Opel Astra: misdadig verbruik

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

dag allen, mijn zoon heeft een Astra Cabrio 1.6 benz. van 1996, een motortje met71 pk of zoiets. Het verbruik is wel erg hoog, als er zeer zeer rustig wordt gereden schommelt het tussen 9 en 10 liter per 100km ofte 1 op 10,5. Bij "vlotte rijstijl" en soms eens een duwtje geven om bvb iemand voorbij te steken stijgt het verbruik vrolijk naar 20 à 25 l/100km of 1 op 4,5 !! is toch (eenpunts) injectie, electronische ontsteking enz. Waaraan kan dergelijke buitensporige gulzigheid liggen???

Paul(B)

Geplaatst door Paul(B) (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe kom je aan die cijfers? Boordcomputer?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Om 71pk te leveren heb je ongeveer 20 liter benzine per uur nodig, dus dat klopt aardig.
Even extreem: een Bugatti met 1000pk slurpt 500 (Vijfhonderd) liter per uur. De 100 liter tank kan in 12 minuten leeg zijn.

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

OldFord,

Je berekening heeft wel wat toelichting nodig hoor. Ten eerste de Bugatti: als je constant op topsnelheid rijdt (400+ km/h) dan is de tank inderdaad in 12 minuten leeg. Dat doe je niet dus het verbruik is ook niet 500 liter per uur.
Ten tweede: om 71 Pk te leveren 20 liter per uur? Ook op topsnelheid en bij maximale toeren zeker? Als je 1 uur lang 100 km per uur rijdt en je verbruik is 1:10 dan heb je 10 liter verbruikt. 1 op 10 is wat fors voor een 71 Pk Astra, dus 20 liter is zwaar overdreven.

De vraag die blijft staan is: hoe is het verbruik vastgesteld, door de BC of door berekenen.

Gr

Arjan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk is het verbruik gezien op de BC..Tijdens inhalen en het indrukken van het gaspedaal krijg je van die waardes, daar is geen pijl op te trekken en niet nauwkeurig..

Tank vullen, dag teller op 0 zetten, tank leeg rijden, opnieuw tanken, gereden km's door het aantal liter getankte benzine delen en dat is het verbruik geweest! Bij meerdere malen testen op deze manier krijg je een gemiddelt verbruik..En dat zal waarschijnlijk nog rond de 1:10 liggen.

Het verbruik ligt aan meerdere factoren, de rijstijl van de bestuurder, de staat en conditie van de motor, de weersomstandigheden, korte en lange ritten etc..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Om 71 pk een uur lang te leveren heb je echt 20 liter nodig. Het voorbeeld in de vraag was even inhalen en dan heb je maximaal vermogen + acceleratie verrijking en omgerekend komt dat op 20 tot 25 liter per uur, in lagere versnellingen zelfs nog meer. Jouw voorbeeld: als je 100 rijdt heb je geen 71 pk nodig en is het verbruik dus minder.
De Bugatti: op topsnelheid is de tank van 100 liter in 12 minuten leeg - dat is (60/12) * 100 = 500 liter op uurbasis. Dat je geen 500 liter kunt verstoken is mij bekend, er zitten er maar 100 in de tank, maar momentaan verbruik wordt wel aangegeven als 500liter/uur. Ook de pompen moeten deze gigantische hoeveelheid (en nog wel wat meer) kunnen leveren en worden ook gespecificeerd in liters/uur.
Dus 20 tot 25 liter/uur momentaan verbruik is helemaal niet zo hoog.

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Duidelijk, jij praat over momentaan verbruik. Maar dat is niet realistisch onder normale omstandigheden. Je ziet dat wel terug op de BC.

kleijn (0), 14 jaar geleden

heb je al nagegaan wat je verbruik is via de dag teller
dus tanken dagteller op nul
weer tanken aantal liters delen door het aantal kilometrs van je dagteller
dan heb je een gemiddeld gebruik
mvg willem2

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

neem een verbruiks meter
hang er een suzi alto aan
ga flink acc en je komt op 30 ltr per 100 km???
wat klein zegt is de manier
anders een proef fles monteren en gaan rijden
dan krijg je een gemiddeld verbruik
dan eens in de bebouwing
dan een stuk snelweg
een stuk lokale weg
dat delen en je hebt een relatief gemiddelde
de boekjes komen altijd gunstiger uit omdat dit op een proefstand met de zelfde omstandigheden getest word
wij rijden echter altijd en ook met zeer ongunstige omstandigheden
regen sneeuw
wind
warm
koud
allemaal brandfstof slurpende omstandigheden

ronny530 (0), 14 jaar geleden

Jammer dat TS niet echt aangeeft welke motor het betreft. 71 pk en monopoint inspuiting kan de C16NZ motor zijn. Die is niet echt zuinig en geen race motor. Gezien het bouwjaar moet je ook niet echt op het boordcomputertje afgaan. Mijn tip, stapt u zelf eens achter het stuur en wie weet komt er een heel ander verbruik uit want de cabrio oogt snel maar is het niet.

Succes Ronny.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

71pk, dat is de X16SZ

de andere 2 1.6 centraal ingespoten zussen (C16NZ en X16SZR) zijn 75pk.

en bij mijn V6 kan de BC niet meer weergeven als 39,8 liter per 100km, daar staat deze regelmatig, zelfs met redelijk normaal rijden, dat is dan ook alleen in `1e en bij flink optrekken in 2e versnelling.

dat is echt wat de motor momenteel verbruikt.

als mijn BC meer kon aageven als max 39,8 liter per 100km, dan zou ie makkelijk de 70 liter per 100km kunnen halen in 1e en 2e versnelling..

bij de Seat Leon Cupra4 2.8 V6 24v 204pk 4x4 van mijn buurman, ging de meter verder, en haalde soms over de 100liter per 100km..

Willem

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

We zijn al 10 berichten verder en de poster heeft ons nog niet verrast met de antwoorden op de vragen.

Ik weet wel dat ik vorige week vrijdag ging tanken en toen had ik 970 km gereden en moest 48 liter (diesel) tanken. Goed he?

Zo......nu heb ik ook wat getalletjes neergezet, wachten maar

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik slinger met de V6 zo'n 600km weg op 50 a 55 liter per tank, ook lang niet gek, als je ziet wat voor rijplezier je er voor terugkrijgt.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.