproken die in het bezit zijn van een Kia sorento, en hier allemaal zeer tevreden over zijn.[/quote]
En laten we eerlijk zijn :

Wie gaat U vertellen na aanschaf van een Sorento dat hij of zij een miskoop heeft begaan?
De KIA Sorento mag dan goedkoop zijn in aanschaf, maar is de Sorento uiteindelijk wel zo goedkoop?

''Geluk is niet te koop, men wil er wel voor betalen om gelukkig te lijken''

Gr. paul

jackel7007 (0), 14 jaar geleden

U bent wel een positief ingesteld persoon he?
Ik stel op dit forum de vraag waarom een katalysator kapot gaat, en waarom dat bij de Kia Sorento zo (blijkbaar) relatief vlug gebeurt.
Vervolgens krijg ik daar een paar zinnige antwoorden op van medegebruikers.

Tot het moment dat jij rond de hoek komt, met het feit dat ik mijn huiswerk beter moet doen?
Verteld u mij eens waar ik dan al die problemen en negative ervaring over de Kia Sorento kan vinden?
Ik kan ze zelf helaas niet vinden.

Daarbij opgeteld het feit dat mensen die ontevreden zijn dit eerder uiten dan mensen die tevreden zijn, leek het mij dat ik mijn huiswerk goed gedaan had.
(Gezien het aantal zeer positieve reacties over de Kia Sorento) Maar je hebt vast gelijk, die mensen doen liever trots dan dat ze op internet (annoniem) ervoor uit komen dat dit auto veel geld kost, dat klinkt inderdaad logischer

Yep, ik zie het nu in, je goed onderbouwde antwoord is gewoon een feit.
Kia Sorento .. wat zeg ik, heel Kia is slecht, want er kunnen en gaan zelfs dingen aan kapot!

Ik ga vlug kijken of ik nog een ander merk auto kan kopen.
Wat zou jij aanraden?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jackel7007]Ik ga vlug kijken of ik nog een ander merk auto kan kopen[/quote]
Lijkt mij heel verstandig, niemand staat te springen een auto aan te schaffen met een (te) hoog olieverbruik.
Een katalysator gaat doorgaand niet zomaar stuk daar gaat altijd iets aan vooraf.
Maargoed, uw keus is gemaakt de auto is gekocht......, nu maar afwachten.

Enneh! net als bij een voetbalwedstrijd, pas juichen na de wedstrijd.

Gr. paul

Bullet (0) PRO, 14 jaar geleden

De 2.4 motor van de Sorento is eigenlijk te licht voor een auto van dit caliber. Om de auto een beetje fatsoenlijk met het verkeer mee te laten gaan zit de motor eigenlijk continue op volle belasting te werken. De grootste veroorzaker van olieverbuik bij de Sorento 2.4 zijn de zuigerveren, soms ook de kleprubbers zoals CARS&MOTORS al aangaf. Om dit probleem op te lossen zul je dus de motor gedeeltelijk of geheel moeten reviseren. Er zijn geen lapmiddeltjes voor. En inderdaad, bij 83000 kilometer, is dit helaas geen unicum bij dit type Sorento. Ik heb al enkele onderblokken compleet kunnen vervangen hiervoor. Succes...

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

beste jackel7007 als je hier voor de koop de vraag had gepost wat de zwakke punten van een sorento zijn had je wellicht dezelfde antwoorden gehad als nu het geval is. ik vind het wel een beetje naief van je om eerst te kopen en dan een vraag te posten. gr john

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

DSB perikel
eest tekenen en dan kijken wat t kost?????

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

maar goed dat dirk zijn broer nico de bank niet heeft over genomen............ [url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley331.gif[/img][/url]

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Behalve het feit dat hier eigenlijk een verlaat aankoopadvies wordt gevraagd, en hier dus een vraag wordt gesteld over een probleem wat er nog niet is, loopt de discussie uit de hand en gaat niet meer over het eigenlijke probleem. Vandaar dat ik het probleem sluit.

gr

Mercury Moderator problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.