Nissan Micra: Ruitenwisser gaat niet uit

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v

Hallo, beide ruitenwissers van de voorzijde gingen spontaan niet meer uit, en dat is best lastig.
Stand Lo en Hi werken normaal, Off en interval zijn stand Lo geworden.
Zelf denk ik aan problemen met het intervalrelais, vooral ook omdat het probleem een paar uurtjes later opeens (eventjes) opgelost leek, echter heb ik geen idee waar ik dit relais kan vinden.
Ik heb een vraagbaak van dit model Mirca, met mooie schema’s, maar ook hierin geen woord over de locatie van het relais.
Wie beschikt er over meer kennis of informatie?
Bij voorbaat dank, Fedor

Fedor B

Geplaatst door Fedor B (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

freak3303 (0), 14 jaar geleden

relais een voor een los halen houd de wisser er van zelf mee op waneer je de goede te pakken hebt

Fedor B (0), 14 jaar geleden

Ben er al uit. Bleek niet het interval relais te zijn maar de schakel hendel aan de stuurkolom.
Uit elkaar gehaald, contacten schoon gemaakt, weer in elkaar gezet, en weer foutloos werken. (niet dus)

Fedor B (0), 14 jaar geleden

Het verhaal krijgt nog een staartje.
Het bleek toch NIET de schakelaar te zijn. Het probleem keerde al snel weer terug.
Nu wel definitief de oorzaak gevonden.
De intervalfunctie is ondergebracht in de wisserversterker, dit kastje zit links (voor de kijkers thuis) in de motorruimte onder de wisser motor.
Hierin zit een relais dat er voor zorgt dat de wisser motor bij uitschakelen stroom blijft houden tot dat de wisser weer onderaan op de ruit staat.
Dit relais bleef af en toe plakken.
Kastje opengemaakt, contacten gereinigd en relaisplaat gesmeerd.
Veel onnodig zoekwerk, hele snelle en simpele oplossing.
Vrouw weer blij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.